NUEVAYOOOOOL! Ako to niste čuli posljednjih dana, vjerojatno je da niste kronično online. Ako jeste, znat ćete da je u pitanju početak pjesme s novog albuma DeBÍ TiRAR MáS FOToS (hrv. Trebao sam više fotografirati) Bad Bunnyja. Reper iz Portorika, često je bio na marginama, zvali su ga alternativom i često podcjenjivali. Čak i sunarodnjaci, pogotovo stariji koji ga nisu shvaćali ozbiljno ili im je bio preprovokativan. Sve dosad. On je man of the hour, svi govore o njemu i svi usred zime plešu salsu (ili pokušavaju). To koliko je trenutačno popularan govori i podatak da je popularnost emisije The Jimmy Fallon Show porasla za 300 % nakon što je Bad Bunny bio gost prije nekoliko dana.
Šesti album Bad Bunnyja izašao je 5. siječnja, a u pitanju je miks žanrova, tradicionalnih zvukova i ritmova karakterističnih za Portoriko, kao i modernih taktova i aranžmana. Ono što ga ističe u moru novih izdanja jest njegova autentičnost. Ovim albumom on istražuje svoje korijenje, svoje porijeklo i slavi Portoriko te nasljeđe svih imigranata koji su morali napustiti svoj dom kako bi izgradili novi.
Debí tirar más fotos de cuando te tuve/ Trebao sam te više fotografirati dok sam te imao
Debí darte más beso’ y abrazo’ las vece’ que pude/ Trebao sam te više ljubiti i grliti dok sam mogao
Ey, ojalá que los mío’ nunca se muden/ Nadam se da se moji nikada neće odseliti
Nedostajanje svi razumiju
Upravo pjesma istog imena koje nosi i album vrlo brzo postala je viralna. Ovog puta za nju se ne veže nikakav ples ni glupiranje na društvenim mrežama. Nju razumiju svi koji su nekoga izgubili, svi koji su na praznike dolazili djedu i baki u drugu državu i plakali na rastanku. Baš zato društvene mreže preplavili su uradci koje su korisnici sastavili od fotografija njima dragih ljudi, od uspomena… Sam Bad Bunny rasplakao se kada je pregledao videe u kojima je korištena njegova pjesma.
Album DeBÍ TiRAR MáS FOToS njegov je najautentičniji album dosad. Također, najpolitiziraniji je dosad. Emocije koje komunicira u pjesmama razumiju baš svi, čak i ako ne govore španjolski. Na pitanje, što misli o tome da se možda puno toga izgubilo u prijevodu, Bad Bunny rekao je da ga naprosto nije briga. On se drži svojih korijena i svoga jezika i teško da će ih se ikada odreći. Svjestan je i sam, kako kaže, da ga ne razumiju u potpunosti čak ni oni koji govore španjolski jer on pjeva i repa na dijalektu svojstvenom za Portoriko.
Ipak, činjenica je da je njegova poruka jasno i glasno prenesena i shvaćena.
NUEVAYoL!
Prva pjesma s albuma naslovljena je NUEVAYol i ona svojevrsna serenada New Yorku i latinoameričkoj kulturi. Ona kreće sa sampleom pjesme Un Verano en Nueva York koju inače izvodi El Gran Combo de Puerto Rico i Andy Montañez, a u pitanju je portorikanski salsa hit iz 70-ih. Nuevayol govori o borbama s identitetom kao i o nezadovoljstvu s modernizacijom Portorika. New York će zauvijek imati posebno mjesto u životima i pričama Portorikanaca. Upravo taj grad često je bio njihov krajnji cilj, tamo su se miješali s drugim latino kulturama, plesali, stvarali glazbu, umjetnost i širili svijest o svojim kulturama.
Tijekom cijele pjesme Bad Bunny spominje kulturne reference vezane za Portoriko, spominje slavne umjetnike kao i mjesta na koja su zalazili imigranti. Upravo ova pjesma dodirnula je čak i one najstarije, čak i one koji dosad nisu voljeli Bad Bunnyja. Ona ih podsjeća na vremena kada su tek stigli u SAD, na mladost, a iako dinamična, mnogi su na nju i zaplakali.
Bad Bunny mnogima bi se mogao i zamjeriti
Bad Bunny se ni dosad nije ustručavao govoriti o društvenim i političkim temama, ali nikad to nije bilo ovoliko direktno. Cijeli album ljubavna je pjesma Portoriku, ali nisu sve ljubavne pjesme uvijek vesele. On govori o tome koliko štete je gentrifikacija nanijela njegovoj domovini. Najbolje se to vidi u kratkom filmu koji je objavio uz album. Istog je naslova, a prikazuje starosjedioca koji u vlastitom kraju više ne može naručiti jelo koje je od tamo poteklo niti čuti glazbu koja je tamo nastala.
