

Ususret Oscarima s Goranom Bogdanom: “Svi mi maštamo da smo heroji u sigurnosti svog kreveta”
Kratkometražni igrani film redatelja i scenarista Nebojše Slijepčevića te producenata Katarine Prpić i Danijela Peka, Čovjek koji nije mogao šutjeti nominiran je za Oscara u kategoriji najboljeg kratkometražnog filma. Ovo priznanje uslijedilo je nakon prave žetve nagrada, koja uključuje i Zlatnu palmu te europskog Oscara.
Goran Bogdan, koji slovi za jednog od najtalentiranijih i najcjenjenijih glumaca u regiji, poznatog po tome što svakoj ulozi donosi duboku emotivnu snagu, ali i neprestano izaziva publiku da preispita vlastite stavove i vrijednosti, protagonist je ovog ostvarenja. Iako uvijek u sjeni svojih likova, on se kroz uloge vraća osnovnim pitanjima postojanja, morala i odgovornosti, prateći tokove ličnih tragedija i dilema koje nas sve dotiču.
Ususret dodjeli Oscara s Goranom Bogdanom razgovaramo o filmu koji ne samo da istražuje tematiku šutnje, unutrašnje borbe i društvene odgovornosti – već pokreće univerzalna pitanja o tome što znači biti čovjek. Osim toga, Goran nam daje uvid u to kako je film nastao, što je za njega značila suradnja s redateljem Nebojšom Slijepčevićem, kao i kako se uopće nosi s velikim temama i pitanjima koja film postavlja – pitanja koja ponekad ne traže odgovore, ali nas tjeraju da se suočimo sa sobom i svijetom oko nas.

Nakon Zlatne Palme u Cannesu i europskog Oscara, film Čovjek koji nije mogao šutjeti nominiran je za najprestižniju nagradu Oscar – što mislite da je doprinijelo ovakvom uspjehu i univerzalnoj prepoznatljivosti priče?
Ono što je univerzalno ovom filmu, ono zbog čega tako dobro komunicira, jest to što je šutnja ili prešućivanje moneta koja je danas više no ikad u optjecaju, njena vrijednost raste. Proporcionalno tome, naša pada. To što se to prepoznaje je malko olakotna okolnost svijetu. A možda je samo stid. Današnje vrijeme, sve je brže i brže, snovi su nadohvat ruke kao nikada, svatko se može istaknuti. Može. Svatko sanja da je heroj. To što nas život često udari po prstima i mi samo zašutimo.
Ta energija koja se tim procesima generira je velika, unutarnja, sve buduće i današnje patologije vuku korijenje iz tih malih prešućivanja. Kako je iz fizike poznato da energija ne nestaje nego samo mijenja oblik, mi biramo gdje ćemo je kanalizirati. Ima tu neke nade. Takoreći, bajkoviti moment. Zašto bajkoviti? Zato što najčešće, gotovo uvijek ostaje na priči. Ne događaju se bajke, zato i jesu bajke. Mi tu energiju na kraju ne kanaliziramo, nego puštamo da ona nas “buca”. Možda zato ovo silno degeneriranje i reteriranje svega i svačega. Vraćamo se nacizmima, šovinizmima i svim inim “izmima” kao, neću reći nikada u povijesti, nego kao dugo u povijesti.

Nominacija za Oscar je vaš dječački san, kakve su vam emocije?
Dobro ste rekli. Dječačke. Veseli se dječak u meni, ali ga ovaj veliki smiruje i ne da mu da odleti. Da ne bi pao poslije. I je to kao san. No poslije svakoga sna, valja se probuditi i zasukati rukave. Imao sam sreće u životu sa snovima, to jest s ostvarenjem istih, pa znam što slijedi nakon. Stvarnost. Iako lakše je uslijed ove priče budan sanjariti.
- Jeste li u nekom trenutku mogli naslutiti da će baš ovaj film biti nominiran za Oscara?
Kako to naslutiti? Mogu reći da svaki projekt koji radimo radimo s tom mišlju. Donekle je to istina. Ali, ima onih filmova koji su odmah od početka posebniji.
Ovaj je definitivno bio takav. Još dok sam snimao film Otac u Priboju sam se upoznao s tom nesretnom pričom. Kada mi je producent Danijel Pek, još i prije nego što je scenarij bio gotov, rekao da bi snimali film o zločinu u Štrpcima, nisam se dvoumio niti jedne sekunde. Kada se na to pridoda i sve ono što je uslijedilo nakon prvog sastanka s Nebojšom, nije bilo sumnje da će se nešto dogoditi s ovim filmom. Nebojša i ja smo jako dugo isprobavali prije nego je došla ostala ekipa, posebno s obzirom na to da je to kratki film, čija se radnja praktički događa u jednoj sceni. Pričali smo o svim varijantama šutnje i prešućivanja. Što to čini čovjeku, u trenutku kada se ta šutnja “izgovori”, a i kasnije što učini sa životima onih koji šute.

