Jedna naizgled lucidna ideja, ustrajnost i usmjerenost ka cilju rezultirali su gotovo filmskom pričom o uspjehu. Kratka je ovo crtica o Muzeju Iluzija, projektu koji je u posljednjih godina postao jedan od najprepoznatljivijih hrvatskih izvoznih proizvoda. Da je jezik zabave univerzalan uspješno su dokazali s više od 40 lokacija diljem svijeta.
Cijela priča počela je upravo iz Zagreba, a ondje se i nastavlja, budući da iza trenutno najvećeg lanaca privatnih muzeja na svijetu stoji kompanija Metamorfoza. Tim čini preko 50 stručnjaka iz Hrvatske koji pokrivaju područja projektnog menadžmenta, istraživanja i razvoja, logistike, arhitekture, financija, marketinga i account menadžmenta.
Ova relativno mlada hrvatska tvrtka već je uspjela ostaviti trag na svjetskoj razini. Bio je to sjajan povod da se susretnemo s Teom Širolom, direktorom Metamorfoze te Rokom Živkovićem, osnivačem i vlasnikom Muzeja Iluzija u Zagrebu te savjetnikom u Metamorfozi. Posjetili smo ih u njihovom zagrebačkom uredu, a pritom smo razgovarali o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti brenda.
- Svojevremeno je Zagreb zahvaljujući Novim tendencijama i pop artu bio svjetsko umjetničko središte. Mogli bismo reći da ga vašim radom ponovno vraćamo na svjetsku mapu. Što vas je privuklo upravo optičkim iluzijama?
ROKO: Jednom prilikom sam bio gost na jednoj konferenciji na kojoj je predavač govorio o optičkim iluzijama. Sve to jako me zaintrigiralo kada sam počeo ozbiljno proučavati cijelo to područje, sa svojim poslovnim partnerom, Tomislavom Pamukovićem. U to vrijeme imali smo jedan mail sa subjectom „Gle ovo“ u kojem smo izmijenili gomilu tih nekih stvari i konstatirali da bismo to sve trebali ponuditi hrvatskoj publici u formatu muzeja iluzija. Oduševio nas je prije svega sam koncept iluzija, što je sve moguće izvesti i postići u tom segmentu, u njihovom razvoju i kreiranju, posebice ono što u finalu izaziva u ljudima – zabavu, promišljanje, istraživanje. Iluzijama na neki način nema kraja, beskrajne su i to je ono što ih čini toliko atraktivnim na duge staze.
- Krenuli ste iz dvije sobe, a danas ste najveći lanac privatnih muzeja na svijetu. Što mislite u čemu je tajna vašeg uspjeha?
ROKO: Originalni koncept Muzeja Iluzija je, kao spoj učenja i zabave, zanimljiv svim uzrastima, i to je ključno za naš uspjeh. U našim ćete muzejima iluzije zaista i doživjeti. Interaktivni eksponati omogućavaju posjetiteljima da kroz zabavu i smijeh nauče kako funkcionira ljudski mozak, a svoje uzbudljive doživljaje dijele na društvenim mrežama i tako potiču daljnji interes.
- Mogli bismo reći kako ste jedan od najuspješnijih domaćih izvoznih proizvoda. No, vratimo se nakratko na početak. Kao i u mnogim slučajevima ni on nije bio lagan, no što vas je nagnalo da ipak “izgurate” do kraja i pokažete da Muzej Iluzija nije samo iluzija?
ROKO: Veliku ulogu u tome odigrali su interes i znatiželja publike, pa onda i pojedinci koji su Muzeje Iluzija poželjeli imati u svom gradu, državi. Reakcije svih generacija posjetitelja ključne su u ekspanziji, radi čega smo i mi motivirani kontinuirano nadograđivati cijelu priču, nuditi nešto novo, drugačije, uzbudljivije.
- Kad smo već kod početaka, postoji li savjet koji bi si s današnjim iskustvom dali, a koji može koristiti onima koji kreću u vlastitu poduzetničku priču?
ROKO: Vjerovali smo da s dobrom idejom i dobrim marketingom možemo uspjeti. Mišljenja sam da to vrijedi za sve i svakoga. Ako imate luđačku ideju od koje vas svi odgovaraju – to je to. Ako vam pak kažu da je super – odustanite na vrijeme jer ćete bezveze izgubiti novac
- Što je dovelo mladu hrvatsku tvrtku Metamorfozu do ubrzanog rasta kojem svjedočimo u zadnje nešto manje od dvije godine?
