Spazam Orgazam: ‘Tvoj alter-ego, tvoja stvar’

Spazam Orgazam: ‘Tvoj
alter-ego, tvoja stvar’

Šminkanje, priprema kostima i osmišljavanje scenografije samo su djelić priče svakog nastupa Spazam Orgazam, hrvatskog drag queena iz kolektiva House of Flamingo. Priča iza svakog njezinog nastupa zapravo je puno dulja i dublja, kao i generalno svijet draga koji su mnogi skloni pojednostaviti samo kao muškarca koji nastupa kao žena.

Tko je zapravo Spazam Orgazam, kako vidi drag pomiješan s balkanskom kulturom i što izvodi na pozornici, otkrijte u nastavku!

  • Tko je Spazam Orgazam u tri riječi?

Životinjska dark energija.

  • Kad se ‘rodila’ Spazam i kako je nastala? Kad je počelo eksperimentiranje?

To se lagano kuhalo cijeli život. Od nošenja haljina u vrtiću, do nošenja maminih i bakinih štikli i priželjkivanja da budem Cruella. Uvijek sam voljela biti zločinka u filmovima i oni zadnji likovi koji prežive u hororima.  Počela sam preko emisije Drag Race, iako ju ne volim jer se danas snima samo zbog novca i transformirala se u nekvalitetan mainstream, tako sam prvi put shvatila da drag može biti izvediv i to ne na način na kakav sam znala dotad.

Vidjela sam koliko se tu možeš igrati. Drag je meni kao švedski stol. Nemaš samo jednu umjetnost nego ti možeš sve; plesati, šminkati se, raditi scenografiju, kostimografiju – nema čega nema. 

  • Kad se pojavila prije pet godina na sceni s kolektivom House of Flamingo, bila je nešto sasvim novo – kako je bliska okolina reagirala na Spazam Orgazam?

Svi bliski ljudi su isto reagirali. Pitali su me da im pojasnim malo, ali svima je to nekako imalo smisla za mene. Moji prijatelji su navikli tijekom godina da plešem, pjevam, oponašam ljude, uvijek je bio neki show u pitanju u djetinjstvu. To je jednostavno bilo očekivano, kasnije sam jednostavno prešla ‘profesionalnije’ u luđake. Niti jednog lošeg iskustva nije bilo pa u jednu ruku mislim da je to privilegija jer su me oduvijek okruživali ljudi koji su me automatski prihvaćali. Tako da nije bilo tog iskustva ‘manjinskog’ statusa i to me privilegira.

  • Kako su na samom početku izgledali tvoji nastupi, a kako izgledaju danas? Što se najviše promijenilo?

Kad sam krenula gledati stare snimke tad su mi na prvu nastupi bili super. Mislila sam; okej, ubila. Nakon nekog vremena odrasteš i shvatiš: ‘aha, ovo mi nije dovoljno dobro.’ Nikad mi nije bilo to toliko grozno, nego sam jednostavno znala da mogu bolje. Nisam kopala tu rupu, ali bome sam ju zalijevala. To je cringe, ali naučiš puno i danas mi je zato puno ugodnije na stageu. Znam što mi leži i to lijepo, organski izađe. Trenutno mi je cijeli koncept nastupa puno bitniji. Ne početku sam obukla štikle koje sam ukrala, napravila ili što god i – krenula divljati. Sve se promijenilo kad je tu došlo i stvaranje prave scenografije.

  • A šminka? Jesi li među onima koji se zgroze na makeup, pa i scenski, od prije nekoliko godina? Je li i Spazam evoluirala u tom smislu?

Šminka se sporije mijenjala. U početku mi je to bilo super, ali krenula me sve manje zanimati šminka kao šminka. Shvatila sam da mi više leži performans i slaganje priče. Na stageu mi je bitnije da ljudi ne gledaju samo jednu trandžu nego kako ona reagira sa svojom okolinom na sceni. Važan dio nastupa je za mene da ljudima bude kao da gledaju TV, a ne pozornicu. Da sve samo teče i bude kao da gledaš spot uživo. 

  • Tvoji su nastupi potpuno ludi, frcaju energijom, ali uvijek imaju pozadinu u pop kulturi. Kako dolaziš na ideju i koliko traje da osmisliš jedan nastup? Opiši nam malo.

