S producentom Danijelom Pekom o Pulskom festivalu, nacionalnom filmu i njegovom najvećem uspjehu
S producentom Danijelom Pekom o Pulskom festivalu, nacionalnom filmu i njegovom najvećem uspjehu

S producentom Danijelom Pekom o Pulskom festivalu, nacionalnom filmu i njegovom najvećem uspjehu

Nećemo pogriješiti ako napišemo da je u svijetu domaćeg filma Danijel Pek posljednjih dana najtraženija osoba. Portfelj ovoga producenta i osnivača samostalne produkcijske kuće Antitalent uključuje rad na brojnim domaćim uspješnicama – od Murine i Gorana pa sve do Čovjeka koji nije mogao šutjeti, filma kojem ćemo se posvetiti u narednim redcima.

No, ovih dana Pekov telefon prvenstveno je užaren zbog nadolazećeg 71. Pula Film Festivala čiji je umjetnički ravnatelj. S Danijelom smo se susreli na drugom kraju Jadrana, točnije na Ponta Lopud Ljetnim projekcijama, no naš je razgovor započeo upravo s mišlju na ono što dolazi, odnosno festival koji upravo večeras projekcijom posljednjega filma Rajka Grlića Svemu dođe kraj, otvara svoja vrata. A sada, svemu dođe početak

Danijel Pek

O ovogodišnjem izdanju Pula Film Festivala

Pula Film Festival u svom 71. izdanju nastavlja graditi pozitivnu atmosferu kroz potenciranje odnosa s publikom s misijom razvijanja i jačanja ovog mjesta kao mjesta okupljanja hrvatske filmske zajednice. Pula želi biti nacionalni festival i mislim da je to pravilno usmjerenje jer je to mjesto na kojem ćemo procijeniti sve ono što imamo iz nacionalne produkcije, pomoći svemu onome što dolazi, pogurati filmove prema publici i dati im platformu na kojoj će biti vidljivi te s koje će dalje ići u distribuciju, ističe Pek.

Pritom dodaje kako je festival, osim mjesta susreta publike s domaćim naslovima, ujedno i važna početna točka za početak nacionalne distribucije hrvatskog i nezavisnog filma. A tu su i nagrade. Dugo radite na filmu i nije da uvijek možete bajno živjeti od njega, zato mislim da je važno ljudima dati zadovoljštinu i nagraditi ih za ono što su dobro napravili. Mislim da su aspekt upoznavanja publike i dodjele nagrada vrlo bitni za Pulu. Festival je na kraju dana proslava, dodaje.

Ipak, program nije orijentiran isključivo na nacionalnu produkciju. Tu su i hvaljena međunarodna ostvarenja, kao i djela koja na velika platna stižu iz arhiva te će ih publika imati priliku vidjeti nakon restauracije.

Baš sam zadovoljan s programom ove godine. Mislim da smo postigli sjajan balans između filmova koji će zadovoljiti širu publiku, kao i zahtjevniju festivalsku publiku. Imamo i sjajne manjinske koprodukcije, koje su već ostvarile zapažene rezultate na drugim festivalima. Također, mislim da je jako bitno da se podsjetimo na ono što je bilo prije te obratimo pozornost na to da je važno čuvati građu koja nije kod nas uvijek obnavljana s dovoljno vremena i ulaganja, nadodaje.

Pulski filmski festival
Mario Kozina (izbornik programa), Tanja Miličić (ravnateljica JU Pula Film Festival), Krešimir Partl (državni tajnik u Ministarstvu kulture i medija RH) i Danijel Pek (umjetnički ravnatelj Pulskog filmskog festivala)

O situaciji zvanoj domaći film

Spomenuta izjava potaknula nas je da ga upitamo kako on doživljava odnos javnosti prema domaćem filmu koji se, ponekad potpuno neopravdano, dočekuje na nož. Je li u ovom slučaju trava doista zelenija kod susjeda? Pek nam ukazuje kako smo zbog političke situacije i ratnih sukoba te preusmjeravanja interesa aktera, izgubili generacije filmaša, ali i publike.

Nastao je vakuum u kojem nismo ispunili očekivanja publike, niti smo stvorili nove generacije koje bi to napravile. Treba nam puno više vremena da se to popravi. Deset godina se neće popraviti u dvije, tri – trebat će neko duže vrijeme i puno, puno rada i zalaganja. Ali ja sam optimističan, ističe Pek, dodajući:

Prošle godine smo imali dva dječja filma koji su imali preko 90 tisuća gledatelja. To je puno ako gledamo da i najveći hollywoodski filmovi imaju po 120, 150 tisuća gledatelja. Nije točno da je hrvatski film tri puta manje gledan. Kada ima svoju publiku, on je gledan vrlo blizu blockbusterima. Nije situacija da nemamo takvih filmova – nemamo ih dovoljno. Mi bismo trebali imati jedan do dva filma na godinu koji su miljenici publike pa bi se tijekom godina situacija promijenila, ovako će trajati duže ako ih nemamo dovoljno.

Danijel Pek

O međunarodnim uspjesima

Sportske uspjehe redovito slavimo, dok oni filmski često ostaju po strani. Zašto je tome tako? U sportu ima puno više novaca. Ne kažem da je to jedini razlog – nije. Za to je potreban i veliki talent, upornost, volja te trenutak u vremenu da se neke stvari poklope, isplivaju i postanu na svjetskoj razini najbolje, odgovara nam Pek, dodajući kako film i s manje novaca od sporta ostvaruje dobre rezultate i lijepo predstavlja Hrvatsku na međunarodnoj sceni.

