

Od danas nas Zagrebu čeka i novo izdanje festivala eksperimentalnog filma. Svi detalji o 25 FPS-u
Jubilarni 20. Festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS održat će se od 24. do 28. rujna 2024. u zagrebačkom kinu Kinoteka. Poseban program planiran je, po običaju, u Rijeci 3. i 4. listopada, a ove godine prvi put i u Splitu, 30. i 31. listopada. Tijekom pet festivalskih dana prikazat će se ukupno 26 filmova u natjecateljskom programu, kao i mnoštvo drugih sadržaja u popratnim programima.
U ovogodišnjoj selekciji filmova primjetna je potreba da se pronađe adekvatan filmski izraz za nov doživljaj aktualne stvarnosti. Takvi postupci čine konstantu avangardnih filmskih strujanja od samih početaka, a suvremeni filmovi razlikuju se po tome što su manje okupirani larpurlartističkim eksperimentiranjem s filmskom formom, a puno više konkretnim osobnim, društvenim, civilizacijskim i egzistencijalnim pitanjima. Mnogo je radova koji brišu granice između dokumentarnog i animiranog, te medija filma, gaminga i tehnologija UI-ja, a žanrovi kao što su found footage ili strukturalni film pojavljuju se u svojim ‘apgrejdanim’ i osuvremenjenim inačicama.
Selektori festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak kao važne ističu i teme međugeneracijske komunikacije, ekološke krize, mentalnog zdravlja i potrebe da se nadogradi, nadomjesti ili nadiđe stvarnost kojom smo okruženi.


Što nas sve čeka?
Dio filmova prikazan je na prestižnim filmskim festivalima, među kojima se posebno ističe Oko osi, magični film koji potpisuju Johann Lurf i Christina Jauernik, s premijerom na filmskom festivalu u Locarnu. Lurf je već poznato festivalsko ime – njegovo Izviđanje dobilo je posebno priznanje na Festivalu 25 FPS 2013. godine, a Kavalkade su prikazane 2019. godine.
Poseban međunarodni uspjeh postigli su i Kao bolesno žuta autorice Norike Sefe, prikazan na IFFR-u a kao najbolji dokumentarni kratki film nagrađen na Sarajevo Film Festivalu, te Oaza koju zaslužujem Inès Sieulle, zastrašujuće i opijeno putovanje iz perspektive AI-ja koje je na festivalu IndieLisboa osvojilo nagradu također u kategoriji kratkog dokumentarnog filma.

Zanimljivi naslovi
U programu se kriju i Gljive, novi film našeg laureata, portugalskog redatelja Jorgea Jácomea (njegov Flores osvojio je Grand prix 2017.). U njemu prati mladog new age Robin Hooda u potrazi za čudesnim gljivama za pomoć drugima. Svojim novim filmom sol u našoj krvi, u našem znoju, u našim suzama vraća nam se i Nastja Säde Rönkkö, a u njemu obrađuje teme identiteta, ranjenog planeta i svijeta koji se neprestano mijenja.
Očekuje nas niz auditivno i vizualno progresivnih ostvarenja, kao što su Električni poljubac, psihodelični SF Rainera Kohlberga inspiriran poviješću medija i znanstvene fantastike te VR-tehnologijom, i Sunce je za mene mrak, konceptualni medijski film Line Selander i Oscara Mangionea u kojem se spajaju zastarjela tehnologija specijalnih efekata i ostaci iščezlih civilizacija.


Dva zapažena hrvatska filma
U konkurenciju su ušla i dva zapažena hrvatska filma snažnog festivalskog života, Bol, posljednje vizualno svjedočanstvo preminulog multimedijalnog umjetnika Ivana Faktora i Radije bih bila kamen Ane Hušman koje u upečatljive vizure Like miješa osobne i obiteljske pripovijesti. Hušman je ujedno i ovogodišnja dobitnica Nagrade Vedran Šamanović za inovativan doprinos hrvatskom filmu.
U posebnom programu naslovljenom Refleksi bit će prikazano još šest hrvatskih filmova koji izazivaju, razvlače i probijaju granice filmskog jezika, bilo u videoigrama i animaciji, dodiru tkanine, mirisu sumpora ili domišljanju autofikcije: I Can Save Her Petre Mrše, Lov na zmajice Marka Gutića Mižimakova, Oživjeti djeda Sandre Sterle, Stitch the Ruin Željke Blakšić (Gite Blak), Žena kuća Ivane Ognjanovac i Arhitektura iscjeljenja: sumporni krajolici (43° 30.547′ N, 16° 26.22′ E) Nine Bačun.


Opće informacije
Žiri 20. izdanja Festivala 25 FPS čine američko-austrijska filmašica Eve Heller, filmski autor Tomislav Šoban i redateljica i scenaristica Varja Močnik. Svoju nagradu dodijelit će i žiri kritike, koju čine Dino Staničić, Marija Krstanović i Oskar Ban Brejc. U sklopu festivala dodijelit će se i Nagrada publike, a jednom hrvatskom filmu u selekciji bit će dodijeljena Nagrada Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS.
Ulaz na sve projekcije i programe festivala je slobodan uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.

O otvorenju festivala
Za festivalsko otvorenje u 20:30 h prikazat će se četiri filmska naslova u okviru prvog bloka konkurentskog programa pod nazivom Blizu, nadomak, a koje povezuje vizualna zamišljenost i spekulativnost, širenje prema alternativnoj stvarnosti. Komarci antropologinje, filmašice i aktivistice Susane Ojede u središte postavlja neumoljive prijenosnike bolesti i ritualnu ceremoniju kojom se otkriva preporođena budućnost, a vizualno bučni Električni poljubac video-umjetnika Rainera Kohlbergera domišlja svijet u kojem je svijest čovječanstva povezana u jednu neuronsku mrežu. Haydar Taştan u snovitom filmu Ruzname izvlači neprisvojene uspomene i stapa ih u neočekivano putovanje, a festivalski laureat Jorge Jácome u filmu Gljive prati svojevrsnog Robin Hooda koji traga za čarobnim gljivama i distribuira ih potrebitima.
Foto: Promo