Ponekad mi koncept dođe odjednom i znam kako će sve izgledati. Tako je bilo prije; došla bi mi tema, a onda bi brainstormingom došli drugi elementi, pjesme i sve bi se granalo iz te jedne stvari. U posljednje vrijeme se događa da slušam glazbu i gledam filmove i koncept za nastup nastaje dio po dio ovisno o tome što me inspirira u nekom momentu. Znam da sam jednom samo čula četiri sekunde pjesme i sinulo mi je; ‘Ajme, ja ću bit ogroman cvijet!’ I to je to. Onda je došao neki drugi sličan trenutak i tako se priča nastavlja.

  • Sama produciraš nastupe, glazbu i radiš na kostimima i scenografiji. Što ti je od svega toga najdraže, što ne možeš smisliti i gdje si sve to naučila?

U početku mi je najdraži dio bila scenografija, ali shvatila sam do to nije ono ključno što uživam. Danas, na primjer, najmanje volim raditi kostime i počela sam ih nabavljati i posuđivati od drugih trandži. Imam dva stilista koja mi pomažu – Mia Popovska i Filip Jerković, a i fotografa Marija Pučića. Oni mi puno pomažu da stvorimo tu novu Spazam na Instagramu jer ja za to nisam imala drivea odnosno smatrala sam se samo performerom, nisam se bavila promocijom i htjela sam svima samo reći ‘Ma, dođite na nastup.’ Kasnije sam počela sa slaganjem projekcija, scenografije i svjetlosti i uočila koliko to volim. Drugi mi je najdraži dio jednostavno nastupati. Obožavam taj osjećaj kad se sve skupa u konačnici spoji.

  • Otkud ti tolika energija na nastupima? Plešeš, pjevaš, skačeš… Što se dogodi kad staneš na pozornicu?

Ja to ne mogu objasniti, to se samo dogodi u tom trenutku. Uvijek si mislim ‘daj sve ili ništa, nisi se došla vucarati tamo.’ Meni bi bilo neugodno da tamo ne dam 1000 posto od sebe i zapravo mi super dođe izbacivanje te energije jer napokon mogu toliko divljati, a da to ima smisla. Možda je to neka mješavina pritiska i jedva čekanja.

  • U mnogim intervjuima govoriš da je Lady Gaga imala utjecaj na tebe. Zašto?

Pripadam u generaciju novih milenijalaca kojima je Gaga bila ta prva groundbreaking gay ikona. Bile su tu, naravno, Madonna, Cher, Britney i slično, ali Gaga je meni bila tu baš tijekom kritičnog odrastanja. Kad se pojavila, imalo mi je sve što je radila smisla. Povezala je horor aspekt, ljubav prema svemu mračnom i performans. Tad smo prvi put vidjeli da je netko to spojio na tako ekstreman, a opet jako pop način. Nitko nije to očekivao i mislim da se radi o važnom momentu u pop kulturi. Inspirirala je puno, puno ljudi, a posebno gay ljudi.

  • Koje ti je najotkačenije sjećanje s nastupa? Nastupala si i u Londonu, ali i istočnoj Europi i diljem Hrvatske. Kako se reakcije publike razlikuju? Tko je najbolja publika, tko najluđa?

Najbolja publika su mi stvarno Zagrepčani zato što su rasli s Houseom i formirali su se kao mala krvoločna armija, guraju se da budu u prvim redovima. Najluđa publika je Split. Tamo su ljudi toooliko željni partyja da to nije istina, totalno su ludi. Divljanje s publikom je meni omiljeni dio nastupa i zato mi je tamo bio takav gušt jer je to poanta svega. Da se samo zabaviš i prepustiš i u Splitu je vladala točno takva atmosfera.

  • Koliko si se susrela s kritikama društva? Jesi li isto reagirala na početku drag karijere i danas na komentare? Što te može pogoditi?

Nikad mi komentari ne padnu teško jer si odmah posložim da je to mišljenje te osobe. Iako nikad nisam imala previše negativnih iskustava, stvarno me to ne pogađa jer su u pitanju većinom ljudi koji ne znaju o čemu se ovo radi i ne mogu biti pogođena jer netko govori iz svog neznanja. Oni stvarno ne znaju kako drugačije. Uvijek im samo kažem da dođu partijati i da će vidjeti, mislim da imam dobar pristup prema takvim komentarima. Nedavno su nastup kod HNK gledali i Bad Blue Boysi. Možda nisu odmah razumijeli, ali zanimalo ih je i bili su skroz opušteni.

  •  Spazam je diva. Sumnja li ona ikad u sebe?

Ima tih nesigurnih momenata, ali podsjetim se da trebam isključiti overthinking i početi raditi. Znam se bojati par sekundi prije nastupa i onda zgrabim nekog tehničara u ekipi i udahnem. Znam da jedva čekam i znam da će mi biti genijalno, ali javi se strah. Onda si kažem da je trema dobra, pričekam da se zastor otvori i krenem.

