Klet je više od prostora, to je umjetnički pokret iz srca Zagreba. Jeste li posjetili Ilicu 73?
U samo godinu dana postojanja, Klet se profilirala kao jedan od najuzbudljivijih i najoriginalnijih projekata na kulturnoj i umjetničkoj sceni Zagreba. Smještena u haustoru Ilice 73, ovaj prostor nije samo galerija, već pravi kulturni i društveni hub koji okuplja umjetnike, kreativce, kulturne radnike i ljubitelje nezavisne umjetnosti. Volimo ju često posjećivati je ovdje vlada opuštena i otvorena atmosfera koja poziva na suradnju, razmjenu ideja i stvaranje jedinstvenih događanja. Sve je to rezultat ogromnog entuzijazma, truda i kreativnosti nekolicine ljudi koji su uložili svoje slobodno vrijeme kako bi ovaj projekt zaživio.
Platforma umjetnosti
Klet nije samo mjesto za izlaganje umjetničkih djela, već prostor koji pruža platformu mladim, manje poznatim umjetnicima iz regije, ali i iz cijelog svijeta, omogućujući im da izlažu svoje radove i stvaraju u okruženju koje njeguje do-it-yourself i guerilla pristup. Sve to omogućuju članovi kolektiva, koji dolaze iz različitih profesionalnih sfera, od odvjetništva do scenografije, ilustracije, kulturnog menadžmenta i vizualnih umjetnosti. U ovom intervjuu, imat ćemo priliku pobliže upoznati ljude koji stoje iza Kleti, saznati kako funkcionira njihov kolektiv, koji su izazovi s kojima se susreću u svakodnevnom radu te koje su im ambicije za budućnost.
Tko sve čini ekipu u Kleti? (Možete nabrojati nekakav core ekipe i čime se tko bavi inače i unutar udruge/kolektiva)
Klet je nekolicina pojedinaca koji su bili “dovoljno ludi” da krenu u ovakav projekt. To su Andro Nogolica inače odvjetnik, scenografkinja Viktoria Knezić. Ilustrator i tattoo majstor Marin Remić, kulturne radnice Ana Dumančić i Klara Berdais. Umjetnici Filip Pilj, Rudolf Crnko i Vedran Štimac, rekviziter Juraj Košpić i naravno još neizostavna nekolicina prijatelja i prijateljica koji pomažu u prostoru i programu kada stignu. To su Denis Komljenović, Erol Beširević, Matko Vodopija, Sonja Pavin, Sead Kartal i mnogi drugi.
Svi u kolektivu preuzimaju različite zadatke, ovisno o slobodnom vremenu svakog od nas, afinitetima i kapacitetima. Neki više teže produkciji i organizaciji programa, vođenju prostora i logistika, neki likovnom identitetu Kleti dok se ujedno zajedno trudimo da održimo glavnu ideju prostora i programa.
Teško je nabrojati svakog ponaosob jer razvitku i radu Kleti na različite načine pridonosi mnoštvo ljudi u različitim kapacitetima, pa se tako na primjer ima spomenuti đakovačke dečke radi svojeg kontinuiranog građevinskog doprinosa, a isto tako Barbaru, Ivana, Juru i Koviljku na operativnom doprinosu tijekom izvedbe programa, ili pak ljude poput Josipe Tadić i Chez-a 186 koji su primjerice ove sezone vizualno doprinijeli identitetu Kleti i prostora. Ova lista svakako može ići u nedogled.
Što se sve nalazi u vašem dvorištu, tj. kako Klet kao multifunkcionalan umjetnički prostor funkcionira?
U haustoru Ilice 73 djeluje udruga Studio-galerija Klet te tiskarsko-izdavački kolektiv Smak Press. Tiskara i Klet nastajali su i razvijali se paralelno, a članovi kolektiva (Marin Remić, Vedran Štimac, Filip Pilj i Ana Dumančić) također su punopravni članovi udruge.
