Skromna, tajnovita i nasmijana – Tina Jesenković poznata je hrvatska make-up artistica koja je radila na velikim svjetskim filmskim hitovima kao što su Diana, Odmetici, Odiseja i Jezero. Ništa manje nije poznata ni u hrvatskoj filmografiji, gdje je radila na Tri muškarca Melite Žganjer, Sve najbolje te serijama Odmori se, zaslužio si, Počivali u miru i Novine. Za film Itsy bitsi bila je nominirana za veliku filmsku nagradu u Danskoj, a uskoro počinje raditi na još jednom velikom projektu o kojem za sada ne možemo znati više. Ovo su samo neki od razloga zašto sam poželjela razgovarati s Tinom i saznati sve o radu na velikim produkcijama i suradnji s poznatim svjetskim licima.
Tina Jesenković radila je na najvećim produkcijama ovdje i izvan Hrvatske
Kako je izgledao početak tvoje karijere, od završetka školovanja do prvog većeg angažmana?
Odmah nakon završetka collegea zaposlila sam se kao freelancer za Bobbi Brown make up. Moja prijateljica Gabi, s kojom sam studirala i koja je danas veliki make up artist za Bobbi Brown u Britaniji, nagovorila me da dođem s njom u Bobbi ekipu u Fenwick, Bond Street. Vani je to odlična praksa jer stotine ljudi dolazi na make up u dućane, isprobati i kupiti šminku. Za Bobbi je bilo super raditi jer smo radili puno revija, događanja, fotografiranja, pa tko je htio mogao je stjecati i takva iskustva. Ja sam išla na sve, jurcala od Fenwicka do Harrodsa, radila revije, fotkanja, dogurala tako do menadžerske pozicije u Urban Retreatu, u Harrodsu, gdje je bio jedini Bobbi Brown make up studio u Londonu.
Ali nešto je falilo, nije to bilo to. Javljala sam se paralelno raznim produkcijskim kućama, svaki tjedan slala 10 do15 pisama, molbi. Svi su jako ljubazni i uvijek svi odgovore. ‘Hvala, spremili smo vaš CV za buduće projekte.’ Javljala sam se na sve projekte koji su se oglašavali. Za kazalište, serije, filmove, kratke filmove. I tako sam nakon puno pisanja i odlazaka na poštu (da, još smo slali životopise poštom haha), dobila ponudu iz Chicken Shed Theatrea gdje sam postavila nekoliko predstava i dobila posao make up artista na dva kratka filma. To je bilo super iskustvo i shvatila sam da je to to. Ubrzo nakon toga pozvali su me u Zagreb da radim Tri Muškarca Melite Žganjer. To je bio moj prvi dugometražni film.
”Ne mogu dulje od tri mjeseca biti na istom mjestu. Počnem se vrpoljiti…”
Koliko je ustvari ovaj posao zahtjevan?
Posao make up artista ili make up designera je zahtjevan i psihički i fizički. Psihički je zahtjevan u periodu priprema nekog projekta. Nakon čitanja scenarija treba, zajedno s režiserom, kreirati svaki lik, napraviti troškovnik, razradu, scenosljed i kontinuitet. Postaviti temelje da bi snimanje išlo što lakše. Uvijek mi par dana pred snimanje ‘zakuha mozak’ od panike je li sve spremno. Kad krene snimanje opraštamo se od obitelji i prijatelja jer filmski radnici, pa tako i make up artisti, za vrijeme snimanja nemaju vremena ni za koga. Radni dan obično traje 12 sati, ali šminka i kostimi ponekad i do 15 sati jer smo uvijek prvi i zadnji na setu. Radimo u svakojakim uvjetima. Po noći, vikendima, blagdanima, po kiši, snijegu, vjetru, na minus 15 i na plus 40. To su teški uvjeti i moraš voljeti ovaj posao da bi izdržao. Dakle, nema kod nas nikakvog glamura. Zato u mojoj školi svi polaznici imaju barem dva dana prakse na setu da vide kako je to. Puno ih odustane.
Za jedan intervju si rekla kako ustvari nema puno razlika između snimanja stranih i domaćih produkcija?
Razlika između domaće strane produkcije je u budžetu i veličini ekipe. Kod nas su budžeti za film generalno mali, a za make up ultra mali pa se moramo uvijek koprcati i smišljati kako doći do traženog bez puno novaca. Ali sve se nekako uvijek napravi i snimi. Strane produkcije se isto razlikuju po budžetima. Europska i holivudska produkcija nisu iste. Danske produkcije na kojima sam radila imaju veći budžet od domaćih, ali je atmosfera vrlo slična našoj. Kao i kod nas, svi na setu su jedna velika obitelj, ekipa nije prevelika i družimo se. Na velikim američkim produkcijama je drugačije. Nema te intimnosti, ekipe broje 500 do 700 ljudi, ne stigneš sve ni upoznati.
