Vintage torbe su super investicija. Znamo koji modeli najbolje kotiraju i u koje je najpametnije uložiti
Vintage torbe su super investicija. Znamo koji modeli najbolje kotiraju i u koje je najpametnije uložiti

Vintage torbe su super investicija. Znamo koji modeli najbolje kotiraju i u koje je najpametnije uložiti

Iako je u tijeku predstavljanje trendova za nadolazeću sezonu, publika bez obzira na to, i dalje obožava i kupuje vintage komade. Čak ni najsvježije kolekcije prikazane na Tjednu mode u Parizu, a prije njega u Milanu, Londonu i New Yorku, ne mogu ništa kada je u pitanju, recimo dobra resale cijena Balenciagine City torbe. Pritom ne mislimo na novu redizajniranu City torbu iz 2024. godine, već na onu iz 2001. godine kada je na kreativnom čelu Balenciage bio Nicolas Ghesquière. 

Vintage u modnom svijetu znači novo i popularno, a ovi vintage komadi su najtraženiji

Skoro svake sezone se pojavi novi it komad, bilo da je torba, kaput ili sunčane naočale. I sami sudjelujemo u stvaranju trendova, pa nakon toga i konzumiranja istih. S druge strane, neki komadi krenu kao trend, no završe kao kultni komad, čak i oblik statusnog simbola. Najbolji primjer za to je Hermès Birkin torba. Kako bi neki odjevni komad ili modni dodatak dobio kultni status i stekao termin vintage, treba proći 10-ak, a u nekim slučajevima i 20 godina (kao što je u slučaju Balenciagine City torbe). 2000-te su bile plodno tlo za stvaranje komada koje danas nazivamo vintage, a pojavom paparazza i cijele celebrity kulture, u ljudima je to još više pobudilo želju za posjedovanjem nečega što posjeduje njihova najdraža glumica.

Kako je vintage odjednom toliko popularan?

Postoje dvije strane svake priče, a ovu bismo mogli podijeliti na održivost i dobru investiciju.

Održivost 101

Održivost je jedna od glavnih tema posljednih par godina. Sve veća ekološka zagađenja i smanjenje kvalitete života su naveli ljude da razmišljaju o tome što jedu, piju, ali i što oblače. Modna industrija je najveći zagađivač planete, a hiperprodukcija nas je dovela do sve veće količine tekstilnog otpada, kojeg se često karakterizira kao “najtiša” katastrofa. Jer, kada pričamo o zagađivačima okoliša, prvo vam na pamet padnu automobilska ili energetska industrija, a tek onda modna. Zbog zagušenosti trendovima, novim proizvodima, brendovima i stalne borbe ostati relevantan i sve izbalansirati, ljudi imaju dojam da su postali robovi novog stoljeća. Zato se sve više ljudi okreće zdravom i održivom načinu životu i to implementiraju i na svoju garderobu. Kupuju komade koji su kvalitetni i koji će trajati godinama, a ne tek par sezona. Vode se parolom kvaliteta, a ne kvantiteta. Iako se cijela fama oko održivosti i zdravog načina života također može sagledati iz aspekta trenda (influenceri/ce koje ujutro piju sok od celera i vodu s limunom i idu na pilates), možda ovaj trend i nije tako loš?

Investicija

Prema Googleovim istraživanjima trendova, ljudi pokazuju sve veći interes za second-hand dizajnerskim komadima, ali i njihov investicijski aspekt. A u zadnje vrijeme je ulaganje u dizajnerske torbice sigurnije od ulaganja u zlato. Pogotovo ako pričamo o vintage torbama starim preko 25 godina. Najisplativiji brendovi za investiranje su Chanel i Hermès. Za Chanel možete dobiti 300% od originalne cijene nekih modela torbica, a za Hermès čak i do 500%. Ako ste zainteresirani za resale, naravno. Second-hand kupovina luksuznih komada polako prerasta u ozbiljan biznis u kojem je najbitnije biti brz i strpljiv. Kina je potencijal vintage komada odavno prepoznala te se procjenjuje da će 2025. godine tržište rabljenih luksuznih komada dostići cifru od 30 bilijuna dolara, dok je samo pet godina ranije, to tržište bilo procijenjeno na 8 bilijuna dolara. Toga su svjesni i velike modne kuće, pa zato i proizvode limitirane verzije određenih torbica. Kada je nešto teže dostupno, više ljudi će to htjeti. A s time raste i njihova ekskluzivnost, luksuznost i o njima se priča. Birkin ne bi bila Birkin da samo možete doći u trgovinu i kupiti je.

Jane Birkin Hermes torba
Jane Birkin sa svojom Hermes Birkin torbom

“Thanks, it’s vintage”

Ova rečenica košta više nego najnovija Chanel torba. Vintage znači više od toga koliko novaca imate na računu, to znači da imate vrhunski stil i da poznajete modu. A neki od vintage komada koji će izazvati reakciju i vjerojatno vilicu do poda su vintage torbe. Imamo popis.