Smak Press je trenutno jedina umjetnička sito i riso tiskara u gradu Zagrebu i djeluje na nekoliko razina. Produkcija/tisak novih radova, produkcija, izdavanje, promocija i distribucija fanzina, knjiga umjetnika_ca, časopisa, stripova, organizacija sajmova samo/izdavača, live tisak, arhiv fanzina i prezentacija arhiva gostiju ili gostovanja drugih izdavača i održavanje radionica. Također, Smak Press je jedan od dva studija u Hrvatskoj koja posjeduju rizograf printer i koriste ga za umjetničku produkciju fanzina, knjiga umjetnika_ica i grafika kako svojih članova, tako i drugih Hrvatskih i stranih umjetnika_ca (drugi je Riso i prijatelji kojeg vodi dizajnerica Ana Labudović u Rijeci).
Što se tiče samog prostora, tijekom njegovog uređenja, glavna ideja i cilj je bila da on bude multifunkcionalni, da uvijek postoji mogućnost prilagodbe prostora zato se baš tu mogu održati i snimanja, fotografiranja, buvljaci, izložbe, razne radionice, razgovori i okrugli stolovi, pop-up promo eventi, domjenci, itd. Postoji još mnogo stvari koje bismo htjeli unaprijediti, kao što je bolja galerijska rasvjeta i pak audio izolacija kako bi npr. filmske projekcije mogli organizirati unutar galerije, ali to možemo reći da su neki sljedeći planovi.
Sve ste napravili/uredili manje više sami, razmišljate li tako o nekim drugim prostorima u gradu kojima bi trebala ovakva intervencija kako bi postali novi centri umjetnosti?
Klet je ubiti nastala spontano s početnom idejom da prostor služi kao atelje i radiona nekolicini članova i umjentika_ica, no s vremenom je prostor okupio još nekolicinu prijatelja te se stvorila potreba i za produkcijom sadržaja i programa koji se danas i realiziraju. Sukladno tome se prostor dalje širio i uređivao te je tako i nastala sama galerija. Možemo reći da smo imali sreće. Da smo imali mogućnost doći do prostora te financijske investicije i sposobnosti da se taj prostor osposobi i dovede u stanje u kakvom je danas. Naravno, uz sve to ne treba izostaviti ni količinu volje i ambicije s kojima krećete u takav projekt, ali i s kojima ga radiš iz mjeseca u mjesec.
Kada pogledamo unatrag i kako danas radimo, rekli bi da cijeli projekt Kleti pa i tiskare Smak Press može poslužiti kao model samoorganizacije, na kraju krajeva samih građana, koji po do-it-yourself principu i pomalo guerilla pristupu uspijeva funkcionirati kao prostor i realizirati programe, a mislimo da sami rezultati i posjećenost programa, pokazuju da su ovakvi prostori građanima Zagreba i samoj kulturi te nezavisnoj sceni prijeko potrebni.
Odnedavno ste udruga, na čemu će se bazirati vaš rad. Koji projekti i područja djelovanja vas zanimaju?
Jednom rečenicom bi mogli reći da nam je cilj baviti se organizacijom multidisciplinarnih i kulturno-umjetničkih manifestacija, izložbi, radionica i sličnih događanja iz područja kulture i umjetnosti. Važan aspekt djelovanja kolektiva je i umrežavanje regionalnih nezavisnih kulturno-umjetničkih scena za koje smatramo da trenutno nisu dovoljno povezane kao i da mladi, manje poznati umjetnici_ce iz područja interesa i ideje udruge nemaju dovoljno prilika izlagati u Zagrebu.
Također, s obzirom na veliko ‘sestrinstvo’ Kleti i kolektiva Smak Press dio programa, kroz razne radionice, izložbe nastale u suradnji s raznim umjetnicima_ama i udrugama pa i fakultetima, fokusiramo na samu promociju sito-tiska i riso-štampe koji nisu toliko zastupljeni u Hrvatskoj.