”Na velikim američkim produkcijama je drugačije.”
Voliš li više raditi na serijama ili filmu?
Volim raditi filmove i serije do 3 mjeseca snimanja. Ne mogu dulje od tri mjeseca biti na istom mjestu. Počnem se vrpoljiti i išla bih dalje, u nešto novo…
Koliko je teško dobiti angažman na svjetskog produkciji?
Mene je na prvu stranu produkciju, film Diana, pogurao producent Igor Nola. Tamo sam se pokazala dobra, dobila krasne preporuke od Noriko Watanabe i Davine Lemont. I tako krene, preporuče te producenti, make up artisti i dizajneri s kojima radiš. Samo trebaš dobro raditi svoj posao. Tako me i kontaktirala Nikita Rae, s kojom sam radila reklamu za Heineken prije par godina, da dođem na produkciju na kojoj trenutno radi u Hrvatskoj. Nakon što sam odradila danski film Itsy Bitsi kao make up designer, ista producentska kuća me pozvala ponovno kada su radili sljedeći film u koprodukciji s hrvatskom produkcijom.
Hrvatska je postala jedna od atraktivnijih lokacija za svjetske produkcije…
Snimanje stranih produkcija u Hrvatskoj je odlična stvar. Osim što profitiraju hrvatski filmski djelatnici, koji kao slobodnjaci žive isključivo od snimanja – profitiraju i ljudi koji žive na lokacijama gdje se snima, vlasnici apartmana, hotela, restorana, kafića. Zapošljavaju se lokalni ljudi kao pomoć na snimanju, kao vozači, građevinski radnici… A već se toliko poznatih filmova i serija snimilo na hrvatskim lokacijama da možemo govoriti i o filmskom turizmu.
”Snimanje stranih produkcija u Hrvatskoj je odlična stvar.”
Na čemu radiš trenutno?
Nedavno sam završila sa snimanjem BBC serije McMafia. Sada radim dokumentarno-igrani serijal za HRT, Rat prije rata, a za koji dan putujem na more na jedan veliki projekt.
Koji angažman ti je najviše ostao u sjećanju i zašto?
Sa svakog seta ostanu neka lijepa sjećanja. Bude nam i teško i naradimo se, ali na kraju se uvijek sjećamo lijepih stvari, a onim teškima se smijemo. Primjerice na jednom snimanju smo se toliko selili iz grada u grad i toliko malo spavali da više nismo znali u kojem se gradu budimo. Išli smo na spavanje u 1 iza ponoći, a budilicu namještali za 2 i 30.
”Ustvari me uvijek iznenade poznati glumci, velike zvijezde kako ih vole zvati…”
Osoba koja te najugodnije iznenadila u filmskom biznisu?
Ustvari me uvijek iznenade poznati glumci, velike zvijezde kako ih vole zvati… Svi s kojima sam do sada radila bili su skroz ‘normalni’. Naomi Watts, Mark Williams, Pilou Asbaek, Josh Lucas… Svi su bili odlični, ljubazni, veseli, super za raditi. Kao i naši glumci koji su svi divni.
Najluđe mjesto na kojem si snimala?
Najluđe mjesto na kojem sam snimala je vjerojatno na smetlištu Jakuševac. Ali na vrhu brda smeća. Strašno iskustvo. Ne ponovilo se.
S kim bi jako voljela raditi?
Ako mislite na neku glumačku zvijezdu, nemam baš neku želju. Ali bih voljela ponovo raditi s genijalnim kolegama, make up artistima, s kojima sam već radila. To su velike zvijezde make upa koji su vrhunski u svom poslu. Od njih sam puno naučila i rado bi još učila od njih. To su Rick Findlater, Davina Lamont, Barrie Gower, Morten Jacobsen i Thomas Foldber.
Kako se postaje make up artist, pokrenula si i svoju školu za make up artiste..
U Hrvatskoj ima nekoliko škola za make up, ali one se više baziraju na beauty i fashion make up. Za svakog filmskog make up artista to bi trebala biti osnova znanja, ali na filmu trebaju znati puno više od lijepo nekoga našminkati. Zato sam i pokrenula svoju školu Media Make up school da bi make up artisti, koji su zainteresirani za rad na filmu, mogli negdje nadograditi svoje znanje. Make up artisti na filmu trebaju znati pročitati i razumjeti scenarij, raditi razradu i kontinuite te sve to pratiti kroz snimanje. Trebaju znati i specijalne make up efekte, što znači masnice, ogrebotine, opekline, ožiljke, starenja, pomlađivanje, karakterni make up. Također trebaju znati aplicirati brkove, brade, perike, umetke, lijepiti dlake iz ruke i napraviti frizure. Tako da je na filmu to dosta opširna priča.
Foto: Sanja Jagatić