Ovaj mjesec dotakli smo se teme o kojoj se ne prestaje pričati u zadnje vrijeme – kulturi otkazivanja. Kako je cancel kultura uopće došla na red kao glavna tema u svim važnim razgovorima nikome nije jasno, ali ne možemo ju ignorirati. Kultura odstranjivanja ili kultura otkazivanja (eng. cancel culture) je pojam koji se koristi za opisivanje vrste ostracizma gdje se neka osoba, skupina ili društvena zajednica izbacuju ili odstranjuju iz javnih ili društvenih mreža na međumrežju ili u stvarnom životu iz društvenih, kulturnih, obrazovnih ustanova, javnih institucija ili javnih poduzeća. To odstranjivanje može imati takve razmjere, da se ime ljudi koji su odstranjeni, odnosno “otkazani”, briše s raznih popisa počasnih osoba itd. O tome smo više pisali u članku #allaboutchange: Cancel kultura – što ćemo s tim?
Danas ćemo se dotaknuti njezinih konkretnih primjera i toga koliko onda zapravo ima veliki utjecaj na kulturu, brendove i općenito sve što nas okružuje.
Kad cancel culture “lupi po džepu” ili promijeni smjer karijere
Zagovornici ovog trenda obično tvrde da je to nužan odgovor na moralne propuste.
Međutim, kritičari tvrde da je kultura otkazivanja pretjerana i često dovodi do ušutkavanja legitimnog dijaloga. Osim toga itekako ima velik utjecaj na brendove i naravno novac. Tu dolazi do najvećih polemika, jer lupanje po džepu je najjače lupanje. Ipak osim samog novčanog momenta kultura otkazivanja može imati dugoročnije posljedice, kao npr. na utjecaj cijele nečije karijere. Svima nam je dobro poznat primjer Sinead O’Connor, koji je jako dobro obrađen u dokumentarcu koji trenutno igra na Zagreb Doxu, Nothing Compares To You. Njezini buntovnički stavovi, glasno zalaganje protiv zlostavljanja djece i direktno suprotstavljanje crkvi doveli su do potpune blokade medija prema njoj koje je u konačnici dovelo do kompletne promjene njezine karijere. Tada, devedesetih nije bilo interneta u mjeri kao danas i ako su vas izbrisali s radija i televizije niste postojali. Danas možemo reći da to poprima veće razmjere, ali ipak se slobodom interneta može čuti i druga strana. Veliku ulogu tu imaju i svjetske zvijezde koje vrlo lako mogu jedni drugima “skinuti” taj teret kulture otkazivanja.
Kad Rihanna skine urok kulture otkazivanja
Rihanna je definitivno jedna od najvećih ikona današnjice, a njezina moć je toliko jaka da mrtve brendove može vratiti u život. Lazarovski efekt ovoga puta izvela je na račun svog frenda Kanye Westa koji je zbog svojih antisemitskih izjava gotovo morao staviti ključ u bravu svog brenda Yeezy. Otkazana mu je suradnja s Adidasom što je, možete se složiti popriličan problem. No, problema nema kad imaš super popularnu frendicu. Rihannin nastup na ovogodišnjem Super Bowlu bio je svojevrsni hommage Kanyeu i njegovom brendu. Nakon toga njegova suradnja s Adidasom ponovno je uskrsnula. Osim Rihanninog čarobnog štapića tu je svakako pomogla i činjenica da je Adidas na početku godine zaključio da bi mogli izgubiti 1.2 bilijuna dolara od neprodanih Yeezy tenisica. I cancel culture odjednom magično prestaje, a svijet je ponovno lud za ovim reperom i poduzetnikom.
Iako si Balenciaga, ne može ti proći baš sve
Super nedavni primjer je i otkazivanje suradnje Kim Kardashian i Belle Hadid i popularnog brenda Balenciaga. Zbog kampanja u kojima su djecu koristili u sumnjivim spotovima koji aludiraju na sado mazo, ova američka starleta i model prekinule su suradnju s jednim od najpopularnijih brendova na svijetu. Brisali su se Instagram postovi, istupalo u javnosti, a o svemu više možete pročitati ovdje.
*Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.
Foto: Unsplash, Instagram, Profimedia.hr