Fotograf Filip Koludrović razgovarao je s umjetnom inteligencijom i napisao putopis iz Amerike u kojoj nikada nije bio
Umjetna inteligencija tema je o kojoj se u posljednje vrijeme mnogo govori. Mnogo je kontroverzi, mnogo pitanja, nedoumica, zaključaka i čega sve ne, no mnogo je i onih koji od nje pokušavaju izvući ono, donedavno, naizgled nemoguće. Da nam je netko rekao prije svega par godina da ćemo umjetnoj inteligenciji napisati tekst, a da će ona iz toga renderirati fotografije pomislili bi da se radi o još jednom SF filmu, no danas, doduše ekstremno iznenadno, široj javnost ovakav je koncept itekako dostupan. S UI ponajviše vole eksperimentirati umjetnici smatrajući je novim medijem, a lome se koplja oko pitanja hoće li i može li ona uopće zamijeniti umjetnički rad i stvaranje. Neki su protiv, neki su za. Mi smo razgovarali s Filipom Koludrovićem koji je upravo pomoću umjetne inteligencije napisao knjigu/putopis o odlasku u Ameriku u kojoj, pogodit ćete nikada nije bio.
Filip Koludrović i njegovo fiktivno putovanje u Ameriku
Filip Koludrović fotograf je iz Rijeke, rođen 1996. i kako kaže sam za sebe s analognim fotoaparatom fotka od malih nogu. Sa 16 godina dobio je prvi digitalni fotoaparat i počinje sa svojom crno-bijelom digitalnom fotografijom. Njegovi specifičan čisti stil prepoznat je od strane mnogih respektabilnih klijenata među kojima su i magazini Vogue, Numéro and GQ, te brendovi Hermes, Chanel, Celine, Givenchy i Hublot. Danas na svjetlo dana izlazi njegova knjiga I HAVE NEVER BEEN TO AMERICA, stoga krenite s nama na putovanje zajedno s njim.
- Možeš li nam reći što se krije iza naziva I HAVE NEVER BEEN TO AMERICA?
Naziv je zapravo jako iskren. Ja nikad nisam bio u Americi.
- Kako je nastala ova knjiga i koji je koncept?
Idea za knjigu rodila se negdje u 10. mjesecu prošle godine. U trenutku kada sam otkrio da Umjetna Inteligencija može stvarati fotografije uz pomoć samo teksta kompletno mi se promijenila perspektiva. Već sam neko vrijeme fasciniran Amerikom, možda zato što sam i sam dosta nomadska osoba pa me to nekako asocira na te njihove kamp prikolice i stalnu potragu za nečime. Nakon što je svo to oduševljenje novom tehnologijom splasnulo, zapravo mi je logično bilo da to mora biti upravo knjiga. S obzirom na to da fiktivno fotografiram uz pomoć umjetne inteligencije koja osim servera i hardvera fizički ne postoji, jasno mi je bilo da finalni produkt mora biti nešto opipljivo. U tom trenutku pridružuje mi se Hrvatski umjetnik Deni Horvatić čiji sam veliki fan. Kroz konverzaciju s njim zajedno smo upakirali taj materijal u ovu knjigu.
Koncept je fiktivno tromjesečno putovanje kroz Ameriku 18-godišnjeg dječaka u 5 poglavlja. Prvo poglavlje je polazak iz Rijeke za New York brodom te put inspiriran Hrvatskim imigrantima u Ameriku u 18. stoljeću. Drugi Chapter je Putopis, to je glavni dio knjige, sve od srednje škole do kauboja, Amisha, Hamptonsa, Univerziteta i sve što čini jedan život u Americi. Treće poglavlje je Manifesto koji knjigu zapravo razbija te ju zrcalno vraća na početak u negativnoj verziji. Četvrto poglavlje je zapravo negativni putopis gdje možemo naći teme kao što su farmaceutska industrija i kako tinejdžeri konzumiraju opijate, izbore za miss, porno industriju, ovisnosti, AA sastanke, provale, zatvore, vojsku i school shootings. Peti chapter (Death) je negativna verzija prvog.
- Kako si došao na ovu ideju i koliko ti je trebalo da sve i provedeš u djelo?