Dior Columbus

Jedna iz, pogodite, Gallianove ere. Rođena davne 2002. godine za kolekciju proljeće/ljeto, pretraživanje torbice na poznatoj online second-hand luxury platformi Vestaire se udvostručilo nakon što je Rihanna viđena kako nosi torbicu. Iako smo živjeli u uvjerenju da su najpoznatije Diorove torbe Saddle bag ili Lady Dior, Rihanna je zaronila u arhivu Diora i uvjerila nas da je situacija ipak nešto drugačija. No, Columbus torba u bijeloj verziji je limitirani komad, pa ju zato možda nismo toliko često viđali. No, upravo zato ju još više želimo.

Rihanna Dior Columbus torba
Rihanna nosi Dior Columbus torbicu

Fendi Baguette

It’s a baguette je rečenica poznata fanovima serije Seks i Grada, a upravo tu rečenicu Carrie Bradshaw izgovara kada joj pokušavaju ukrasti torbicu na ulicama New Yorka. Baguette je u kategoriji starijih vintage komada, s obzirom na to da je njen dizajn smišljen devedesetih. Popularizirala ga je Bradshaw, a do danas broji preko sto različitih dizajna, uzoraka i boja i neizostavni je dodatak na svakoj Fendi reviji.

Balenciaga City bag

Ako pogledate paparazzo fotografije Sienne Miller, Kate Moss ili Vanesse Hudgens iz 2000-ih, velike su šanse da nose City bag. Za dizajn je zadužen Nicolas Ghesquière koji je tada bio na poziciji kreativnog direktora brenda, iako ga većina zna po njegovom radu za Givenchy. 24 godina kasnije, zločesti dečko mode Demna Gvasalia, redizajnira torbu, uzima Kim Kardashian i Nicole Kidman kao zaštitna lica kampanje i daje torbi novi sjaj. Iako joj nije nužno ni trebao. Na online second-hand platformama čak bolje kotiraju City torbe koje djeluju iznošeno. Kate Moss heroin chic style.

Vanessa Hudgens
Vanessa Hudgens s Balenciaginom City torbom, 2008.
Balenciaga le city bag
Redizajnirana Balenciaga City torba, 2024.

Louis Vuitton Speedy bag

Sigurno najpoznatiji monogram ikada je onaj od Louis Vuittona ili da napišem, LV. A najtraženija vintage torba od LV-a, odnosno dvije najtraženije su naravno one limitirane. Prva je suradnja s uličnim umjetnikom Stephenom Sprouseom 2001. godine (smeđe torbe s graffiti Louis Vuitton natpisima), a druga je iz 2003. s japanskim umjetnikom Takashi Murakamijem (bijele torbe s šarenom logomanijom). Kultni model torbe, pod imenom Alma, je nedavno nosila (drumrolls) Rihanna. Inače, Speedy torbe uživaju vintage status same po sebi, a ako uspijete naći primjerak iz suradnje s gore dva spomenuta umjetnika, onda ste već kolekcionar. A ako bi trebali ući u arhivske primjerke, onda bi to bile upravo Louis Vuitton Speedy torbe.

Louis Vuitton vintage torbe
Louis Vuitton x Takashi Murakami
Louis Vuitton vintage torbe
Louis Vuitton vintage torbe Stephen Sprouse
Louis Vuitton x Stephen Sprouse
Louis Vuitton vintage torbe

Gdje možete naći vintage komade?

Sve veću potražnju i zanimanje za vintage komadima su prepoznali velike online platforme poput Farfetcha i Bloomingdalesa. Bloomingdale’s je udružio snage s online platformom Rebag te će prodavati više od 1200 pre-owned komada odjeće, dodataka i nakita, a neki komadi će biti dostupni u odabranim poslovnicama diljem SAD-a. No, Bloomingdale’s ne dostavlja u Hrvatsku, stoga, pređimo na platforme s kojih zapravo možete naručiti. Farfetch ima cijelu kategoriju posvećenu pre-owned komadima gdje možete naći zaista sve – od dodataka do odjeće i obuće. A najpoznatiji je Vestiaire Collective, online platforma namijenjena isključivo second-hand komadima.

Koji aktualni komadi imaju potencijal postati vintage?

Prva na popisu je The Row Margaux torba. Trenutno je na listi it torbi, a svojim bezvremenskim dizajnom bi za desetak godina sigurno mogla postati vrlo tražena vintage torba. Sljedeća na redu je Loewe Puzzle torba. Ova torba je posebna jer je istovremeno klasična i konceptualna, ali ujedno i prva torba Jonathana Andersona za Loewe. Bottega Veneta Andiamo torba je one for the books. Za dizajn je zadužen kreativni direktor Matthieu Blazy, a torba dolazi u tri veličine u Botteginom prepoznatljivom intermezzo vezu. Klasik koji nikada neće izaći iz mode. Bottega Veneta Jodie torba je također na popisu. A sada ide jedna torba čije smo dupeove viđali na svakom koraku, a to je naravno Prada Re-Addition 2000. Izrađena od recikliranog najlona i s prepoznatljivim Prada trokutom, ona je must have svake sezone i na dobrom putu da postane pravi vintage dragulj. I šećer na kraju, jedna prava trendovska torba s velikim potencijalom. Riječ je o Miu Miu Wander torbi. Ako želite uložiti u neku torbu, predlažemo neke s ovog popisa.

Foto: Instagram (@sofiamcoelho,@leoniehanne), Farfetch, Profimedia

Učitati još
Zatvori