Kako je došlo do suradnje s Nebojšom Slijepčevićem na ovom filmu i kakve su Vam bile prve reakcije na scenarij?
Ne znam to. Nisam ni razmišljao o tome. Samo smo se odmah bezglavo bacili na rad. Kao što sam i u gore navedenim pitanjima rekao, teška je to tema. I nikada se u ovakvim scenarijima ne radi o prvim reakcijama. Najčešće su krive. Ne ostavljaju prostora za išta drugo. Prvo sam čin, taj svirepi zločin je neshvatljiv. Znali smo da je nemoguće pokušavati išta otključavati s te strane. On je činjenica, konstanta kao i gravitacija. Ne možemo ništa s njom. Možemo je samo biti svjesni. Sada se pitati, zašto to ljudi čine je uzaludno. Čine. I opet će. Vjerojatno ni ti sami ljudi (počinitelji) ne znaju odgovor na to pitanje. Ili misle da znaju. Nas je zanimalo što to nama čini, kako bismo mi reagirali. Prvo nam se iz ega (ili iz udobnosti naše fotelje) javljao bijes i maštali smo da bi, naravno bili heroji. Jako brzo, ako ste iskreni prema sebi, dođete do drugih zaključaka. E sada, što s time činiti. Nije svršena forma. Ostavlja, kao i sve dobre i duboke teme beskonačan prostor promišljanja.
Što ste znali o Štrpcima prije nego što ste započeli snimanje filma?
Ono što je poznato iz novina. Glupe, ružne i tužne činjenice.
U filmu dominira suptilna, ali snažna glumačka igra, bez pretjeranog oslanjanja na eksplicitne dijaloge. Koliko je teško graditi emociju kroz tišinu i neverbalne momente?
Nije stvar teškoće, nego istine. Istina je češće tiha ili neznana. Teška, a jednostavna. Istina je zato prostor previranja. A trebala bi biti kao pucanj. Egzaktna i smrtonosna. Barem po laž. Možda JE ZATO više neki prostor promišljanja unutar čovjeka. Interpretacije. A ne bi trebala biti, trebala bi biti predmetom usvajanja. Tu je problem, što smo svi drugačiji, pa svi mislimo da imamo svoju istinu. Da se nas ne tiče ona druga. Naša je skoro, ali ipak. Možda je ova kategorija istina najveća laž. Ona je dovela posredno i do onoga što se dogodilo toga kobnoga dana u tom vlaku. Nisu se poklapale istine. Kažu istina oslobađa. Istina. Nekoga oslobađa i vlastitog života. Tako da se i u tom neverbalnom ima i te kako štošta za ispričat.

