Svoja je vrata kreativcima, digitalcima, komunikatorima, dizajnerima i svim zaljubljenicima u kreativnost i tržišne komunikacije 20. travnja otvorio veliki festival tržišnih komunikacija, koji će u svom devetom izdanju tijekom tri festivalska dana rovinjskom hotelu Lone okupiti veliku međunarodnu komunikacijsku zajednicu, više od dvije i pol tisuće sudionika.
Prvi dan festivala zabilježio je velik interes publike, a glavna festivalska dvorana već je u svom prvom terminu postala mjesto zanimljivih razgovora, koje je pokrenuo domaći filozof svjetskoga glasa Srećko Horvat, uhvativši se u predavanju naziva Your Lips, My Lips, Apocalypse ukoštac s našim suvremenim postapokaliptičnim zeitgeistom i stvarnošću, implikacijama promišljanja o kataklizmičkom završetku svijeta – koje se kreću od poricanja sve do melankolije i depresije – i zaronivši dublje u koncepte supraliminalnog, slijepila za apokalipsu, njezine komodifikacije i fetišizacije.
Srećko Horvat i Edward Snowden
Horvat se na pozornici zadržao i u sljedećem festivalskom terminu – kao sugovornik Edwarda Snowdena, koji je, pridruživši se videolinkom uživo, na desetu godišnjicu razotkrivanja „najefikasnijeg sustava društvene kontrole u povijesti čovječanstva“, održao predavanje na temu Restoring Trust – How To Solve The Next Generation of Privacy & Security Dilemmas, time dodatno naglasivši zašto kao društvo tek sada možemo jasnije razumjeti razmjere tog otkrića na razvoj društva i tehnologije. Nakon predavanja uslijedila su britka Horvatova pitanja o privatnosti, koja su ključna za budućnost interneta i digitalnog komuniciranja, a u postavljanju pitanja pridružili su se i sudionici festivala.
„Do 2013. mislili smo da je internet veliki tamni prostor, nismo ga razumjeli kao fizički predmet – da su naša računala povezana sa središnjim sustavom pomoću nekog signala koji i drugi mogu čuti. Tada su skupljali podatke, ali nisu mogli povezati sve baze, a danas znamo da će se saznati sve što se može saznati. Iz perspektive sigurnosti, cilj je postaviti limite na institucionalnu moć. Budućnost nosi bolje zakone o privatnosti, a tek kad budu jasne posljedice njihovih kršenja, pitanje privatnosti shvaćat će se ozbiljnije“, poručio je Snowden nakon što je iz publike stigao upit o povezanosti privatnosti, marketinga i oglašavanja te o tome što nam nosi budućnost u kontekstu ovih industrija, što je ovo predavanje učinilo važnom prilikom da gledatelji preispitaju sve što su dosad znali i kritički donesu vlastite zaključke. „Nada je ono što imamo – i ono što trebamo. Mi imamo moć promjene, za to ne trebamo vlasti.“
Pitanje sigurnosti nikada nije bilo aktualnije, a ovom su bivšem djelatniku CIA-e te konzultantu NSA-a (National Security Agencyja) – nakon što je javno razotkrio da je vlada SAD-a imala mogućnost pristupiti informacijama o pozivima, tekstualnim porukama te e-pošti svake osobe na planetu – vlasti SAD-a poništile su putovnicu, zbog čega je novi dom pronašao u Moskvi, u kojoj se u tom trenutku našao. Kakav god stav o njemu imali, Snowden se svojim potezom upisao u povijest i u potpunosti preokrenuo smjer kojim se razvijao internet, kao i načine na koje smo živjeli online, ali i offline – od svijesti o osobnoj privatnosti pa sve do povjerenja u institucije.
Dunja Ivana Ballon, kao osoba koja predvodi digitalnu zajednicu okupljenu oko IAB-a Croatia i HURA-e, tom je prilikom prokomentirala: „Internet je definitivno pokvaren. Svime što smo saznali u proteklom desetljeću, koje je obilježilo Snowdenovo otkriće, oblikovat ćemo sljedećih deset godina – jer kao zajednica možemo i moramo sudjelovati u stvaranju boljega digitalnog ekosustava.“
„Današnja tehnološka revolucija ujedno je i dalekosežna revolucija u komunikaciji. Međutim, osim pitanja privatnosti i sigurnosti, o čemu sam razgovarao sa Snowdenom, ključni je problem pitanje vlasništva – tko posjeduje sve te oceane podataka, naše misli i naše osjećaje? Uzmite trenutni razvoj ‘umjetne inteligencije’ – umjesto da je u privatnim rukama, bio to Bill Gates ili Elon Musk, AI bi trebao biti zajedničko dobro o čijem razvoju ne odlučuje nekolicina milijardera. A isto vrijedi za društvene mreže, obrazovanje, pa i emocionalnu sferu koja je sve više neodvojiva od tehnologije“, rekao je Horvat.
Uzbudljiva predavanja
Nakon uzbudljivoga prvog festivalskoga dana, sudionike u petak, 21. travnja očekuju predavanja Main Monka Media.Monksa, najveće globalne platforme za digitalnu produkciju, Victora Knaapa; Munise Can, strateške stručnjakinje i direktorice Highsnobietyja koja brendovima pomaže zacrtati put do sigurnog uspjeha; vodećeg kreativca dalekog Japana Toshihika Tanabea; vodećeg futurista za kreativne tehnologije Iana Beacrafta powered by Hrvatski Telekom; mischief-makera – stratega svjetskoga glasa Roba Campbella; nadrealističkog redateljskog dvojca Vallée Duhamel; Roryja Sutherlanda, jednoga od najoriginalnijih mislilaca u oglašivačkoj sferi, a i šire, te globalnog kreativnog direktora Ogilvya.
Prijave za sudjelovanje uživo ili online i dalje su moguće na www.danikomunikacija.com.
Foto: Matija Habljak, PIXSELL