  • Koja te glazba drivea i na koga se voliš referirati u nastupima? Imaš li neke filmske odnosno fiktivne likove koji i danas utječu na tvoj imidž?

Svakih 10 godina se javi diva koju štujem, tako mi se vratila i Bjork. Otvorila mi je vrata za dosta novih koncepata i načina razmišljanja, otvorila me u svakom smislu. Pogotovo u smislu da dalje istražujem.  Inspirira me da shvatim da postoji toliko stvari s kojima se možeš povezati i tako mi odmah dolaze i nove ideje za drugačije i inovativnije nastupe. U glazbi su tu i 100gecs i SOPHIE koji su možda jedino svježe u glazbi u zadnje vrijeme. Rade glazbu koja se oslanja na nešto postojeće, ali dodaju novu dimenziju. U principu, inspiriraju me ljudi koji gledaju na jedan medij kao na nešto što se može promijeniti. Ne možeš tu biti skroz originalan, ali možeš biti autentičan.

Što se tiče filmova, trenutno se više oslanjam na glazbu jer su glazbenici, barem trenutno, konzistentniji, ali u svijetu filma me potpuno oduševio i Ari Aster, redatelj filmova ‘Hereditary’ i ‘Midsommar.’ Tu je i najnoviji remake klasika ‘Suspiria.’ Inače ne volim remakeove, ali to je zaista vrijedan remake koji me inspirirao.

  • Znamo da Spazam ima još jedan alter-ego; Jovanka Broz Titutka. I ne mogu biti više drugačije nego što jesu. Po čemu se sve razlikuju i kako bi izgledao njihov zajednički nastup?

Jovanka je moj alter ego za koji imam tri opisa; vizualna reprezentacija raspadanja Jugoslavije, rave pica i trogodišnji um s pamćenjem zlatne ribice. Jovanka je meni bila šansa da napravim nešto jako prljavo, karakter koji živi u prljavštini. Oduvijek me privlačila ta estetika i totalno micanje glamura. Drag sa sobom nosi tu dozu poliranog, glam svijeta, a Jovanka je olakšala taj pritisak. Još je luđa i nekontrolirana, ali u toj ekstremnoj nekontroli zapravo ima više kontrole nego Spazam.

Njih dvije ne mogu zajedno postojati. One su sjever i jug i još čekam da dođu istok i zapad. Ne mogu koegzistirati, iako je to ista energija, ali potpuno drugačiji svjetovi. Koncept je isti, ali u Jovanki je razrađeniji i ima jaku punk crtu. I Spazam je punk, ali puno glamuroznije.  Jovanka se intenzivno bavi glazbom, tu je album ‘Ajvarovo’ i to u folk, rave, tehno i etno hardbass stilu.

  • Što je jedna stvar koju ljude najviše zanima kad pričamo o dragu i koju te najčešće ispituju?

Najviše me živcira kad me ljudi krenu pitati za Drag Race i počnu pričati o tome pozitivno uzbuđeno, pitaju me koja mi je najdraža trandža, a ja u tim ispranim, praznim sezonama ne vidim niti jednu trandžu s osobnosti. Ne moraš svaki put kad vidiš trandžu pitati za Drag Race. Mi u Hrvatskoj radimo stvarno nešto nepovezano s tim, oslanjamo se na Balkan kulturu koja je neprocjenjivo smiješna i luda i zato ne želim da ljudi misle da je drag samo ono što vide u Drag Raceu. Drugo, često se povezuje drag s transvestitima. To me ne ljuti jer se ne mogu ljutiti na nekoga tko nije imao pristup tom znanju i tko se nije s tim upoznao nego je društveno odgojen da misli da je muškarac koji oblači štikle uvijek trans. Stvar je puno dublja, a društvo još uvijek ne prepoznaje dovoljno razlike transrodnih osoba, transvestita i drag queenova. Drag je umjetnost prije svega, a mi u zajednici također moramo biti otvoreni i prihvaćati ljude koji to ne razumiju.

  •  Što Spazam radi kad ne nastupa?

Onda je tu Jovanka.

  • Kakve nam sve projekte spremaš u budućnosti?

Trenutno se zbog svega što se događa fokusiram na Instagram, ali svašta se kuha; tu je i moguća glazba, postoje planovi, ali sve će izaći kad bude spremno i skroz cool.

Foto: Mario Pućić

Styling: Mia Popovska i Filip Jerković

Učitati još
Zatvori