Umjetnički paviljon u Zagreb i Out of Sight se izmještaju u Etnografski muzej u Zagrebu s grupnom izložbom Šest uzoraka katastrofe koja istražuje reprezentacijske, estetske i taktilne aspekte materijala kao vidljive otiske nevidljivih ili manje vidljivih ljudskih intervencija u život tvari i prirode. Oni se manifestiraju u rasponu od političkih hegemonija do ekoloških katastrofa i govore o ekstraktivističke politikama i (neo)kolonijalizmu.
Na izložbi izlažu Hannes Boeck, Marjolijn Dijkman, Jassem Hindi &˛Sina Seifee, Davor Konjikušić i Ana Torfs istražuje reprezentacijske, estetske i taktilne aspekte materijala kao vidljive otiske nevidljivih ili manje vidljivih ljudskih intervencija u život tvari i prirode. Industrija boje ili nafte, istraživanja elektromagnetizma, ekstrakcije kamena, prerade boksita uvijek su balansirali između ideje o napretku, bogaćenju, iskorištavanju i dominaciji.
Šest uzoraka katastrofe povezuje mitologiju, folklor, povijest, magiju i znanstvene poglede, (neo)kolonijalizam i kapitalizam upućujući na razorni otisak ljudskog odnosa spram ne-ljudske prirode. On se manifestira u rasponu od političkih hegemonija do ekoloških katastrofa mijenjajući Zemljine pejzaže.
Riječ je o jednoj od tri značajne izložbe kojima je obilježena 126. godina Umjetničkog paviljona, uz izložbu suvremene korejske umjetnosti Ghost Dancer u Palači Vranyczany, te zagrebački salon arhitekture i urbanizma: DIJALOZI/MONOLOZI u zgradi Umjetničkog paviljona u obnovi. Nužnost izmještanja iz matične kuće oštećene u potresu otvorila je nove poglede usmjerene na fragmentarnost, iskliznuća, mnogostrukost, dijaloge i suživot. Šest uzoraka katastrofe, centralni je međunarodni kolaborativni projekt koji se odvija u suradnji belgijskih i hrvatskih muzejskih institucija.
Koristeći se arhivskim metodama sakupljanja, indeksiranja i selekcioniranja, radovi podražavaju muzejske postave te koreliraju s idejom Etnografskog muzeja u kojem su postavljeni. Povezujući ljudske običaje, nove i stare ekstraktivističke prakse i svakodnevicu, otvaraju prostor uspostavljanju etnologije sagledane iz rakursa ljudskog iskorištavanja prirodnih resursa.
ŠEST UZORAKA KATASTROFE
U radu SAMMLUNG BAU UND SCHMUCKSTEIN ALTES ROM, Hannes Boeck prikazuje 55 uzoraka kamena iz kolekcije građevinskog materijala antičkog Rima. Snimljeni na 16mm kolor filmu, oni djeluju kao fragmenti apstraktne kompozicije. 15-minutni film preklapa tri imperijalne reprezentacije: kolonijalnu aproprijaciju prirodnih resursa u osvojenim teritorijama Rimskog carstva, legitimaciju europskog imperijalizma vraćanjem na idealiziranu grčko-rimsku prošlost te institucionalizaciju/diskurzivnu konstrukciju fotografije kao objektivizirajućeg alata u službi moderne znanosti.
LOUD TO GROUND , skulpturalna instalacija Marjolijn Dijkman odnosi se na fulgurite, fenomen poznat kao “fosilizirana munja”. Ove formacije nastaju kada se elektricitet oslobađa u tlo, stvarajući mase staklastog organskog materijala. U suradnji s elektro-tehničarem, Dijkman je kreirala umjetne fulgurite tako što je usmjerila električnu energiju u zemlju prikupljenu s rudarskih nalazišta u Belgiji i Demokratskoj Republici Kongo, postavivši je potom kao podnu instalaciju.
O djelima
RADIANT MATTER, drugi rad Marjolijn Dijkman je slikovni esej koji se sastoji od više od 250 proizvoljno povezanih slika, odabranih iz različitih disciplina, poput: astronomije, kozmologije, medicine, tehnologije, antropologije i istraživanja svemira. Njihova koloristička kompozicija nije slučajna; zasniva se na gradijentu viđenom u znanstvenim promatranjima kozmičkog pozadinskog zračenja. Djelo istražuje utjecaj elektromagnetnih valova i različitih vrsta kozmičkih energija na ljudsko tijelo, Zemlju i druge nebeske objekte. Slike prave asocijativne veze koje ističu utjecaj kozmičkih valova i energije, kako su oni prikazani kroz vrijeme i kulturu.
SUN EATERS je suvremeni narodni ples i instalacija Sinea Seifeea i Jassema Hindija. Priča o nepomirljivoj suprotnosti između petro-politike i petro-demonologije. Nafta je intimni jezik našeg pristupa svijetu, lijep čarobnjak, koji može biti izgovoren kao lirski, mitološko-poetički, inkarnirani objekt. Nafta je fascinantna, komplicirana, strašna priča, ispunjena krvlju, drevnim bogovima i revolucionarnim djelima. Benzin stvara nemoguće pejzaže i opasna stvorenja.
Plesni performans
SUN EATERS, plesni performans Jassema Hindija i Sinea Seifeea s Charlott Utzig, Paolo de Venecia Gile, Alexandra Tveit, Harald Beharie održat će se u subotu, 14.12.2024, u 18:00, kao dio otvorenja izložbe ŠEST UZORAKA KATASTROFE.
Instalacija […] STAIN […] Ane Torfs je sastavljena od pronađenih slika i tekstova. Eksplozija boja koju poznajemo od 1856. godine bila je moguća samo kroz komercijalnu upotrebu otpadnih proizvoda od koksa kakav je katran. Gotovo da je drevni san alkemičara postao stvarnost: no umjesto da stvori zlato iz olova, sve boje duge proizvedene su iz najtamnije crne boje katrana.
Torfs odabire 20 reprezentativnih sintetičkih boja evokativnih naziva kao što su Congo Red, Bismarck Brown, Paris Violet i Uranin te traži povezane slike, pridajući svakoj broj.
Foto: Promo