Jeste li primijetili novu instalaciju na zagrebačkom Glavnom kolodvoru “Prekasno je za odustajanje”
Jeste li primijetili novu instalaciju na zagrebačkom Glavnom kolodvoru “Prekasno je za odustajanje”

Jeste li primijetili novu instalaciju na zagrebačkom Glavnom kolodvoru “Prekasno je za odustajanje”

Na glavnom kolodvoru posljednjih smo dana uočili predivnu umjetničku instalaciju “Prekasno je za odustajanje”. Ova svjetlosna poruka djelo je multimedijalne umjetnice Neli Ružić.

Prekasno-je-za-odustajanje-768x747-1

Timescape

Umjetnički paviljon u Zagrebu u suradnji s 90-60-90 / Platforma za suvremenu umjetnost predstavlja projekt multimedijalne umjetnice Neli Ružić Timescape – vremenski obzor, koji uključuje izložbu u prostorijama Hrvatskog inženjerskog saveza te prostornu intervenciju nad centralnim ulazom u zgradu Zagreb Glavni kolodvor.

Kroz izložbu i intervencije u javnom prostoru, autorica promišlja o oblicima temporalnosti koji dotiču naš život ili smo u njih uronjeni – heterogeni protok i percepciju vremena, pojedinačno ljudsko vrijeme koje uključuje i osobni ulog emocija i osjeta kao i duboko geološko vrijeme. Umjetnica se pritom oslanja na koncept vremena koji je razvila sociologinja Barbara Adam, a temelji se na kompleksnom poimanju vremena kroz prostorne, materijalne i kontekstualne međuovisnosti. Ti se aspekti isprepleću i naizmjenično aktiviraju u radu, a isto su tako aktivirani i kroz prostorno arhitektonsku trijadu: Zagreb Glavni kolodvor, Umjetnički paviljon, Palača Vranyczany – Hrvatski inženjerski savez.

Priziva ustrajnost

Rečenica konstatira vremensku situaciju u kojoj se vremenske kategorije koje označavaju prije i poslije dodiruju i međusobno poništavaju, proizvodeći efekt obrtanja i iznenađenja, ali u osnovi, ona priziva optimizam, ustrajnost i nadu upućujući poziv na premošćivanje teškoća i na postojanost, usprkos individualnim problemima i/ili kolektivnim krizama – ekonomskim, ekološkim, kulturnim… Obraćajući se prolaznicima, putnicima, ljudima koji čekaju ili nekamo idu, kao i ljudima na tramvajskim stanicama u svojim svakodnevnim putanjama, rečenica uvodi poetsku i kontemplativnu situaciju u javni prostor. Sabirući različite brige, promišljanja i nastojanja, oko nje se kreira prostor bliskosti privremene solidarne zajednice u kojoj smo pozvani da ustrajemo u nastojanjima za osobni i kolektivni bolji svijet.
S obzirom na veliku fluktuaciju ljudi različitih kultura i migranata na Zagreb Glavnom kolodvoru, autorica je rečenicu prevela na engleski, arapski, francuski, farsi, španjolski, njemački i kurdski jezik te ju je ugravirala u ploču postavljenu u blizini ulaza na kolodvor.

Rad je nastao kao posljedica autoričine kustoske koncepcije Hitnost/Emergency, za Almissa Open Art Festival 2020. godine. Izložba je dio programa Umjetničkog paviljona u Zagrebu koncipiranog kao izmještanje pri čemu se zbog nemogućnosti izlaganja u vlastitom prostoru, 125 godina od prve izložbe, Paviljon privremeno izmješta, naseljava i prisvaja druge zagrebačke kulturne i javne prostore. Odabir zgrade željezničkog kolodvora nije slučajan. Osim prostorne i vremenske bliskosti dviju zgrada, ideja željeznice višestruko je povezana s pojmom vremena kao i dislociranosti. Pokret putovanja je jednako prostorni kao i vremenski. Prvi i temeljni dio Einsteinove teorije relativnosti ilustriran je na primjeru kretanja vlaka. Precizno mjerenje i usklađivanje vremena, te ukidanje lokalnog i definiranje globalnog vremena, vezano je za željeznički promet i Industrijsku revoluciju. Iz svih tih razloga, kao i zbog dnevnih migracija i prolazaka ljudi, reprezentativna neoklasicistička zgrada Zagreb Glavnog kolodvora mjesto je intervencije.

prekasno je za odustajanje
prekasno je za odustajanje

Sudjelovanjem u umjetničkom projektu, HŽ Infrastruktura pokazala je osjetljivost za društveni trenutak i svijest o transformativnoj mogućnosti umjetnosti u suradnji s drugim dionicima društva.

Neli Ružić multimedijalna je umjetnica koja istražuje percepciju vremena i različite aspekte temporalnosti u odnosu na povijesne narative, preklapanja osobnog i kolektivnog sjećanja i migrantsku izmještenost. U svom radu koristi različite medije poput intervencija u javnom prostoru, objekata, instalacija i video instalacija te procesualnih radova koji uključuju arhivske i dokumentarne prakse. Imala je niz samostalnih izložbi i sudjelovala na brojnim izložbama, projektima i festivalima u Hrvatskoj, Europi, SAD-u i Latinskoj Americi.

Foto: Facebook (Neli Ružić)

Učitati još
Zatvori