
Odjel Kontrole rizika i izvješćivanja u RBA bavi se zaštitom banke i klijenata od cijelog niza rizika. Također, izrađuje izvješća o rizicima za internu upotrebu i regulatorne svrhe, osiguravajući da banka posluje u skladu sa zakonima i propisima te da održava financijsku stabilnost. Sve spomenuto ovaj odjel svrstava u jedno od najkompleksnijih područja rada u banci. I baš tamo rade Ivana, Kristina, Lidija i Vedrana.
U ovom intervjuu podijelile su vlastita iskustva iz dugogodišnjeg rada, ispričale nam što se sve u međuvremenu promijenilo i objasnile kako im AI pomaže u svakodnevnom radu. A pitali smo ih i imaju li uopće tipičan radni dan i bi li nešto napravile drugačije da su sad na početku karijere…
Koliko ste već dugo u RBA? Što se sve promijenilo od vaših početaka u banci do danas?
Ivana: Ove godine 15 godina, pa se, između ostalog, veselim i jubilarnoj nagradi. U posljednjih pet godina banka se značajno digitalizirala, procesi se mijenjaju i moderniziraju, ali i regulatorni zahtjevi rastu, što je posebno bitno za moj dio posla. Promijenio se i način rada, pri čemu su Teamsi zamijenili telefone, a hibridni način rada predstavlja veliki benefit za zaposlenike.

Kristina: U banci sam četiri godine. Došla sam nakon porodiljne stanke i zaobišla izazovnu 2020. godinu na poslu. Kad sam stigla u banku, već je bio aktualan novi način rada, odnosno kombinacija rada od kuće i iz banke, što se pokazalo jako pozitivnim. Otkad sam došla u banku, svoj profesionalni razvoj sam usmjerila na likvidnosne rizike kojima se dotada u 10 godina rada u bankarstvu nisam bavila. Zahvaljujući dobroj radnoj atmosferi i izvrsnom timu, vrlo brzo sam se uklopila i smatram da se kontinuirano zajedno razvijamo i stječemo nova iskustva i znanja koja nesebično dijelimo.
Lidija: U proteklih pet godina koliko sam u RBA, istaknula bih svoj profesionalni razvoj jer sam uistinu stekla mnogo novih znanja i vještina radeći na projektima koji su uključivali inicijative na razini banke, implementaciju novih regulatornih zahtjeva, kao i projekte jedinstvene za hrvatsko bankarsko tržište. Izazove s kojima sam se susrela sa svojim odjelom, uspješno smo prevladali zahvaljujući zajedničkom radu i međusobnoj podršci. Jedna od najznačajnijih pozitivnih promjena je uvođenje hibridnog načina rada koji omogućava rad od kuće te bolje balansiranje poslovnog i privatnog života, što su moje kolegice već i spomenule.

Vedrana: Moj put u RBA započeo je prije 10 godina kad sam nakon završenog Ekonomskog fakulteta došla kao pripravnica. Korak po korak, od pripravnice sam napredovala do glavne referentice vlasničkog izvješćivanja. Kroz sve ove godine dogodile su se velike promjene, konstantno se radi na unaprjeđivanju sustava i automatizaciji procesa kako bismo imali što kvalitetnije podatke.

Provedite nas kroz vaš uobičajeni radni dan!
Ivana: Ujutro uglavnom u miru obavimo neke zadatke i pripreme za ostatak dana, onda se obično svi čujemo i prođemo kroz ključne zadatke, prepreke i ideje kako riješiti određene izazovne situacije. S obzirom na to da smo ženski tim, zna biti i glasno, ali me uvijek oduševi kako se izrodi najbolja ideja: Netko pokrene temu, drugi nadogradi, treći finišira i imamo smjer kojim idemo. Međusobno se nadopunjujemo u dnevnim aktivnostima, dok svaka od nas također ima zadatke koji su međusobno neovisni.

Kristina: Uobičajeni radni dan započinje uvijek s „Dobro jutro“ na Teamsima, bili u banci ili kod kuće. Kada se svi javimo da smo na broju, obično porazgovaramo i o privatnim temama, svi smo jedni drugima podrška i prijatelji. Kao tim se stvarno dobro slažemo i smatram da nam je to velika prednost. Dobro se nadopunjujemo kao većinom matematičari s pojačanjem ekonomista. Mi malo stariji članovi tima obično radimo razvojne zadatke, regulatorne izvještaje koje iz mjeseca u mjesec brusimo da podaci koji su nam potrebni za mjerenje rizika budu što kvalitetniji. I kad sve usavršimo, obično dođe nova regulativa i onda opet sve ispočetka.