TEO: Da bi projekt nastavio s globalnom ekspanzijom kakvoj trenutno svjedočimo, ključno je bilo ulaganje Equity fonda Invera koji je u ljeto 2021. postao većinski vlasnik tvrtke Metamorfoza, koja stoji iza brenda Muzej Iluzija. Tim potezom povećan je vlasnički kapital kompanije te je s osnivačima dogovorena nova strategija daljnjeg širenja.Kako je u isto vrijeme rastao interes za otvaranjem novih Muzeja Iluzija, smatrali smo da treba postojati određena upravljačka struktura, tj. tim koji će to sve voditi i raditi predano na ekspanziji brenda, tj. cijelog projekta.
Naime, cijela priča počiva na franšiznom modelu. Svaki muzej ima svog franšizera koji je odgovoran za poslovanje muzeja, a vodi ga uz pomoć i podršku našeg zagrebačkog tima. Možemo reći da se iz Zagreba širimo svijetom i da je ovo uspješni hrvatski izvozni proizvod, te da smo u posljednjih godinu dana peterostruko narasli i ovdje izgradili tim ambicioznih stručnjaka koji naše franšizere vode kroz sve faze – od odabira lokacije, projektiranja i izgradnje muzeja, pa do upravljanja na dnevnoj razini i razvoja.
TEO: Za nas u Metamorfozi, to znači puno komunikacije s partnerima koji dolaze s različitih tržišta i iz različitih kultura, što je savršena prilika za učenje i razvoj te stjecanje novih znanja i iskustava na međunarodnom tržištu. Da bismo svime uspješno upravljali potrebni su nam različiti profili ljudi i znanja, pa je tako naš tim vrlo raznolik i u njemu ima i pripadnika tehničkih struka poput arhitekture, građevine, i dizajna, ali i onih društvenih zanimanja – marketinga, prodaje, financija, menadžmenta.
- Pred nama je ono što nazivaju novom erom poslovanja Muzeja Iluzija. Možete li nam je pobliže objasniti?
TEO: Nova era podrazumijeva da uz franšizne Muzeje Iluzija u svijetu otvaramo i one korporativne, kojima u potpunosti upravlja Metamorfozin tim stručnjaka iz Zagreba. Prvi takav vlastiti Muzej otvorili smo u Charlotteu, a upravo su otvoreni i u Minneapolisu, točnije u Mall of America, te onaj u Atlanti gdje otvaramo još jedan Metamorfozin ured, koji će biti ekstenzija onom zagrebačkom u smislu upravljanja. I dalje će se sve voditi iz Zagreba, ali operativno će nam biti lakše da imamo jedan ured i u SAD-u, na tržištu koje nam je trenutno najviše u fokusu.
- Muzej Iluzija trenutno se može pohvaliti s preko 40 lokacija u 25 država svijeta. Otkrili ste kako s ekspanzijom ne planirate stati. Shodno tome, što nam spremate u bližoj budućnosti?
TEO: Do kraja 2026. godine planiramo stvoriti mrežu od okruglih sto Muzeja Iluzija. Plan nam je vrlo ambiciozan, ali, vjerujem, i realan. Cilj nam je ekspanzija cijelim svijetom, s posebnim naglaskom na Sjevernu Ameriku u 2023. godini. Uz muzeje koji će biti dio franšiznog modela poslovanja, veliki fokus nam je na otvorenju korporativnih muzeja u našem vlasništvu. Muzeji u tom formatu zasad su planirani u nekim od ključnih gradova SAD-a poput Denvera, San Diega, Seattlea, te Las Vegasa koji će dosad biti najimpozantniji iz više razloga, ali o tome kad za to dođe vrijeme.
Globalno sjedište tih muzeja i dalje ostaje u Zagrebu u Radničkoj odakle ćemo na dnevnoj bazi upravljati brendom te globalnom ekspanzijom. Istovremeno radimo na više projekata s ciljem unaprjeđenja komunikacije i interakcije s našim posjetiteljima. Planiramo i daljnju nadogradnju našeg tima i nastavak rasta kompanije pa će tako potraga za ambicioznim stručnjacima koji će nam pomoći ostvariti zacrtane poslovne planove obilježiti i ovu godinu. U svakom slučaju, 2023. bit će velika godina za Muzej Iluzija.
Foto: Sanja Tušek