Jovan Marjanović pridružio se timu Sarajevo Film Festivala još kao devetnaestogodišnjak, nakon završene srednje škole. Rastao je uz Sarajevo Film Festival, pokazao istinski talent za kreativnu industriju, potom i završio prestižne škole te napravio odličnu poslovnu mrežu u svijetu filmske industrije. Film mu je u krvi još od malih nogu. Uz film je rastao i s filmom je rastao. Na mjesto direktora Sarajevo Film Festivala postavljen je prošle godine i za samo godinu dana unio brojne novosti, ostvario nove suradnje i unaprijedio Festival, a to je tek početak.
U susret 29. izdanju Sarajevo Film Festivala, u Journal intervjuu razgovaramo s Jovanom Marjanovićem o svemu – Festivalu, omiljenim filmovima, anegdotama koje mu je Festival donio, ali i kinematografiji danas.
Odrastanje uz film
- Sjećate li se trenutka kada ste shvatili da je film vaša strast i kako je došlo do toga?
Ne sjećam se nekog pojedinačnog trenutka, ali filmovi su, dok sam odrastao, bili toliko značajan dio razgovora s roditeljima, rodbinom, prijateljima, da se film u mom odrastanju i sazrijevanju činio značajnim. Kroz film smo upoznavali svijet i stvarali svoju sliku svijeta. To je za mene film.
- Karijeru u kinematografiji započeli ste u okviru Sarajevo Film Festivala pre više od dve decenije, šta se sve po vašem mišljenju promenilo tokom tog perioda?
Dvadeset godina je dug period i dogodilo se puno toga. Prije svega, film je nekad bio na celuloidnoj traci, danas je u potpunosti digitaliziran. Promijenili su se načini distribucije. Danas je to kompletan lanac, čiji su procesi od proizvodnje do distribucije jasni. Ta promjena je verojatno na isti način značajna kao što je nekad bio prelazak s nijemih na filmove s tonom ili sa crno-bijelih na filmove u boji. Digitalizacija je jedna od velikih revolucija u filmu i ona je potpunosti završila u proteklih 20 godina, a već kreće potpuno nova – AI revolucija.
‘U nekim se filmovima tražimo’
- Koliko se sama kinematografija promenila u poslednje dve decenije? I šta nam je novo vreme donelo, a šta oduzelo kada je reč o umetnosti filma?
Kada je u pitanju kinematografija i promjene koje je novo vrijeme donijelo, u Bosni i Hercegovini, kao i u ostatku bivše Jugoslavije, kinematografija kao i većina drugih stvari bila je urušena i u tranziciji između onog sistema u kojem su se filmovi proizvodili 90-ih i nečeg novog što je dolazilo. To je ujedno bilo i ono čime smo se bavili na Sarajevo Film Festivalu: kako prerasti tu tranziciju i kako naći nove modele u proizvodnji i distribuciji filmova. Ono što smo detektirali kao važan alat za uopće mogućnost dolaska do produkcije filmova su međunarodne koprodukcije. One su do tada za filmove iz regije bile samo sporadične, a one međuregionalne koprodukcije bile su nemoguće i nepostojeće. Danas su one vodeći način proizvodnje filmova i to je sigurno jedna od najvećih promena.
Tako da su moja dva desetljeća na Sarajevo Film Festivalu obilježena, između ostalog, uspostavljanjem CineLink koprodukcijskog marketa, koji je uveo promjene u načinu proizvodnje filmova u regiji i koji je bio predvodnik povećanja regionalnih koprodukcija koje su sada postale norma i glavni način financiranja i proizvodnje filmova. U ta dva desetljeća i uz promjene u načinu rada koje je između ostalog inicirao i CineLink, odnosno Sarajevo Film Festival, omogućio je i izlazak na međunarodno tržište nove generacije filmaša, vrijeme su obilježile nove teme kojima se autori bave, njihove osobne autorske poetike. U nekim se filmovima tražimo nakon svih tih promjena koje je vrijeme donijelo, kao što je suočavanje s prošlošću i nekih osobnih autorskih poetika. A sada je sigurno na redu fokus na gledatelje. To je ono što je značajno.
