Ovogodišnji Journal Man Box, čiji je autor Marko Medić, skreće pažnju na stereotipe o muškosti
Pred nama se nalazi novi Journal Man Box koji hrabro progovara od stereotipima koji se odnose na muško zdravlje. Ovoga puta autor je Marko Medić, poznat i kao father_of_djordje. Od početaka na društvenim mrežama do građenja uspješne karijere u art direkciji i dizajnu, njegov put vodi od Hrvatske do ulica New Yorka.
Kao ambasador generacije koja ruši zastarjele stereotipe, pokazuje kako se uz trud, strast i vjeru u vlastitu viziju može postići sve. Njegova najnovija suradnja s Journalom, kroz inovativni Journal Man Box, još je jedan dokaz kako dizajn može biti moćan alat za promicanje važnih društvenih tema – od mentalnog zdravlja do redefinicije muškosti. Naime, studeni je mjesec pokreta Movember u kojem veliki naglasak stavljamo na muško zdravlje. Ove godine, važna tema, osim onog fizičkog, je i mentalno zdravlje muškaraca. Upravo zbog toga odabrali smo i kroz umjetnost ponovno glasno govoriti o tome. Stereotipi i rečenice koje se od malena stavljaju na prvo mjesto pri odgoju dječaka, itekako imaju velik utjecaj na njihovo odrastanje, ali i ponašanje u odrasloj dobi. Zato je važno odmalena rušiti sve stereotipe i ukazivati na to kako briga o vlastitom zdravlju nije znak slabosti, već suprotno.
Kako je dobio inspiraciju za projekt, koji su izazovi života u Americi te koliko su mu veliki planovi za budućnost, Marko nam je otkrio u zanimljivom razgovoru.
Pred nama je još jedan Journal Man Box. Kako si zadovoljan njime i općenito suradnjom s Journalom?
Suradnja s Journalom traje već godinama, isprva kroz moj rad kao influencera, a sada kao art direktora i dizajnera. Drago mi je što mi je Journal pružio priliku da se hrvatskoj publici predstavim u novom svjetlu. To je i polje mog studija ovdje u New Yorku, pa mi je ova suradnja bila odličan način da se izrazim na kreativan i drugačiji način. Suradnja je bila vrlo ugodna, a nadam se da će i publika prepoznati i prihvatiti poruku koju smo pokušali prenijeti – modernim dizajnom i pristupom kakav je uobičajen za Journal. Radujem se budućim projektima jer su naše suradnje uvijek izvrsno iskustvo.
Journal Man Box
Koja ti je bila inspiracija za stvaranje ovog Boxa?
Kao i prije svakog projekta, proveo sam istraživanje o tome zašto muškarci često zanemaruju svoje mentalno i fizičko zdravlje. Puno je razloga, i nisam bio iznenađen kad sam otkrio da su neki od njih prilično šokantni. Htio sam stvoriti dizajn koji je u skladu s Journalovom estetikom, ali koji također šalje poruku o stereotipima vezanim uz muškost. Inspiraciju sam pronašao u Metropolitan Museumu – ideja je bila da fotografiram torza i antičke skulpture na koje sam onda dodavao tetovaže i izraze koje društvo često koristi kako bi muškarci potisnuli svoje emocije. Mnogo je tih izraza u današnjem društvu koji su postali toliko uobičajeni da ni ne primjećujemo kako zapravo pridonose tom problemu. Nadam se da smo uspjeli kroz estetiku privući pažnju i povećati svijest o važnosti ovog pitanja.
Smatraš li da je veliki teret na muškarcima koji su odgajani po starinskom principu “stisni zube”?
Mislim da smo svi, bez obzira na spol, generalno odgajani tako da uvijek moramo “stisnuti zube,” šutjeti i trpjeti. Međutim, u zadnjih pet godina nove generacije postaju glasnije i otvorenije kada je riječ o izražavanju emocija i kritici prema društvenim normama, i to je pozitivan trend. Mogu povući paralelu i na svoje odrastanje. Postojale su stvari koje muško dijete mora znati i naučiti, neovisno o tome zanima li ga to to ili ne. Srećom, rano sam osvijestio važnost toga da ostanem vjeran sebi i da gradim svoju individualnost, no, svjestan sam da ne bih bio tu gdje jesam da sam se vodio raznim savjetima i očekivanjima. Iako su ti savjeti često dobronamjerni, nisu nužno korisni za svakoga.
Osjećaš li da se taj stav polako mijenja?
Osjećam da da, ali mislim da je taj proces spor, pogotovo na Balkanu. Na ključnim pozicijama često su muškarci koji zastupaju tradicionalne vrijednosti, što može usporiti promjene u društvenim stavovima. O muškom mentalnom zdravlju i dalje se premalo govori, a to je pitanje na kojem svakako trebamo više raditi.
Ima li razlike u stavu javnosti prema muškarcima na Balkanu i, primjerice, u Americi?
Mislim da razlike postoje, ali i da ih društvena i politička zbivanja ponekad relativiziraju. Imam iskustvo života u New Yorku i smatram da je taj grad drugačiji od ostatka Amerike – pravi “melting pot” s ljudima iz svih krajeva svijeta. To je grad koji može izvući najbolje iz tebe, ali samo ako si spreman prihvatiti raznolikost. New York također puno pažnje posvećuje mentalnom zdravlju, i ovdje je briga o sebi potpuno normalizirana, što je pozitivna promjena u odnosu na stigmatizaciju koju primjećujem na Balkanu.
Život te odveo u Ameriku. Kako se ondje snalaziš kao svestrani kreativac?
Da, život me doveo u Ameriku nakon dugog planiranja, i ovo mi je četvrti dolazak, ali prvi put da ovdje živim na duži period. Preselio sam se radi studija art direkcije u oglašavanju, što je bio logičan korak nakon moje karijere na Instagramu. Po struci sam magistar građevine, ali nikada se time nisam bavio, pa mi je ovaj studij prilika da unaprijedim svoje vještine u marketingu i kreativnom izražavanju. Snašao sam se dobro, uskoro ću diplomirati i započeti novu profesionalnu etapu. Premda je sve još neizvjesno, vjerujem da će se trud i ulaganja isplatiti, jer je New York zaista idealno mjesto za osobni i kreativni rast.
Kako izgleda tvoj uobičajeni dan? Čime se sve baviš?
Moji su dani ovdje vrlo intenzivni. Većinu vremena provodim za računalom, radim na projektima u sklopu studija, kampanjama i pripremam prezentacije. Također, radim i projekte sa strane, puno fotografiram. Vikendom, kad uhvatim slobodnog vremena, volim ga provesti s prijateljima, posjetiti muzeje ili parkove. Grad je uvijek prepun događanja, što ponekad može biti iscrpljujuće, ali jako sam sretan što sam ovdje. Vjerujem da će 2025. biti godina u kojoj će se svi moji projekti i trud iz protekle dvije godine početi isplaćivati.
Koji su ti planovi za skoriju budućnost?
Plan mi je završiti studij i diplomirati u ožujku, a zatim pronaći praksu i otvoriti svoj kreativni studio. Želio bih raditi u New Yorku i Los Angelesu, a planiram imati i studio u Europi. Cilj mi je da moja agencija ima prepoznatljivu kreativnu viziju i da ostvarim svoj puni potencijal kroz kreativni rad. Vidjet ćemo. Želje i vizije su velike, a rada i truda ne nedostaje.
Foto i video: Cristobal Velasquez, Martina Movrić
Art Direction: Marko Medić, Studio Djordje