Lidija: U našem odjelu nema uobičajenog radnog dana. Svaki je drugačiji. Kombiniramo redovne zadatke sa zadacima koji ovise o projektima i inicijativama na kojima trenutačno sudjelujemo i regulatornim rokovima, što čini radno okruženje tijekom cijele godine izrazito raznolikim i dinamičnim.
Vedrana: Svaki dan je zapravo drugačiji, ali prva jutarnja kava s kolegicama je konstanta, makar i preko Teamsa. Pregled mailova, kalendara i zadataka za naredni dan te razmjena informacija unutar tima. Posao je dinamičan, podložan rokovima, praćenju regulativa i njihovim usvajanjem te isporučivanjem setova izvješća. To zapravo dovodi do činjenice da nikada nije ”dosadno” i nema praznog hoda.

Da sada započinjete bankarsku karijeru, koji biste si savjet dale? Biste li nešto napravile drugačije?
Ivana: Biti hrabar i odvažan i nema krive ideje. Sve služi kao temelj za daljnji razvoj. Kada krećemo u nešto novo, svi osjećamo određeni strah, no iz tog procesa proizlazi novo znanje. Važno je biti znatiželjan i otvoren, a svako pomicanje svojih granica je uspjeh koji otvara nove mogućnosti. Ne bih mijenjala puno toga s obzirom na to da smatram da je svako iskustvo dobra škola koja nas oblikuje i usmjerava.
Kristina: Da sada započinjem karijeru, opet bih izabrala bankarstvo i ne bih napravila ništa drugačije. Uvijek sam imala sreće, što često naglašavam, da radim s dobrim ljudima koji nesebično dijele znanja i iskustva. Uvijek sam bila okružena vrhunskim stručnjacima iz područja rizika, od kojih sam usvajala znanja, ali i radne navike. A savjet? Svaki novi zadatak je poklon i koliko god naporan bio, sigurno donosi nešto korisno u profesionalnom razvoju.
Lidija: Nakon završenog fakulteta, imala sam sreću započeti karijeru u području koje mi je bilo zanimljivo, a kojim se bavim i danas. Gledajući unatrag, na svom profesionalnom putu ne bih puno toga mijenjala. Svaki korak bio je vrijedan iskustva. Kroz razne inicijative i projekte kontinuirano sam učila i razvijala svoje vještine te susretala kolege koji su mi pružali podršku i pomogli u razvoju. Savjet koji bih dala sebi na početku karijere jest – ne boj se postavljati pitanja. To je izrazito bitno u počecima kada gradimo temelje za daljnji profesionalni put.
Vedrana: Da sada započinjem bankarsku karijeru sve bih napravila isto. Zašto? Zbog stečenog znanja, usvojenih vještina i iskustva. Kako kažu: „Ništa ne ide preko noći“. Uloženo je puno truda, rada, pokušaja, pogrešaka, upornosti i strpljenja da bih bila tu gdje jesam. Savjet je samo biti ono što jesi i iskoristiti sve što ti se nudi.

Već se neko vrijeme dosta govori o AI transformaciji i alatima koji svima pomažu u svakodnevnom životu, pa tako i u poslu. Kakvo je stanje u RBA i vašim timovima? Snalazite li se u promjenama koje je donio AI?
Ivana: AI je svuda oko nas i primjena raste iz dana u dan pa tako i kod nas. RBI ChatGPT koristimo kao podršku u razumijevanju složenih pojmova, što nam omogućuje brži pristup potrebnim informacijama. U našem poslovnom segmentu surađujemo s ostalim odjelima koji primjenjuju AI u svakodnevnom radu, fokusirajući se na procjenu rizika i mjere za njihovo sprečavanje prilikom korištenja novih alata. AI je odlična nadogradnja. Zna nam otvoriti i neke nove horizonte, a tko zna, možda je AI napisala i ovaj tekst.

Kristina: Umjetna inteligencija se ubrzano razvija i širi, pa je tako postala i dio svakodnevice u bankarstvu. Banka je razvila RBI ChatGPT koji nam pomaže korisnim informacijama, podrškom i inspiracijom u raznim temama. Bilo da trebamo brzi odgovor ili pomoć u radu, prevođenju jednostavnijih tekstova, pisanju e-mailova i sl. Naravno, uvijek imamo na umu sigurnost te čuvanje integriteta banke i povjerljivosti podataka.

