Filmska priča: ‘In The Heights’ prvo su svi hvalili, a sad je pitanje hoće li preživjeti skandal
Mjuzikli su prošli poprilično neobičan filmski put. Ova izuzetno dramatična i neodoljiva forma kombinira zabavne elemente poput plesa i glazbe često s društvenom kritikom ili komentarom. Još od 1965. i klasika Sound of Music, ali i ranije, mjuzikli pune kinodvorane. Prisjetimo se samo hitova kao što su Evita, Hair, Moulin Rouge, Chicago i brojnih drugih. Posljednjih desetak godina ipak popularnost mjuzikla kao da polako odumire. Nevjerojatno ih je skupo producirati u usporedbi s drugim filmovima pa tako od sredine 2000-ih većinom gledamo osrednje mjuzikle, nastale čisto forme radi. Bilo je filmova novijeg doba koji su nam neko vrijeme skrenuli pažnju njih, kao što je recimo La La Land, ali ni taj hit Damiena Chazella nije onaj pravi, plesni, kičasti mjuzikl u punoj formi.
Izlazak filma In The Heights izazvao je pravu pomamu baš zato što se na trenutak činilo da su se vratili – mjuzikli u svom pravom razigranom obliku. Međutim, filmska inačica hita Lin-Manuela Mirande prvotno je izazvao oduševljenje, a zatim je buknuo skandal koji bi bez problema mogao ugasiti svako oduševljenje filmom.
Film je zaradio ovacije kritika, pohvale publike i u kratkom roku zavidne ocjene na IMDb-ju i Rotten Tomatoesu. Ponajviše zbog neodoljive zabave koreografije, glazbe, simpatične ljubavne priče koji su u svrsi eskapizma sasvim dovoljni. No, oko javnosti film je privukao i zahvaljujući društvenom pitanju koje komentira – zajednice ljudi latino-američkog podrijetla na ulicama New Yorka.
Priča nas vodi u ljetne mjesece kad život na ulicama New Yorka poprima novu dimenziju. U fokusu je Usnavi (Anthony Ramos) karizmatični vlasnik male bodege koji štedi svaki ekstra novčić i sanjari o boljoj budućnosti. Međutim, jedan će ga događaj protresti iz te svakodnevice, u pitanje staviti zatvaranje bodege i odlazak u Dominikansku republiku. Iako su ga mediji prvotno prozivali jednim od najboljih filmova 2021. godine, ubrzo su se javili komentari koji bi mogli promijeniti budućnost ovog filma.
Svake godine Hollywod barem jednom dođe pod nišan zahvaljujući svojoj često neinkluzivnoj produkciji. Iako se na površii In The Heights može činiti kao film koji je upravo suprotno, mnogi su glumci, publika i filmski kritičari skrenuli pozornost na kolorizam, rasnu diskriminaciju unutar iste etničke grupe. Točnije, Lin-Manuel Miranda i ostatak filmske ekipe dobio je kritike zbog ignoriranja osoba tamnije kože unutar Latinx zajednice. Budući da u Dominikanskoj republici, kao i u naselju Washington Heights žive većinom osobe afro-latinoameričkog porijekla, manjak istih u filmu odmah su uočili mnogi gledatelji. Situaciji nije pomogla ni glumica Rita Moreno koja je nespretno insinuirala da bi Latinoamerikanci odnosno crni Latinoamerikanci trebali biti zahvalni što su uopće zastupljeni na bilo koji način. Čitava bujica svalila se ubrzo na tvorca slavnog mjuzikla i iznjedrila pitanje: može li film u današnjoj klimi preživjeti ovu kritiku?
Mali je milijun primjera kad smo zbog greške (a često i nečeg puno ozbiljnijeg i težeg) jednog glumca, producenta ili redatelja u zaborav smjestili određeni film, pjesmu ili nešto sasvim treće. Međutim, Lin-Manuel Miranda kao osoba na Broadwayu i Hollywoodu koja godinama radi na inkluzivnosti reagirao je promptno i to isprikom – zbog čega In the Heights možda ipak neće pretrpjeti dalekosežne posljedice. “Pokušavam stvoriti prostor za ponos zbog filma koji smo napravili i istovremeno preuzeti odgovornost za našu manjkavost”, napisao je Miranda pa i podsjetio da je ispred Hollywooda još dugačak put.
Foto: IMDb