Iako se sve vrijeme misli da vi kao glavni lik tumačite Tomu Buzova, zapravo ga tumači Dragan Mićanović, ali vi igrate jednu od najznačajnijih uloga – ulogu promatrača. Što mislite o čemu ovisi hoće li netko u stvarnom životu biti promatrač ili akter?
Pokušao sam kroz gornja pitanja na to odgovoriti. O čemu ovisi? Ja ne znam. Može o biločemu. Ja bih htio misliti da bih ja bio Tomo, ali tko zna… Volim vjerovati da bih. Barem sam od ovih koji si postavljaju to pitanje. Gdje su ovi što su upali u vlak. Mi trebamo graditi SADA društvo koje će smanjiti, a nadam se i ukinuti te dileme U BUDUĆNOSTI. Nažalost, mislim da se opet, da smo opet, stvorili plodno tlo za ovu diskusiju.
Jeste li se kroz rad na ovom filmu i sami suočili s pitanjem – što bih ja uradio da sam bio u toj situaciji, a s čime mislite da se suočava publika?
Naravno. Ne bi bilo moguće drugačije raditi na ovom filmu. Mislim da svaki projekt/film moramo smjestiti u sebe. To je minimum zalaganja. Da bismo postigli istinitost, trebamo proživjeti dati problem. Pojednostavljeno rečeno. Čak i u komediji. Publika to prepozna. Na uloženo poistovjećivanje se u vidu nagrade, ili banalnije rečeno sviđanja ili ne sviđanja filma, vraća uloženo. Mislim da je ovaj film toliko uspješan i prepoznat zbog univerzalnosti te dubine problematike i pitanja koje postavlja. Koje ste i vi postavili. Što bih ja u datoj situaciji učinio. Svi mi maštamo da smo heroji u sigurnosti svojega kreveta. Stvarnost je sve češće noćna mora. I reagiramo često kao uplašena djeca.


Redatelj Nebojša Slijepčević govoreći o Tomi Buzovom rekao je da Njegova dilema nije ni hrvatska, ni srpska, ni bošnjačka, nego ljudska – ističući pitanje individualne odgovornosti u društvu. Što mislite, jesmo li danas, 30 godina kasnije, spremniji da ne šutimo ili šutimo?
Zamišljamo sebe kao heroje. Tako i zamišljamo ili bolje rečeno izmišljamo mitove, a onda smještamo sebe u njih. Potrebne su nam “Velike” teme, velike dileme i veliki problemi. Jer oni opravdavaju sami svojim postojanjem. Čak ih ne trebamo ni riješiti. Samo njihovo postojanje opravdava sve. Gdje je opravdanje, tu su otvorena vrata zlu. Prije nego razumijemo sami sebi (a postoji li išta drugo što se može razumjeti) mi se opravdavamo. Kad se podvuče zajednički nazivnik, to je jednostavno lijenost. Ili je možda i nemogućnost razumijevanja. Prije da je nerazumijevanje. Tu se stvara bijes na samog sebe. Koji je teško priznati pa se taj bijes okreće prema van, prema svijetu. A bijes je zavodljiv, on opravdava. Ustvari samo ne razumije. Ne vidi i ne čuje. Pa ruši. Energiju rušenja je lako zamijeniti za kreativnu energiju. Ustvari ne zamijeniti nego opravdati, sakriti da ne razumijemo pa se vaditi i laganjem dati svrhu našim djelima. Dosta sve to podsjeća na tantrum malog djeteta. Bilo bi djetinjasto da nije opasno. Takao da mi se čini da u ovih 30-ak godina smo od silne šutnje smo postali mutavi. Ali, Studenti mi bude optimizam.
- Film se bavi temom etničkog čišćenja i individualne hrabrosti. Mislite li da je naše društvo spremno pogledati ovakve filmove otvorenog srca, ili će ih neki doživjeti kao provokaciju?
Nebitno je kako će ih ti neki doživjeti. Ti koji to doživljavaju kao provokaciju ustvari nisu ništa doživjeli. Oni se brane. Možemo to pojednostaviti. Postoje oni koji su izvedeni iz vlaka i oni koji su izvodili. Možemo mi to sad bojiti jedne i druge kojim god bojama hoćete. Mi olako pretpostavljamo ovo “otvoreno srce” u pitanju. To ispada puno teže, to je civilizacijski doseg. To pretpostavlja mir, ljubav i ostale hipi kategorije. Rad institucija. Život bez straha. A mi smo daleko od toga. Degradirali smo mnogo. Al ne gubim nadu. Dapače. Imam i nade, a imam i inata dosta.