Mislim da sam dosta impulzivna osoba i do ideje dođem dosta brzo, najčešće u procesu provođenja u djelo malo izgubim fokus. Do same ideje i izrade većine materijala prošlo je neka 3-4 tjedna. Ostatak je bio grafički dizajn i dovršavanje projekta.
- Kakav je tvoj komentar na odgovore koje je generirala AI?
Zanimljivo mi je kako ste napisali generirala, jer svatko i dalje daje neki svoj rod AI-u. Iskreno nemam komentara, u početku sam bio na rubu opsjednutosti, svaku večer bi išao spavati s mislima o tome što bi sutra mogao upisati i to unosio u bilješke na mobitelu. Svaku situaciju koju bi vidio na ulici zamišljao sam u univerzumu umjetne inteligencije.
- Što općenito misliš o umjetnoj inteligenciji? Misliš li da je ona prijetnja ili pomoć čovječanstvu?
Dosta mi je teško opisati što generalno mislim o umjetnoj inteligenciji. Za sada ju još uvijek smatram alatom, isto kao što čekić ili sjekira mogu biti pomoć ili prijetnja čovjeku. U što sam siguran je da zbog globalizacije i kolektivnih problema koje imamo kao čovječanstvo potrebna sinergija puno više mozgova kako bi došli do nekih rješenja. Čovjek je ipak sputan svojim govorom, jezikom i mogućnosti objašnjavanja onoga o čemu razmišlja, još uvijek nismo u mogućnosti spojiti svoje mozgove i kolektivno razmišljati. Ovo je možda neki korak bliže tome. Kako ćemo to iskoristiti i u što će to izrasti tek ćemo vidjeti.
- AI i umjetnost – mnogi su izrazito protiv uparivanja ove dvije stvari, ti si učinio upravo suprotno, zašto?
Zašto ne? Umjetnik najčešće krene s nekom vizijom koja se nalazi u njegovoj glavi, prije 500 godina do izražavanja te ideje na platno potrebni su bili mjeseci, nekada i godine. Dolaskom fotoaparata taj put do materijalnog puno je kraći, u tom trenutku većina slikara Europe vodi žestoku bitku protiv kamere, nazivajući je smrti umjetnosti. AI mi dozvoljava da svoje vizualne misli, snove i nepostojeće situacije stvorim u minutama, bez ikakvog rasipanja resursa. Ako želim snimiti 75 ljudi kako trče Islandom u bijelim majicama i nose bijele zastave to mogu bez kupovanja avionskih karti, smještaja, honorara i produkcije, jer na kraju dana malo ljudi bi za tu jednu fotografiju imalo budžet od 10 tisuća eura. Dok sam pisao ovaj odgovor napravio sam vam vizual ove scene koju sam upravo napisao.
- Kako sve skupa gledaš na ovaj projekt, a kako na njega gledaju ljudi koji su ga već vidjeli?
Iskreno ne gledam na njega previše, jednom kada završim nešto pomalo izgubim interes i vrijeme je za nešto novo. Ljudi kojima ga pokažem reagiraju dosta zanimljivo, dosta ljudi i dalje ne razumije ili im je preapstraktno o čemu pričam.
- Može li ovakav način dovesti do svojevrsnog iskrivljenja stvarnosti? Kako ćemo zapravo znati što je istina?
Upravo to je i jedno od glavnih pitanja ove knjige. Stvarnost je odavno iskrivljena. Kako i danas znamo što je istina, a što ne? Sav sadržaj koji vidimo na našim telefonima neka je frakcija istine, puno filtera, fotoshopa, rendera. Postoji li zapravo ultimativna istina ili su to sve verzije istine?
- Koji je plan s knjigom nakon što bude objavljena?
Knjiga će imati launch u Firenci za vrijeme Pitti Uomo i LuisaViaRoma x British Vogue modne revije. Nakon toga event će imati u Shanghaiu. Onda slijedi distribucija u trgovine i knjižare.
- Planiraš li neke druge projekte, jer čini nam se da si tek počeo?
Ne volim planirati previše. Pokušavam živjeti što bliže sadašnjosti i vidjeti gdje me to vodi.
Foto: Filip Koludrović/AI