Osma Filmska RUNDA starta u petak! Uoči novog izdanja razgovarali smo s redateljem Mirom Manojlovićem
Sve je spremno za još jedan vikend hrvatskog kratkog filma u Osijeku! Osma Filmska RUNDA ovoga vikenda, 20. i 21. listopada, u kino Urania donosi najbolje od hrvatskog profesionalnog, nezavisnog i amaterskog kratkometražnog filma. Reviju će u petak, nakon tajne projekcije filmova po odabiru osječke publike, otvoriti šest recentnih, nagrađivanih i festivalski zamijećenih filmova prvog projekcijskog bloka ovogodišnje revije Pojedinac i društvo. O svojim će filmovima u Osijeku, u tradicionalnom razgovoru nakon projekcije, govoriti i autori, a među njima i Miro Manojlović, autor eksperimentalnog filma Pravilo br. 5: pomno pratite svog čovjeka.
- U petak gledamo Pravilo broj 5: Pomno pratite svog čovjeka u Osijeku, a dok se mi ovdje punom parom pripremamo za filmski vikend, ti si prije posjeta Osijeku zaokupljen projektom u drugom mediju. Nije novost tvoje bavljenje kazalištem, ali je novost ta zanimljiva kombinacija filmaša okupljena oko ovog kazališnog projekta. O čemu je riječ?
Autorska predstava Tomislava Šobana ZBILJA imala je premijeru ovu nedjelju u HNK Zagreb. Jako me obradovao Tomislavov poziv da opet radimo zajedno, ovaj put u drugim ulogama i drugom formatu. Okupio je fantastičan tim, a moj zadatak bio je interpretirati teme i eksperimente kojima se bavi predstava kroz zvuk. Tomislav se često referirao na slikarstvo i druge umjetnosti dok smo radili pojedine scene i to mi je davalo ideje iz kojeg kuta pristupiti. Najljepše mi je dobiti inspiraciju kroz neke druge umjetnosti; razmišljati o zvuku kroz slikarstvo ili kroz glazbu o filmu na primjer.
- Ovo nije prvi put da u Osijeku gledamo film u kojem si imao prste. Pada mi na pamet Dota koju smo prije dvije godine pogledali na Autorskoj RUNDI Petre Zlonoge. Možemo reći da poznajemo Miru montažera, upoznaj nas s autorom Mirom.
Lijepo da si spomenula Dotu, to mi je jako drag film na kojem sam pod vodstvom Petre Zlonoge montirao animirane sekvence, i na neki način proces je bio sličan kao i na Pravilu br. 5. Materijal filma Dota su naizgled jednostavni moduli koje je Petra s velikom preciznošću osmislila da bi od njih mogla graditi narativ u širem smislu riječi. U tom procesu montaže osjećao sam se kao animator, zbog te moći upravljanja dinamikom apstraktnog.
Moj životni san je animacija, ali zbog nedostatka crtačkog talenta moram nalaziti druge načine da animiram, a nalaženje tih načina je zapravo glavna stvar koja me kao autora zanima. Razlog dosadašnjeg korištenja “nađenog” iliti found footage materijala je to da je veliki dio procesa gledanje filmova i kada dobijem ideju za nešto od nekog kadra, dogodi se eureka moment i kao da je više od pola posla riješeno. Tada kreće igra i istraživanje mogućnosti manipulacije materijalom, i teme koje mi sam postupak nudi.
- Kako na reviji svake godine prikažemo nekoliko eksperimentalnih filmova, upravo su oni ti o kojima se najviše i najduže priča, većinom u kontekstu razumijevanja. Ako imaš ideju kako, daj nam pomozi u razumijevanju eksperimentalnog filma. Kako se možemo pripremiti za Pravilo broj 5?
Pa, ne vjerujem da se treba posebno pripremati za gledanje eksperimentalnih filmova. Uspostava filmskog jezika, estetike, specifičnih pravila i tema kojima se svaki film bavi važan je aspekt koji određuje kvalitetu nekog djela. Bio film dokumentarni, igrani ili eksperimentalni, svaki pojedini film ima svoj izričaj, samo što možda u eksperimentalnom filmu češće osjetimo to uspostavljanje, jer ide stazama koje nisu utabane.
Meni je osobno ritam taj element oko kojeg sam gradio i ovaj film, a u slaganju scenoslijeda sam imao na pameti glazbenu formu – tema s varijacijama. Zato sam i odlučio da se ograničim time da uzmem samo isječak od 20 sekundi jednog kadra i da od njega napravim film. Ali ako bih morao reći da se nekako pripremite, pogledajte film Sherlock Jr. Bustera Keatona, iz kojeg je filma uzet kadar za Pravilo br. 5. Cijeli film bio je velika inspiracija za rad, teče kao mađioničarski show filmskih trikova koji se doimaju jednostavni i zabavni, a u isto vrijeme radikalno ispituju granice filmskog medija.
- Osim kazališta i filma, velik dio tvog života je i glazba. Nekako mi je logično da ona ide uz montažu. Kako ti kombiniraš ta tri medija (i u radu, a i postojanju)?
Često koristim iskustva iz jednog medija u drugome. Recimo kad montiram film, elementi priče su već na stolu, ali rješenje do kojeg moram doći – na koji će se način odviti neka radnja ima kvalitete dinamike kao u glazbi. A u kazalištu dok radim glazbu za predstave, kao i u improviziranoj glazbi, važno mi je kako će ta glazba voditi neki narativ, kao na primjer u filmu. Možda filozofiram preveć, al o filmu ponekad razmišljam kroz glazbu, a o glazbi kroz film. Kazalište mi je zadnje došlo, a kad imam neki zadatak u njemu, često ga promišljam kroz vizuru drugih umjetnosti.
- Družimo se na osmoj Filmskoj RUNDI i fizički. O filmu ćemo razgovarati tamo, sada me zanima što ti očekuješ? Što mi možemo očekivati?
Očekujem super filmove, dobru komunikaciju i zabavu! Isto tako želim svima koji će doći!
Intervju vodila Matea Bartulović.
Foto: Privatna arhiva, Miro Manojlović, Pexels