Osim toga, tu je i pjesma LO QUE LE PASÓ A HAWAii, u prijevodu Što se dogodilo s Havajima. Ona je svojevrsni protest, otpor amerikanizaciji Portorika, a evocira sjećanja na tragediju koja se dogodila na Havajima jednom kada su postali dio SAD-a 1898. godine. Benito u pjesmi govori o otimanju i privatizaciji prirodnih resursa, o tome kako masovni turizam uništava Portoriko i kako su ljudi prisiljeni odseliti u potrazi za boljim životom.
Quieren quitarme el río y también la playa/ Žele uzeti rijeku, a također i plažu
Quieren el barrio mío y que abuelita se vaya/ Žele moje susjedstvo i da moja baka ode
No, no suelte’ la bandera ni olvide’ el lelolai/ Ne, nemoj spustiti zastavu i zaboraviti lelolai
Que no quiero que hagan contigo lo que le pasó a Hawái/ Ne želim da ti učine ono što se dogodilo Havajima
Raj na zemlji kojem se nazire kraj
Bad Bunny nije bez veze povezao Havaje i Portoriko. U oba slučaja u pitanju su tropska otočja koja su doslovno bila raj na zemlji, sve dok se u priču nije upleo SAD. Eksploatacija prirodnih resursa dovela je do toga da starosjedioci više nemaju od čega živjeti, osim toga, nekada rajske plaže sada su uništene zbog masovnog turizma. Portoriko još uvijek nije došao do toga, ali nažalost, na dobrom je putu. Toga je svjestan i Bad Bunny koji svim silama želi očuvati taj latino identitet.
Nažalost i Portoriko bilježi sve više turista, pogotovo Amerikanaca, a to dovodi do ekonomske destabilizacije i izgurivanja nativnog stanovništva. Velike korporacije preuzimaju i iskorištavaju tamošnje prirodne resurse koji postaju sve nedostupniji lokalcima.
Bad Bunny je svojoj domovini upravo napravio golemu uslugu
Bad Bunny možda nije po svačijem ukusu, ali činjenica je da je Grammyjem nagrađeni izvođač. On je svog utjecaja svjestan i upravo sada ga iskoristio na pravi način. On je istovremeno izbacio vjerojatno najbolji album svoje karijere i njime diljem svijeta odaslao poruku o tome što se trenutačno događa u Portoriku. Uz to, album je “napucan”, tradicionalnim taktovima i žanrovima s tog područja. Tu su reggaeton, salsa, plena, música jíbara… On spominje lelolai, odnosno tradicionalan poklik stanovnika brdovitih područja Portorika, spominje kavu i rum, ples i umjetnost i mnoge druge detalje za koje mnogi ne bi znali bez ovog albuma.
U pitanju je jedan od trenutačno kulturno najbitnijih latino albuma. On je ljubavno pismo domovini, Portoriku, nasljeđu raseljenih i budućnosti onih koji su još uvijek ostali. A razumiju ga baš svi, čak i ako jezik ne govore.
Ako sve to nije dovoljno, Bad Bunny, svjestan svog utjecaja, na albumu je ugostio neke manje izvođače sunarodnjake koje je želio “pogurati”. Osim toga, salsa dijelovi nastali u u suradnji s grupom mladih glazbenik iz Portorika – Escuela Libre de Música. Svi imaju između 18 i 21 godine, a producent je bio Big Jay, zvijezda u usponu, također iz Portorika.
Iza albuma stoji Benito, ne Bad Bunny
Čak i ako postoje ljudi kojima dublja poruka ovog albuma nije bitna ili je ne razumiju, i dalje je u pitanju kvalitetna glazba koja će se definitivno upisati među najbitnija izdanja ovog vremena.
Iza ovog albuma definitivno stoji Benito Antonio Martínez Ocasio. On je toliko sirov, toliko osoban i toliko ukorijenjen u latino identitetu, da ga je nemoguće pripisati samo javnoj personi – Bad Bunnyju. Ovaj album je poput njegovog otiska prsta, svojstven njemu i teško da će ga itko replicirati. Ili se usuditi pokušati.
Bad Bunny s godinama je izgradio imidž kul lika koji obožava modu. Već je odradio svoj glow up i rijetko (ili nikada) griješi na crvenim tepisima. Engleski mu definitivno nije prvi jezik, donedavno je na njemu znao tek otpjevati “Break Free”, pjesmu Ariane Grande. Ali u suštini, on je i dalje samo lik iz grada Bayamón u Portoriku. I ne želi se odreći toga.
Foto: Profimedia