Lidija: AI je polako ušao u naše živote i nudi mnogo mogućnosti kojima možemo olakšati i ubrzati svakodnevne poslove. Redovito koristimo ChatGPT kao pomoć pri pisanju e-mailova, izradi prezentacija ili dodatnom tumačenju poslovnih pojmova i propisa te se pokazao kao koristan suradnik. Kako će se banka dalje razvijati u ovom smjeru i nuditi nova AI rješenja, tako ćemo i mi u odjelu pratiti taj napredak.
Vedrana: Da, AI donosi mnoge promjene, uključujući automatizaciju zadataka, poboljšanje analize podataka i personalizaciju usluga. Ove promjene mogu povećati efikasnost i moj tim rado koristi RBI ChatGPT. Jako mi je drago vidjeti da moja banka ide ukorak s trendovima i odgovara na potrebe tržišta, samim time i na potrebe zaposlenika.
Kad biste na ljestvici od 1-10 morale označiti koliko je izazovno baviti se vašim poslom, što biste označile? I zašto je, bez obzira na to, ovo i dalje područje kojim se dobro baviti?
Ivana: Neke dane i 11 od 10, ali baš zato se time i bavimo. Nikada, ali nikada nije dosadno. Volimo izazove, a kroz suradnju i otvorenu komunikaciju s kolegama stječemo dobru sliku o cjelokupnom poslovanju naše banke.
Operativni rizici obuhvaćaju sve širi spektar tema. To nas svakodnevno suočava s novim izazovima u kontekstu poslovanja banke. Iako smo kontrolna funkcija koja zahtijeva temeljito poznavanje svih procesa i proizvoda banke te osiguravanje usklađenosti s regulativom, uvijek postoji prostor za think outside the box pristup.
Kristina: U svakom slučaju, posao u tržišnim rizicima je dinamičan i uzbudljiv zbog same činjenice da prati promjene na financijskim tržištima, nudi raznolikost zadataka te kontinuirano učenje i prilike za napredak i razvoj.
Lidija: Ocijenila bih svoj posao jako izazovnim. Prvenstveno zbog toga što je upravljanje rizicima ključno za svaku banku. Ovo se područje tijekom vremena razvijalo i unapređivalo, a svaka svjetska kriza nas je naučila nečem novom. Radi se o širokom i dinamičnom području koje zahtijeva konstantno praćenje regulative i novih zahtjeva, kao i osiguravanje usklađenosti kroz prilagodbu trenutačnih procesa i razvoj novih. S druge strane, upravo ta složenost i raznolikost čine ovaj posao iznimno zanimljivim. Širok raspon tema nudi pogled u poslovanje banaka iz različitih aspekata. To omogućuje kontinuirano učenje, profesionalni rast i razvoj.

Vedrana: Na ljestvici od 1-10 definitivno smatram da moj posao pripada u kategoriju 10. Posao je jako zanimljiv, opsežan, zbog kratkih rokova često je i izazovan, ali timskim radom, edukacijama, dobrim pripremama, svaki zadatak bude odrađen u skladu s očekivanjima. Ovo područje rada je definitivno jedna sredina u kojoj svakodnevno imam priliku učiti i širiti svoje znanje.
Koje su tri osobine ili vještine koje vam pomažu u svakodnevnom poslu?
Ivana: Suradnja, suradnja i suradnja. Bez obzira na radno mjesto, važno je prihvaćanje tuđih mišljenja i ideja, uz istovremeno prezentiranje vlastitih. Tako se postiže maksimalna učinkovitost i najbolji rezultati. Analitičko razmišljanje i razmatranje svih posljedica određenih promjena su ključni, ali jednako je važno moći jednostavnim jezikom komunicirati o kompleksnim temama.
Kristina: Sposobnost analize složenih podataka, tehničke vještine u smislu poznavanja softverskih alata i dobra suradnja unutar tima, ali i unutar banke općenito.
Lidija: Analitički način razmišljanja posebno je ključan kod rješavanja kompleksnih zadataka kojim upravljanje rizicima obiluje kako bi se jasno definirao problem, razvio adekvatan plan rješavanja te u konačnici dobila cjelovita slika utjecaja na banku. Nadalje, usmjerenost na detalje je važna pri radu s velikom količinom podataka i kreiranju izvještaja te u konačnici sklonost timskom radu. Naime, komunikacijom i suradnjom unutar odjela, ali i s drugim odjelima unutar banke brže dolazimo do cilja.
Vedrana: Organiziranost u smislu učinkovitog rada, povećane produktivnosti te obavljanja posla na vrijeme. Strpljenje u smislu biti miran usred malih i velikih preokreta koje doživljavamo u poslu i životu te u odnosima, posebice timskom radu. Kombinacija tehničkih i analitičkih vještina budući da radno mjesto zahtjeva dobro poznavanje računalnih programa i aplikacija te samim time sposobnost brzog učenja, usvajanja, rješavanja problema.
Foto: Martina Movrić
Hvala: Art Studio Hrvoje Majer na ustupljenom prostoru za snimanje