Kako je rad na ovom filmu utjecao na vaše shvaćanje hrabrosti i moralne odgovornosti pojedinca u društvu?
Radim ja na ovome filmu 35 godina. A sada smo ga tek snimili. Hrabrost i odgovornost su velike kategorije. Opet one “velike” teme. Treba možda po malo biti hrabar i po malo biti odgovoran. Za početak. Hrabro je bit odgovoran. Hrabro je i samo biti. Mi glasno tražimo svoje slobode. Uz slobodu ide i odgovornost. U kavezu svog htijenja lupamo po rešetkama i to nazivamo zvucima slobode. Tiša je sloboda.
Kako je rekao Dragan Mićanović u jednom intervjuu, u pitanju je kratki film poslije kojeg se publika dugo pita – kako biti čovjek. Je li to dilema o kojoj bi trebalo razmišljati svakodnevno?
Slažem se s dragim Draganom. Za početak bi trebalo svakodnevno razmišljati. A ne osuđivati i popovati. Za početak bi trebalo slušati, a ne govore držati. Za početak bi trebalo čitati, a ne učitavati. Za početak treba početi. Mi stalno civilizacijski od Huna želimo srušiti civilizacije prije. Kaže se da je najgore polovno znanje. Očigledno je tu naše neznanje. Ne znamo reći što je naš program što mi nudimo. Puna su nam usta onih bivših i njihovih grijeha, a ne nudimo nikakvo rješenje. Doći će vrijeme da kad budemo bivši neće biti ništa za srušiti nakon nas. Možda će to biti prekretnica. Možda će to začepiti usta i zateći nas u pepelu do koljena. Pa ćemo biti primorani početi graditi ispočetka. Ali što je to u nama. Što nas toliko žulja. Možda da strgnemo sve okove sa sebe pa da goli uvidimo da je ono što nas žulja u nama. I da nam jedini radi što preostaje je taj u nama.

Iza Vas je uspješna godina – kako na poslovnom tako i na privatnom planu. Film 78 dana je osvojio publiku isto kao i film Za danas toliko – iako su različitih tematika, smatrate li da nam treba više takvih toplih priča?
Treba nama dobrih, posvećenih priča koje god tematike. Treba nam dobro. Kojeg god žanra. Odgovor se sam nameće. Treba nam priča. A dobra priča se zna što je. Treba nam da slušamo pripovjedače. Da ih cijenimo. Da ih ne osuđujemo. Da ih ne omalovažavamo. Ne treba se stalno vraćati plemenskoj vatri. Da čučimo oko nje i da nam pogled seže samo dokle ti žuti plamičci dobacuju. Da stalno gledamo svijet iskrivljen tim varljivim plamenom. Ima svijeta i u tom mraku. Da te priče samo hvale uspjeh našeg plemena, a znamo da se nismo makli iz kruga tog krnjeg svijetla.
Te priče trebaju nas ohrabriti da odemo u mrak. Trebaju nas upozoriti na naše mane. Treba nas i ta priča vratiti kući kada odemo. Ne može se očekivati od nas suho domoljublje i da svojim kostima hranimo tu krnju vatru. Kada nam domovina ništa nije dala. A stalno tim plamenim zubima traži od nas žrtvu. Nije to zadano. Postoji uvijek opcija. Postoji otpor. Nekada je i ne slušanje priča najbolja priča. Nekada se bolje uči začepljivanjem ušiju.
Ove godine ste se ostvarili i u ulozi oca. Kako se snalazite u njoj?
To je moje. Ne bih u svijet s time.

Na kojim projektima trenutačno radite i kakvi su Vam planovi?
Vi mislite na filmove. Ima svega. Ali ono na što sam ponosan je škola na Visu koju smo pokrenuli. Srećko Horvat i ekipa. To se jako lijepo razvija. Neinstitucionalna i slobodna. Gdje svatko može uči i podučavati. Gdje svatko gradi školu i škola gradi njega. Onda pokušavam raditi s piscima. Ne nužno na konkretnom projektu, nego stvaranja radi. I njegujemo taj žar samog stvaranja. Slobodni od terora konkretnog.
I za kraj, Oscari se održavaju za manje od dva dana, jeste li spremni, kakve Vam se misli motaju po glavi?
Kako ću biti spreman? Uzbuđen sam kao malo dijete. To je već pobjeda.

Foto: Luka Bošković i Stefan Stojanov
Layout: Ana Bodrožić
Stilistica: Vanja Pantin