S obzirom na sve navedeno, stvaranjem prostora koji zadovoljava potrebe raznih društvenih i kulturnih skupina, interdisciplinarnim pristupom i multi-medijalnim programom, nastojimo djelovati kao neformalni društveno-kulturni centar – barem ga tako volimo nazivati – u sklopu kojeg publika, u opuštenoj atmosferi koja je možda netipična za galerije, može imati pristup raznovrsnim programima gradske, a s vremenom nadamo se i državne i regionalne suvremene kulturno-umjetničke scene.
U kratkom roku Klet je postala važno mjesto na zagrebačkoj, ali i hrvatskoj te regionalnoj sceni. Čini se da sve to radite strukturirano, je li to zahtjevno u današnje vrijeme?
Službeno radimo tek godinu dana te iako smo puno toga isproducirali za prvu godinu, na početku smo funkcionirali ad hoc pa kud nas odvede sve dok nismo ni sami shvatili u kojem smjeru se želimo kretati, što sve želimo raditi i što nam je sve potrebno. Taj proces i dalje traje i uvijek će trajati – kako se kultura i scena mijenjaju, voljeli bi se razvijati i mi u korak s njom te pogotovo jer ne funkcioniramo kao klasična galerija i uz to da se svi mi prvi put bavimo ovako nečim, od kreiranja programa pa do vođenja prostora tako da učimo u hodu i kreiramo neki vlastiti model funkcioniranja.
Do sada smo program bazirali na tome da smo mi zvali autore_ice da izlažu u Kleti, te smo krajem ljeta imali prvi javni natječaj za izlaganje tijekom 2025. godine iz kojeg se zapravo rodila ideja programske linije izložbenog programa pod nazivom ‘Gosti u Kleti’ te smo zapravo tek time počeli strukturirati program. On se uglavnom za sada dijeli na sadržaje koje produciramo mi kao udruga koje su do sada najčešće bile isključivo izložbe uz pokoje filmske projekcije i radionice sito-tiska te na sadržaje i programe koji su realizirani u partnerstvu s drugim udrugama, organizacijama, festivalima i sl.
Što se tiče zahtjevnosti, pošto imamo svoj prostor možemo reći da smo u velikom plusu no rad svih nas u udruzi se zapravo temelji na našem slobodnom vremenu, ambiciji i dobroj volji, svako od nas ima drugi, stalni posao, što je jedan od razloga zašto nam se program temelji na jednodnevnom pop-up konceptu, uz to da smo primijetili kako takav koncept ima svoje prednosti, a to je da ‘ograniči’ mogućnost posjeta izložbe što rezultira većem broju posjetitelja na taj jedan dan.
Imali ste gostovanja raznih umjetnika i van Hrvatske, koliko je zahtjevno organizirati ovakve međunarodne suradnje?
Do sada smo imali tri izložbe inozemnih umjetnika_ica. To su beogradski ilustrator, grafički dizajner, tattoo artist umjetnik Stefan Ćirić. Dizajner ilustator Bráulio Amado iz Portugala. Stefan Ćirić je veliki prijatelj Smak Press-a i Kleti te je u tom periodu često boravio i radio u Zagrebu te je bilo vrlo jednostavno organizirati izložbu, dok je izložba Bráulia Amada zapravo bila dio gostovanja Amada u sklopu programa Hrvatskog Dizajnerskog društva i Smak Press-a uz pokroviteljstvo Veleposlanstva Portugala u Hrvatskoj i Camões Instituta. Izložbu ‘Super Fragment’ prošli tjedan je održala i beogradska ilustratorica i tattoo majstorica Sanje Stojkov.
