Održana je premijera baleta ‘Ponos i predrasude’ u HNK – vodimo vas iza kulisa najljepše ljubavne priče
Klasicima svjetske književnosti vrijednost se ne može propitkivati, ali u tom malom milijunu zvučnih imena Jane Austen oduvijek je pripadala u neku drugu kategoriju. Onu u kojoj se stapaju generacije čitatelja i ljubitelji različitih žanrova zbog čega je Austen uspjela biti dijelom nikad aktualnije pop kulture, ali još uvijek jedna od najdragocjenijih autorica.
‘Ponos i predrasude’ bezvremenska je ljubavna priča koja dosad nikad nije bila ispričana baletnom izvedbom. Prvi će put ikad u toj formi biti izvedena u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu zbog čega je šušur i iščekivanje na samom vrhuncu. Uzevši u obzir da adaptacija i ekranizacija ‘Ponosa i predrasuda’ ima na desetke, zadatak ispred redatelja Lea Mujića bio je veliki. Istovremeno, njegova prijašnja djela koja je donio domaćoj publici poput ‘Gospode Glembajevih’ i ‘Ane Karenjine’, potvrđuju da nema sumnje da će balet biti mali spektakl.
Premijera se održava večeras, 7. studenog, u 19.30 sati, a mi smo ovog tjedna posjetili generalnu probu baleta.
Journal na generalnoj probi najljepše baletne priče
U srži radnje jednog od najslavnijih klasika engleske literature je ljubavna priča Elizabeth Bennet i aristokrata gospodina Darcyja. Smještena u ruralne predjele Engleske u 19. stoljeću, knjiga nas fokusira na obitelj Bennet u kojoj odrasta pet sestara, svaka potpuno drugačija od druge. Vrijednostima, intelektom, željama i sklonostima. Majka, gospođa Bennet, želi što prije udati sve svoje kćeri kako bi osigurala budućnost obiteljskog imanja. Iz njezine želje buja čitav niz odnosa, spletki, afera i – najvažnije – ljubav između Elizabeth i Darcyja.
U vremenima kad pandemija obustavlja normalan rad kulture i kazališta, a strah od iste smanjuje posjećenost predstavama, balet ‘Ponos i predrasude’ ogroman su adut HNK-a i ravnatelja Baleta Leonarda Jakovine koji nam je otkrio sve detalje o pripremi baleta i kako je uopće došao na repertoar HNK-a.
“Roman ‘Ponos i predrasude’ kultni je klasik i ljubavni roman koji posjeduje odličnu strukturu za baletni medij. Teme kao što su ljubav, nesporazumi, potraga za savršenim kao i izbjegavanje nesavršenog, zauvijek će buditi maštu ljubiteljima opipljivih i pitkih raspleta. Primijetio sam da je i u Americi nedavno postavljen taj balet što smatram odličnim. Baletomani diljem svijeta željni su raznolikosti i izazovnih tema, a Jane Austen je zasigurno na samom vrhu sadržajne piramide. Pošto sam vrlo intuitivan tip i dobro poznajem naš ansambl u stalnoj sam potrazi za naslovima koji će ih profilirati i izgraditi kao umjetnike.
“Plesači zrače sjajnom energijom”
To mi je izrazito važno pa u razgovorima sa svim koreografima uvijek tražim njihove prijedloge. Međutim, nekoliko faktora utječu na moju odluku…kao što je suodnos ostalih direkcija i repertoara, zatim koji akcent želim istaknuti u samoj sezoni, pa sve do želje da potaknem naše plesače da dublje zagrabe u ono što nam skrivaju. E to zadnje me najviše zanima!. Nastavak proba je započeo na samom početku sezone i svi se jako veselimo premijeri. Plesači su izvrsni, vjeruju u sebe i zrače sjajnom energijom.”
Balet ‘Ponos i predrasude’ na pozornici izvodi veliki ansambl, a važno nam je bilo predstaviti glavna lica baleta odnosno plesače u ulogama Elizabeth i Darcyja. Na generalnoj smo probi bili zapanjeni prekrasnim kostimima i scenografijom koja vas teleportira u drugo vrijeme. Gospodin Leonard otkrio nam je više o glavnim glumcima i timu koji stoji iza fascinantnih prizora s pozornice.
“Prvakinja baleta Natalia Kosovac alternira s kolegicom Riekom Suzuki, a maestralni Guilherme Gameiro Alves s Takuyom Sumitomom. Drugu podjelu ćemo imati prilike vidjeti u kasnijem nastavku sezone. Balet nam nudi pregršt uloga, od manjih do vodećih i svi su pokazali vrsnu kvalitetu i razumijevanje tematike s kojom se susreću. Leo Mujić često bira isti autorski tim. Scenografiju stvara Stefano Katunar a kostimografiju Manuela Paladin Šabanović. Oboje su vrhunski umjetnici koji se odlično nadopunjuju uz viziju samog redatelja. To je jako bitan segment jer utječe od samog početka na krajnji rezultat projekta. Ono što volim kod njih je nenametljivost i funkcionalnost da plesači ostanu u prvom fokusu publike. Proces kreiranja i nabave materijala je identičan kod svih produkcija. Od samog odabira materijala, kroja, izračuna…pa sve do nabave i šivanja.”
Velika kulturna priča u najnesigurnijim vremenima za kulturu
Gledajući generalnu probu baleta, kao da smo na kratko otputovali u vrijeme u kojem nam svakodnevica nije obilježena crnim brojkama. Iako se provode sve epidemiološke mjere (razmaci, maske, mjerenje temperature pri ulasku u zgradu), živa atmosfera, šušur priprema i prizori savršeno uigranog plesa velikog ansambla izbrisali su na kratko stvarnost.
Pripremiti ovako veliku produkciju bilo je samo po sebi izazovno pa i rizično, reklo bi se, u ovakvim vremenima. Međutim, ravnatelj Baleta tvrdi da umjetnost, balet i kultura nadvladati ovo, a očekuje i lijepu posjećenost.
“Moja očekivanja su optimistična i pozitivna. Pretplatnici su nam vjerni, željni vrhunskih predstava a i osjeća se stalni priljev novih gledatelja. Postavili smo visoke kriterije što se tiče sigurnosti naših umjetnika i posjetitelja na način da slijedimo sve epidemiološke preporuke. Balet kao medij je od samog početka pa sve do danas prošao kroz bezbroj katarza. Ne samo da vjerujem već sam i apsolutno siguran da će kultura prebroditi i ovu krizu. Međutim, ostavit će i određen trag vezano uz sustav vrijednosti, strukture i poimanja važnog od potpuno nebitnog. Ukratko, resetiranje u bilo kojoj formi gledam kao nešto dobro, a vrijeme će pokazati da li sam bio u pravu.”
U kvalitetu baleta ne sumnjamo, vidjeli smo tek dio fascinantne priče ovog kreativnog tima i bili pod utiskom danima. Vjerujemo da će i posjećenost biti jednako jaka jer zaista nema ljepšeg načina eskapizma, kojem toliko težimo ovih dana, od prekrasne priče Jane Austen.
Foto: Sanja Tušek (Instagram)