Podstrek pozitivnim promjenama vidi u promjeni sustava u kojem o novim filmovima brine, govori i bira ih – struka, a ne politika. Međunarodni uspjesi govore o tome koliko smo aktualni, realni u odnosu na to što radi svijet i što mi možemo raditi. Teško je biti prorok u vlastitom selu. U manjoj sredini je teže napraviti nešto što će iskočiti. No onda kada dođe potvrda izvana, uvidi se koliko je nešto dobro. Mislim da nije najvažnija stvar ta potvrda izvana, odnosno ne bi nam trebala biti, ali je svakako korisna, napominje.

Čovjek koji nije mogao šutjeti
Čovjek koji nije mogao šutjeti

O čovjeku koji nije mogao šutjeti

Kad smo kod međunarodnih uspjeha, upravo je naš sugovornik dio tima koji stoji iza filma Čovjek koji nije mogao šutjeti,  redatelja i scenarista Nebojše Slijepčevića, koji je na ovogodišnjem festivalu u Cannesu odnio Zlatnu palmu za najbolji kratkometražni film. Vijest o spomenutoj nagradi dočekala ga je na povratku iz Francuske, a istu je u društvu partnerice i producentice Katarine Prpić proslavio u okolici Venecije  šampanjcem s benzinske. Vezano uz samu dodjelu, s nama je podijelio i jednu anegdotu.

Nakon projekcije smo na ručku pričali o dodjeli te je netko spomenuo kako one koji dobiju nagradu posjednu uz stepenice da brže dođu do pozornice jer prijenos ide uživo. U sedam je kretala dodjela, a u šest sati nam je glumac Dragan Mićanović u zajedničku grupu poslao fotografiju iz dvorane koja je otkrivala da su naša mjesta prva do stepenica za pozornicu, popraćenu s tri točkice… onda smo pretpostavljali da bi mogli dobiti, prisjeća se sa smiješkom.

Pek ne skriva kako je vjerovao u uspjeh ovog projekta još kada je priču o zaboravljenom junaku, iznesenu u vidu novinskoga teksta, spremio u ladice. O samom filmu Čovjek koji nije mogao šutjeti kazao nam je sljedeće:

Mislim da je taj film stvarno važan i drago mi je što ga mnogi žele vidjeti. Javljaju se i sama kina, što je za kratki film genijalno. Zašto mislim da je bitno da ga ljudi vide? Jer je to situacija u kojoj se svatko od nas može naći i u kojoj nije nimalo lako reći tko bi bio junak, tko ne bi mogao odšutjeti i tko će šutjeti. I je li osoba koja je ostala šutjeti nužno loša? To je vrlo teška odluka za svakoga čovjeka. Prilično sam siguran da bi taj slučaj bio drugačiji, da se u toj situaciji diglo više ljudi. Pokazuje da, ako su ljudi spremni napraviti hrabri korak, mogu promijeniti povijest. Želim da im ostane to iskustvo nakon odgledanog filma.

Danijel Pek

O ljubavi prema poslu i svemu što dolazi

Već iz kratkoga razgovora s Danijelom Pekom sasvim je jasno kako je on istinski sretan zbog onoga čime se bavi. Imao sam dvije karijere, ako se to tako može reći – novinarsku i filmsku. Ali ovo sam oduvijek htio raditi. Na televiziji sam shvatio da me zanima kako priče zapakirati i predstaviti na neke nove načine, smatram da je to poanta produkcije, ističe.

U filmski svijet se odrazio kada je postao nezadovoljan smjerom u kojem televizija, medij na kojem je do tada djelovao, odlazi. Danas pak smatra kako je ona lijep suplement filmu. Hollywood se zamorio – franšize, nastavci, prequel, sequel – rade stvari koje već znaju. A televizija je u posljednje vrijeme ponudila svježe ideje. Da ste, kada sam bio srednjoškolac, rekli da će se snimati serija o mafijašu koji posjećuje psihijatra zbog psihičkih problema, mislili bi da je to dosadno. Ali onda ispadne da je to serija koja promijeni televiziju. Mislim da je dosta stvari televizija napravila hrabro, dok se film zamorio, priznaje.

On se pak nije zamorio. Daleko od toga – radi na novim projektima i spreman je ispričati neke nove priče, koje baš poput one o Čovjeku koji nije mogao šutjeti čekaju u ladicama. Imam još neke za koje mislim da su vrijedne ekranizacije, ali imam i nekoliko knjiga za koje vjerujem da su vrijedne da se naprave. Radimo na adaptaciji dva romana Kristiana Novaka – roman ‘Črna mati zemla’, kojeg radimo kao film i ‘Ciganin, ali najljepši’, kojeg radimo kao seriju. Radimo i na adaptaciji sjajnog krimića Jurice Pavičića ‘Crvena voda’ koji je u lijepoj fazi i baš sam zadovoljan kako napreduju. Krećemo pripremati film po tekstu Tene Štivičić i tome se također veselim. Proces je dugotrajan i ne znate hoće li se dogoditi za jednu, dvije, pet godina. Ili nikad, zaključuje.

Foto: Pula Film Festival, Ponta Lopud filmske projekcije

Učitati još
Zatvori