Kralj Gordogan otvara sezonu drame u HNK. Bili smo na probi i donosimo djelić atmosfere
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu otvara novu kazališnu sezonu iznimnom dramskom premijerom – “Kralj Gordogan” Radovana Ivšića, koja će prvi put biti izvedena na ovoj pozornici pod redateljskom palicom Renea Medvešeka. Ova nadrealistička anti-bajka, ispunjena poezijom, snovima i surovom stvarnošću, progovara o apsolutizmu i pohlepi, a kroz novu inscenaciju zadobiva zastrašujuću aktualnost u današnjem svijetu. Premijera je zakazana za 25. listopada 2024., a predstavu će izvesti mladi glumački ansambl. Razgovarali smo s dijelom autorskog tima te im zavirili na generalnu probu kako bismo vam prenijeli dašak atmosfere.
Povratak Družine Mladih
Ivšićeva drama “Kralj Gordogan” napisana je davne 1943. godine, no i dalje ostaje zapanjujuće aktualna. Ova nadrealistička priča prikazuje apsolutističkog vladara koji uništava sve što je vitalno u svojoj kraljevini, a kroz Medvešekovu viziju, ovaj se svijet prenosi na pozornicu s jezivom relevantnošću današnjice. Ansambl predstave čine Marin Klišmanić, Ivan Colarić, Tesa Litvan, Marin Stević, Ozren Grabarić, Lana Ujević, Igor Jurinić i Kristijan Petelin. Cijeli tim evocira duh Ivšićeve legendarne Družine mladih, kazališne skupine koja je bila preteča avangardne i nezavisne scene u Hrvatskoj.
Dramaturginja Ana Prolić pojasnila je kako ova „anti-bajka“ subverzivno izokreće bajkovite motive. “Gordoganov protivnik onemoćan je čarobnim napitkom zaborava, ljubavni par obješen, a lȕda koji jedini ima slobodu govora završava nesretnim slučajem”, rekla je Prolić, naglašavajući poetski jezik i brutalnu stvarnost koja Ivšićev tekst čini izazovnim, ali i iznimno intrigantnim za suvremenu publiku.
Mladi ansambl
Mladi glumci, od kojih su mnogi već surađivali na kazališnim projektima, ističu važnost međusobnog povjerenja i kreativne slobode koja je obilježila ovaj proces. Marin Stević je posebno naglasio povezanost unutar ansambla: “Kvalitetna međusobna povezanost i suradnja rezultira ugodnom i zdravom simbiozom, unutar koje je gušt kreativno stvarati.” Stević ističe kako je iskustvo suradnje s kolegama i redateljem Medvešekom, koji im je svima bio profesor na akademiji, stvorilo atmosferu punu podrške i slobode u izražavanju, gotovo poput studentskog projekta.
Slično je osjetio i Igor Jurinić, koji je oduševljen prilikom da glumi mlađeg lika, što smatra rijetkom prilikom u svom glumačkom iskustvu. “Privukla me prilika da pronađem dječju nevinost u glumi,” ističe Jurinić te dodaje kako je rad s ansamblom na čelu s Ozrenom Grabarićem bio posebno inspirativan.
Kristijan Petelin je govorio o jedinstvenom pristupu koji je Medvešek donio u predstavu. “Mali ansambl, dinamične scene i odnosi uz instrumente koji prate cijelu predstavu, ostavlja u meni osjećaj kao da smo lica zatočena u snježnoj kugli, u vlastitoj dimenziji”, rekao je Petelin, naglašavajući koliko je proces bio zahtjevan, ali i nagrađujući za sve uključene.
Simbolika vlasti i tiranije
Uloga tiranina Kralja Gordogana donosi snažnu poruku o apsolutizmu i njegovim posljedicama. Glumac Ivan Colarić, koji igra Ludu, ističe kako tiranija u ovom djelu nije simbolična, već vrlo stvarna. “To je vrlo stvarna tiranija jednog suludog vladara, sa svim posljedicama koje ta vladavina nosi kroz ljudsku povijest. Jednako je moguća i stvarna danas”, rekao je Colarić, povezujući priču s trenutačnom svjetskom političkom situacijom.
Uz snažnu društvenu kritiku, Ivšićeva drama obiluje bogatstvom jezika i stiliziranim bajkovitim elementima, što predstavu čini jedinstvenom kazališnom avanturom. Publika će imati priliku zaroniti u svijet snova, poezije i surove stvarnosti, dok mladi ansambl stvara svijet koji je u isto vrijeme bajkovit i zastrašujuće realan.
Ravnateljica drame zagrebačkog HNK Tena Štivičić posebno ističe važnost mladenačke energije u ovoj predstavi.
“Ivšić je u svojoj mladosti djelovao u Družini mladih, koju je osnovao s Vladom Habunekom, avangardističkoj kazališnoj skupini koja je promicala beskompromisni, buntovni teatar. Ona je četrdesetih godina prošlog stoljeća postala kulturni fenomen i smatra se pretečom nazavisne scene. Kao podsjećanje na tu kultnu družinu ansambl ove predstave sastavljen je mahom od mladih ljudi, i članova ansambla i gostiju. To je prilika nekim novim, mladim glumcima da zaigraju na velikoj pozornici HNK, ali i pozornici da njome proleti ta mladenačka energija kompatibilna drami koju je napisao dvadesetdvogodišnji autor.”
Radovan Ivšić (1921. − 2009.), pjesnik, prevoditelj, teoretičar, nomad, enfant terrible nadrealističkog pokreta i kazališni revolucionar, jedinstven je i kompleksan autor hrvatskoga književnog kanona. Njegovo je kazalište kolektivni otpor svakomu nametnutom građanskom ukusu ili ideološkom dekretu, svakoj, kako bi to on nazvao, subvencioniranoj dosadi. Ivšićeva je poetika prostor nepokorene slobode u kojem se otkazuje poslušnost kako bi se kazalište vratilo svojoj biti, tijelu i poeziji i tišini koja stoji njima nasuprot.
Kralj Gordogan na rasporedu je 26. listopada te 8. i 12. studenoga.
Foto: Martina Movrić