O ulozi festivala…
- Je li s dolaskom hiperprodukcije moguće pratiti sve filmske novitete, pogledati ih i proživjeti na pravi način? Kako zapravo u današnje vrijeme adekvatno napraviti selekciju sadržaja?
To je zanimljivo pitanje. Mislim da je s jedne strane i odgovor na to zašto su filmski festivali i dalje relevantni. Jer selekcija je zaista nešto što je u vremenu hiperprodukcije koju opisujete, potrebno. Jako je, naravno, zanimljivo i izazovno pogledati i neke starije filmove u tom smislu, i birati i prezentirati neke filmske klasike, pogotovo u kontekstu festivala. To je u svakom slučaju uloga festivala.
- Svjedoci smo hiperprodukcije i serijskog programa, u prilog tome govori i činjenica da Sarajevo Film Festival već tri godine dodjeljuje nagrade za serije. Kako objašnjavate tu ekspanziju i odražava li se i kako na film?
Ta ekspanzija je rezultat toga da su kompanije koje imaju novac odlučile da im je potreban vlastiti sadržaj kako bi privukli gledatelje na svoje platforme. To su najčešće telekomi ili slične komunikacijske kompanije. Zašto? Zato što je serijski sadržaj, s jedne strane, prepoznat kao vrsta sadržaja koja privlači publiku u većem broju. S druge strane, upravo zbog svog serijskog karaktera, publiku – gledatelje i kroz poslovni model drži na neki način duže na tim kanalima. To ima utjecaj i na film, naravno. Taj je utjecaj s jedne strane pozitivan, zato što se upravo kroz taj direktni kontakt sa gledateljem filmski autori mogu mnogo više povezati s vlastitom publikom.
I vjerujem da će to vratiti filmsku formu da bude bliža publici. S druge strane, to smanjuje fokus na film. Zato što je jednostavno manje ljudi koji su spremni raditi na filmovima i zato što je produkcija serija duži i sigurniji posao. Cijene rastu zbog toga, i zbog toga filmovi postaju sve manji i manji.
Žene još uvijek nisu ravnopravne u filmskoj industriji
- Od pretprošle godine Sarajevo Film Festival dodjeljuje specijalnu nagradu za promoviranje rodne ravnopravnosti. Kakav je po vašem mišljenju položaj žena u filmskoj industriji danas?
Brojevi nam govore, a i jasno je, da taj položaj nije jednak. Nismo još uvijek dosegli jednakost ni po pitanju broja žena na pozicijama u ekipama i na vodećim pozicijama u kinematografiji. Nismo dosegli ni jednake visine budžeta za filmove koje režiraju žene i za filmove koje režiraju muškarci. Potrebno je puno angažmana i razumijevanja po tom pitanju. Zbog toga i imamo nagradu za Rodnu ravnopravnost i imat ćemo je sve dok ona ne ispuni svoj cilj. Inače, ta je nagrada samo jedna od aktivnosti kojima Sarajevo Film Festival daje doprinos uspostavi ravnopravnosti žena u filmskoj industriji.
Tako je 2018., na 24. izdanju, Sarajevo Film Festival bio potpisnik povelje 5050X2020 za ravnopravnost spolova u filmskoj industriji. A zbog angažmana na polju borbe za jednakost spolova u filmskoj industriji, Festival je 2020. bio domaćin pete nagrade Audentia za najbolju redateljicu. To je bilo utemeljeno od strane Vijeća Europe i fonda Eurimages s ciljem promoviranja ravnopravnosti spolova u europskoj filmskoj industriji.
Kako okupili zvijezde?
- Kako je Sarajevo Film Festival postao najprestižnija manifestacija u Jugoistočnoj Europi? Kako ste uspjeli dovesti sve te zvijzede u Sarajevo, posebno na početku Festivala, pa i kasnije?
Sarajevo Film Festival nastao je u posebnim, ratnim okolnostima, kao nastavak cijelog niza kulturnih, umjetničkih programa koje je pokretala Obala Art Centar. Festival je nastao u opkoljenom Sarajevu iz iskrene, nasušne potrebe svojih gledatelja da imaju pristup filmu, da vide što se događa izvan takvog svijeta i da komuniciraju s vanjskim svijetom. To je prepoznato. Festival je upravo zbog te univerzalnosti njegovog nastanka od početka imao podršku nekih od vodećih intelektualaca iz cijelog svijeta i profesionalaca iz svijeta filma. To je osiguralo da u početnom periodu festival posjete velika imena.