Stalo nam je do međunarodnog umrežavanja pogotovo na razini regije jer smatramo da regionalne nezavisne kulturno-umjetničke scene nisu dovoljno povezane. Postoji mnoštvo kvalitetnih sadržaja i izložbi te sigurno možemo jako puno toga učiti jedni od drugih. Tako će u sklopu izložbenog programa ‘Gosti u Kleti’ koji će se održati iduće godine izlagat će troje inozemnih autora. Sa samostalnom izložbom Teodora Nešković iz Beograda te s grupnom izložbom Marko Šajn i Leon Zuodar iz Slovenije. U sklopu festivala Smak Press koji će se prvi puta održati u travnju sljedeće godine, planiramo samostalne izložbe umjetnica Sofije Pašalić aka Kexy Mleky iz Srbije i Sonje Vulpes iz Ljubljane. Kao i gostovanje raznih međunarodnih umjetnika, umjetnica i kolektiva koji se bave sito i riso štampom i samo/izdavaštvom iz Srbije, Makedonije, Grčke, Slovenije, Mađarske, Austrije i ostatka Hrvatske.
Surađujete li s drugim udrugama?
Ovu sezonu smo započeli s nekolicinom suradnji i to nam je iznimno drago i svaka nova suradnja nas iznimno veseli. Ugostili smo dio programa 25FPS-a, festivala eksperimentalnog filma, udruga BLOK je u našoj galeriji izložila završne radove Političke škole za umjetnike, održali smo nekoliko benefitnih događaja s Inicijativom za slobodnu Palestinu, a ljetos smo ugostili i jednu projekciju Kino Tuškanca, a ljeto prije smo radili projekcije dokumentarnih filmova u suradnji s udrugom Restart i Dokukinom KIC. Krajem listopada pripremamo izložbu u suradnji sa Sindikatom novinara Hrvatske, a u prosincu sa Zavodom za eksperimentalni zvuk organiziramo trodnevnu izložbu zvuka.
Također, nova ovogodišnja suradnja je i s Akustika sessionom koji je nakon četiri godine stanke odlučio novu sezonu održati baš u Kleti te jednom mjesečno našu galeriju pretvore u malu intimnu pozornicu na kojoj ugošćujemo razne glazbenike_ice. Tu je još i nekolicina pojedinaca koji u prostoru Kleti rade odlične radionice, kao što je projekt Studio Slojevi. Edukantica psihodramske psihoterapije Tine Radibratović, Rampa podcast koji se već drugu sezonu snima u Kleti i buvljak Dronjak s kojima imamo stalnu suradnju.
Smatramo kako je bitno i velika nam je želja da u program uključimo i ostale aktere na sceni. Tako i pojedince s vlastitim projektima, što ne samo da doprinosi programu nego i atmosferi, suradnjama, solidarnosti i zajedništvu koje se time stvaraju i zapravo konstantno šire taj kolektiv koji se oko prostora stvara.
Imate li podršku od grada, zajednice, scene?
Osim podrške TZGZ-a prilikom organizacije izložbe Artapunkufer u sklopu Artupunkture 2023., do sada smo sve realizirali bez ikakve institucionalne podrške no pošto nam je želja i dalje razvijati sam prostor kao i program, ove godine smo prvi put prijavljivali programe na javne natječaje. Sav feedback koji smo do sada imali je bio pozitivan i mislimo da su nas zajednica, scena i akteri_ice na sceni prepoznali i kao prostor, kolektiv i inicijativu i na tome smo iznimno zahvalni.
- Koji su skorašnji planovi vaše udruge, kakva nas jesen zima čeka u Ilici 73?
Jesen i zima u Ilici 73 bit će prepuni događaja. Prva na redu je trodnevna izložba Sindikata novinara Hrvatske ‘Učinili smo što smo mogli, zapamtite nas: Novinarke i novinari ubijeni u Gazi’ koja će se održati od 28. do 30. listopada.
Do kraja godine između ostalog održat će se i još jedna radionica psihodrame u organizaciji Studia Slojevi (4.10., prijave su otvorene!), Akustika session (12.11., gost u najavi), izložba Zavoda za eksperimentalni zvuk ZEZ (od 10. do 13.12.) i 14.12. sajam Smakovnjača u suradnji sa Smak Pressom.
Bit će tu još mnogo toga te naravno, sve najave i nadolazeće događaje možete pratiti na našem Instagram profilu @super.klet i nadamo se da se vidimo u dvorištu Ilice 73!
Foto: Martina Movrić, Instagram