IT nije rezerviran samo za muškarce, Tena i Mia to potvrđuju dosadašnjim karijerama i novom ulogom u domaćem tech gigantu
IT nije rezerviran samo za muškarce, Tena i Mia to potvrđuju dosadašnjim karijerama i novom ulogom u domaćem tech gigantu

IT nije rezerviran samo za muškarce, Tena i Mia to potvrđuju dosadašnjim karijerama i novom ulogom u domaćem tech gigantu

Infobip, hrvatski jednorog i globalno poznata kompanija, nedavno je preuzeo vodeći regionalni poslovno-tehnološki medij Netokraciju kako bi osnažio developersku zajednicu kroz vrhunski stručni sadržaj i dodatno podizanje vrijednosti IT-ja u društvu.Tehnološki sektor uglavnom je percipiran kroz muške lidere, no Infobip i Netokracija su pravi dokaz kako i snažne žene itekako imaju što za reći u jednoj od najperspektivnijih grana industrije.

Tena Šojer Keser i Mia Biberović odavno su poznate svima u tech sektoru, a sada su dio vodeće regionalne IT kompanije. Tena će tako predvoditi tim kojem će u fokusu biti kreiranje raznog sadržaja za developere, dok će Mia preuzeti ulogu glavne urednice jednog od najutjecajnijih regionalnih tech medija.

Female leadership

Tena je počela svoju karijeru kao novinarka u Netokraciji, a nakon nekoliko uspješnih godina medijsku je industriju zamijenila oglašivačkom pa ICT industrijom. Nakon što je isprobala život sa sve tri strane oglašivačkog trokuta – medijski, agencijski i klijentski, krug je zatvorila povratkom u Netokraciju. Mia je karijeru je počela kao novinarka u Glasu Slavonije, a nakon izleta u marketinškoj agenciji vratila se novinarstvu, što se brzo pokazalo dobrom odlukom – 2015. je proglašena najutjecajnijom ženom u hrvatskoj startup zajednici. Kako su se snašle u pretežito ‘muškoj’ industriji, kakav je osjećaj raditi za globalno poznatu kompaniju, kako je izgledao njihov put do izvršnih pozicija, Tena i Mia otkrivaju u zanimljivom intervjuu.

Predstavite nam se ukratko – na kojim pozicijama radite i čime se točno bavite?

Mia: Donedavno partnerica i operativna direktorica Netokracije. Ujedno sam i izvršna direktorica Hrvatske udruge digitalnih izdavača.

Tena: Posljednjih nekoliko godina bavim se razvojem poslovne strategije i proizvoda u Netokraciji kao Chief Business Strategist, iako smo i Mia i ja tijekom njenih 10 i mojih 7 godina u Netokraciji isprobale gotovo sve uloge koje mogu postojati u jednom mediju.

Kako ste se kao žene odlučile baviti, u narodu percipiranim, „muškim poslovima“? Susrećete li se po tom pitanju s predrasudama u društvu?

Mia: Uvijek rado prepričavam anegdotu iz perioda kad sam se tek počela baviti novinarstvom. Riječ je bila o tiskanim dnevnim novinama, gdje smo se potpisivali inicijalima ili samo prvim slovom imena i prezimenom. Dobila sam pismo čitatelja (bilo je to doba prije komentara na portalima) naslovljenog na gospodina Biberovića. Kolege i kolegice iz redakcije su mi poručile da to shvatim kao kompliment jer “pišem kao muško”. Nakon što sam se počela baviti tehnološkim novinarstvom, upravo mi je moja kolegica i donedavna poslovna partnerica Tena spomenula da joj se sviđa moj stil pisanja jer pišem kao – žensko.

Ni sama ne znam koju bih pouku točno izvukla iz te anegdote, osim da ne postoje muški i ženski poslovi ili muški i ženski način rada, nego samo naša percepcija o tome. Što se tiče predrasuda, u tehnološko-medijskom biznisu su se znale događati u ranijim danima moje karijere, u posljednje vrijeme sve rjeđe. No, treba imati na umu da su tehnološki mediji samo dio IT-ja, u nekim drugim granama ima većih izazova s predrasudama i diskriminacijom, zbog čega smo u Netokraciji još 2016. pokrenuli projekt Ladies of New Business, niz članaka, konferencija, istraživanja i mentoriranja posvećenih ženama u IT-ju.

Tena: Nisam to nikad percipirala kao “mušku” industriju ili posao, samo kao nešto što me zanima i želim isprobati. Tome je doprinijela i činjenica da se Netokracija nalazi na razmeđi dvije industrije, tehnološke i medijske, u kojoj ima značajan broj prominentnih žena. Zato sam i neko vrijeme bila uvjerena da u IT-u nema diskriminacije. Kad sam prešla iz medija u developersku agenciju, gdje sam neko kraće vrijeme bila jedina žena među zaposlenima, doživjela sam puno situacija za koje sam mislila da su stereotipi i da se događaju u sitcomovima, ne u stvarnom svijetu. Da mi je netko rekao koliko će puta klijenti pretpostaviti da sam na sastanku zato da napravim kavu, a ne zato što vodim projekt, ne bih to nikad povjerovala. Čak ne mogu reći da je bila riječ o nekom spolno uvjetovanom nepovjerenju u moje sposobnosti, već o čistom iznenađenju što sam tamo u toj ulozi, što je možda još i tužnije.

S druge strane, uvijek sam imala odličnu podršku i od tima i nadređenih u takvim situacijama, tako da su se ti doživljaji, barem za mene, vrlo brzo razvodnili u anegdote kojima se smijemo za ručkom. To, nažalost, nije univerzalno iskustvo za žene u IT-u. Prije nekoliko godina radile smo istraživanje za našu konferenciju Ladies of New Business, gdje se gotovo polovica ispitanica izjasnila kako smatraju da su manje uvažene i manje plaćene od svojih kolega, a podijelile su s nama i niz situacija u kojima su se našle, koje su jasni prekršaji od strane poslodavaca.