Međutim, ono što se kasnije dogodilo i što je prepoznato u svijetu i među filmskim umjetnicima više se nije oslanjalo na te simpatije, nego je prepoznat vrlo jasan koncept festivala i način na koji se festival strateški razvijao. Postavio je fokus na regiju kojoj je trebalo jedno mjesto susreta, detektirao je što su sve potrebe kada je u pitanju kompletna industrija filma – od otkrivanja talenata, promocije i njihovog plasiranja, neke je kreirao, na neke pokušao odgovoriti, i doveo cijelu regiju i svijet u Sarajevo, te na organiziran način predstavio filmove i projekte iz regije ostatku svijeta. Jednostavno, svi su prepoznali da je to mjesto koje nedostaje i strateškim rastom došli smo do ovoga što smo danas.
Morgan Freeman ima posebno mjesto u Marjanovićevom sjećanju
- Festival ne čine samo filmovi, već i velike zvijezde koje dolaze, zabave i festivalska atmosfera. Pamtite li neku zanimljivu anegdotu, a koju niste dosad podijelili?
Moj se prvi sin rodio u godini u kojoj je gost festivala bio Morgan Freeman. Freeman je bio tu noć kad se Joel rodio, i kao čestitku mu je poslao svoju fotografiju s tvorom iz filma u kojem je glumio Boga. Na fotografiji je napisao „Welcome to life“. Ta je fotografija za Joela lijepa uspomena i meni jako značajna, osobno.
- Producirali ste niz dokumentarnih, kratkih i igranih filmova. Radite li trenutno na nekom film?
Da, trenutno se pripremamo koproducirati novi film Danisa Tanovića Poslije ljeta. Reč je o netipičnoj romantičnoj komediji koja je smeštena na Jadranskom otoku. Nadamo se da ćemo uskoro moći prikazati publici širom regije.
O planovima za budućnost….
- Koji su vaši planovi za budućnost Sarajevo Film Festivala? Što biste voljeli promijeniti i naprijediti?
Naš novi strateški cilj je uspostavljanje Regionalne filmske i TV akademije. Već sam spomenuo da Festival strateški radi na sistemskom unaprjeđenju filmske industrije, da detektira neke izazove i na njih pronalazi odgovor. U tom kontekstu Regionalna filmska i TV akademija bi bila novo stručno tijelo koje će na sebe preuzeti i ideju prijenosa znanja i iskustava na novu generaciju filmskih i TV profesionalaca, te služiti promociji i zaštiti struke u cijeloj regiji.
Nakon uspješno uspostavljenih godišnjih nagrada za TV serije, od ove godine uspostavljamo i godišnje nagrade za regionalne filmove, koji će se birati po istom principu. Glasačko tijelo koje do sada okuplja više od 450 filmskih i TV profesionalaca, od ove će godine na isti način kao za TV serije, raditi i na nominacijama i dobitnicima nagrada za najbolje regionalne filmove. Dodjela nagrada će se odvijati u zimskom ambijentu olimpijskih planina oko Sarajeva. A prvo izdanje dodjele nagrada za regionalne filmove planirano je na Jahorini u siječnju 2024.
Abeceda filmova po izboru Jovana Marjanovića
Ne gledam filmove isključivo na velikom platnu, nisam ta vrsta purista. Filmove gledam i na mobitelu, i na tabletu, i na televiziji, i na velikom platnu, kad god mogu, a to je vrlo često.
N kao Naked – Mike Leigh
B kao Breaking the Waves – Lars von Trier
I kao Irreversible – Gaspar Noe
U kao Uzak – Nuri Bilge Ceylan
R kao Requiem for a Dream – Darren Aronofsky
M kao Morvern Callar – Lynne Ramsay
E kao Elephant – Gus van Sant.
Tekst je preuzet s portala Journal.rs.
Foto: Edvin Kalić za Sarajevo Film Festival