Kroz godine smo imale priliku vidjeti da se situacija mijenja, da mnoge IT firme imaju zdraviji omjer žena i muškaraca u svojim redovima i da veći broj žena dolazi na upravljačke pozicije, ali taj napredak nije ravnomjeran i ovisi od firme do firme. Vjerujem da je ključ za to bolja vidljivost žena u industriji, ali i podizanje svijesti u firmama da su izazovi njihovih zaposlenica ujedno i njihovi izazovi. Mislim da je odličan primjer Infobipova javna podrška zaposlenicama na području SAD-a nakon što je opovrgnuta presuda Roe vs.Wade.

Netokraciju je nedavno preuzeo Infobip, prvi hrvatski jednorog i globalna cloud komunikacijska kompanija. Koje će biti vaše nove uloge nakon te akvizicije?

Mia: Ja ću biti glavna urednica Netokracije, koja će u sklopu Infobip Grupe nastaviti djelovati kroz neovisno uredništvo. Bit ću zadužena za vođenje tima i sadržaja koji se nalazi pod tim brendom.

Tena: Ja službeno prelazim iz Netokracije u Infobip, a moj posao će biti kreiranje globalnog sadržaja za developersku publiku i same strategije sadržaja.

Kako balansirate između poslovnog i privatnog? Imate li vremena za sebe s obzirom na to da ste na izvršnim pozicijama?

Mia: Bilo koji poduzetnik ili poduzetnica na svoj biznis gleda kao na člana obitelji, stoga je granica između “poslovnog” i “privatnog” dosta mutna. Iako je Netokraciju akvizirao Infobip, stoga tehnički više nismo poduzetnici, vjerujem da će se taj naš odnos prema njoj nastaviti i dalje, jer je to ipak projekt koji smo dugo godina sami gradili, a sad ga možemo podići i na višu razinu.

Tena: Više bih to nazvala žongliranjem nego balansom, ali ima nekog zadovoljstva i u tome kad vidim koliko loptica može odjednom biti u zraku. Pomaže što zbilja volimo i svoj posao i industriju u kojoj radimo, no mislim da nam je zbog toga objema trebalo duže da naučimo povući jasnije granice. To se pogotovo odnosi na poduzetnički dio karijere, gdje ne možeš objesiti tipkovnicu i odgovornosti o klin samo zato što je radno vrijeme završilo.

Što bi savjetovali ženama koje se tek sada odlučuju na karijere u IT sektoru?

Mia: Nekad se činilo da je IT rezerviran samo za mlade muškarce, ali danas je slika daleko šarenija. Ulazak u IT sve više liči ulasku u bilo koji drugi sektor, iako on jest u nekom svom “balončiću”, pa možda izvana stvari ne izgledaju toliko jednostavne, a i ima određenih specifičnih izazova iznutra. Najbolje se prvo upoznati sa zajednicom i tvrtkama putem specijaliziranih medija, online mjesta gdje se zajednice okupljaju, potom putem okupljanja uživo i konferencija… Nije nužno da se potpuno promijeni karijera i zanemare dosadašnje vještine i znanja, za mnoga od njih ima mjesta u IT-ju. Recimo, Ivan Brezak Brkan, Tena Šojer Keser i ja, koji smo bili partneri u Netokraciji Hrvatska, studirali smo na Filozofskom fakultetu. Ako smo mi mogli završiti u IT sektoru, i to još prije desetljeća, onda može svatko.

Tena: Mislim da je IT odlična industrija za svakoga tko ima afinitete prema nekom aspektu tehnologije, jer uvijek ima prostora za učenje, razvoj i istraživanje novih karijernih puteva. Naravno da ima svoje izazove, ali ni jedna industrija nije bez problema, a najbolji način da se problemi rješavaju je ionako – iznutra.

Kakav je osjećaj raditi za globalno poznatu kompaniju? Što očekujete od ove akvizicije za vas i Netokraciju?

Mia: Trenutno smo u procesu integracije Netokracijinog poslovanja u Infobip, tako da još uvijek slažemo dojmove oko toga kako je raditi za jednu globalno poznatu kompaniju, sa sjedištem u Hrvatskoj. S obzirom na to da Netokracija ostaje urednički neovisna, dosta toga se na svakodnevnoj razini neće promijeniti, ali hoće strateški. No, mogu reći kako je kada te akvizira jedna takva kompanija – izrazito zadovoljavajuće. Pokazatelj je to da je naš trud koji smo uložili prepoznat i nagrađen odličnim partnerom koji će nam pomoći da ostvarimo ciljeve koje ne bismo mogli sami – i obratno!

Tena: Ono čemu se veselim i što smatram jednom od najvećih prednosti ove akvizicije je širenje s regionalne na globalnu razinu. To planiramo izvesti u uskoj suradnji sa Shiftom i zajednički iskoristiti momentum širenja na nova tržišta, jer konferencije i sadržaj zajedno čine prirodnu  i zaokruženu cjelinu. Također, Netokracija je od svojih početaka pomagala u izgradnji startup ekosustava i cijele zajednice, što sad vrlo aktivno čini i Infobip, i jedva čekam da vidimo što sve možemo na tom području učiniti zajedno. Uz sve mogućnosti koje pruža Infobip i intimno poznavanje regionalne startup i IT scene, vjerujem da će se rezultati brzo vidjeti.  A ne treba zanemariti ni sve prilike za učenje i profesionalni razvoj koji ove mogućnosti otvaraju cijelom našem timu.

Foto: Infobip, Unsplash

Učitati još
Zatvori