Velika Gorica postaje središte izvedbenih umjetnosti. Ana Katulić rekla nam je sve festivalu Oglede
Jesen je vrijeme i festivala na otvorenom pa nas tako jedan zanimljiv čeka i ove godine u Velikoj Gorici. Ona naime od 3. do 5. listopada postaje će središte izvedbenih umjetnosti i suvremenih praksi na još jednom OGLEDE festivalu. Sve je počelo prošle godine na inicijativu umjetnice Ane Katulić.
Festival će se održati na lokacijama u Parku Plemenite Općine Turopoljske i novo otvorenom Interpretacijskom centru Muzeja Turopolja u Velikoj Gorici. Program uključuje umjetnike i performere koji će sudjelovati u nizu interaktivnih izvedbi, od arhitektonskih šetnji do happeninga na otvorenom. Što nas sve čeka, kako je sve počelo, kakva je situacija s nezavisnom kulturno scenom u Gorici, ali i još mnogo toga otkrila nam je Ana u zanimljivom razgovoru.
- Možeš li nam ukratko ispričati kako je krenula priča oko OGLEDE festivala?
Festival je počeo na moju inicijativu prošle godine. Poželjela sam okupiti i okrupniti velikogoričku izvedbenu scenu, ali jednako tako dovesti u svoj grad umjetnike koja ja rado pratim. One koje cijenim, za čiji rad mislim da je relevantan i koji sam poželjela da vide i moji sugrađani. Osim toga, poželjela sam u grad dovesti neke nove izvedbene prakse, nešto za što se u Velikoj Gorici tek treba napraviti mjesta. To su izvedbe koje idu korak dalje od klasičnih kazališnih predstava, u postdramski teatar i performans. Izvedbe koje mapiraju javni prostor te izvedbe fizičkog i neverbalnog teatra s obzirom na to da i sama svoj izvođački rad djelomično gradim i u tom smjeru.
- Jesi li pronašla podršku u okolini?
Podršku i partnere odmah sam pronašla u Galeriji Galženica Pučkog otvorenog učilišta koja je partner na festivalu od samih početaka, baš kao i udruga Trećeprostor, Zaklada Zamah, Teatar Studio 9 i Štoos teatar. Prostorna i programska podrška nam je Muzej Turopolja, prati nas i Turistička zajednica Velike Gorice, a financijski od prvog dana i Grad Velika Gorica i Zagrebačka županija – što nam je izuzetno važno i nužno. Bez ovakve snažne institucionalne podrške bilo bi puno teže. Ona nam omogućava ne samo financijsku stabilnost, već i organizacijsku podršku koja je jako važna.
Oglede festival
Sam festival nema dugu biografiju (s obzirom na to da nam je ovo druga godina), ali je svakako bogata! Lani su nam već gostovali Siniša Labrović, Gildo Bavčević, Nikolina Majdak, Mia Štark, Matej Vuković te mnogi drugi nagrađivani i priznati umjetnici. I ove godine idemo korak dalje i dižemo ljestvicu. Oglede promovira i komunicira Veliku Goricu, njenu kulturu i tradiciju, gradske lokalitete i zone, revalorizirajući identitet grada.
- Zanimljiv je i naziv festivala, možeš li nam ga malo pojasniti?
Sam naziv festivala poigrava se s pučkim terminom „ići u oglede“. Ići vidjeti je li djevojka za udaju, koliko je bogata, sposobna, vrijedna, što zna i ima za ponuditi. U oglede se nekad u Turopolju išlo da bi se vidjelo kakve prilike vladaju u kući ili kakvo je imovinsko stanje buduće snahe. Nazivom festivala doslovno i figurativno zovemo građane/publiku da “ogledaju” Veliku Goricu, da vide čuju i dožive njenu povijest, kulturnu baštinu, zone i kvartove. Zovemo publiku na “oglede”, na promatranje, na procjenu, na revalorizaciju.
- Koja je tema ovogodišnjeg festivala?
Ovogodišnja festivalska tema je Dihotomija grada kroz koju grad i prostor sagledavamo kao zrcalo društvenih i političkih odnosa. Čitamo ga kroz znakove, simbole i značenja te ga ogledamo u materijalizaciji dihotomijskih odnosa nastojeći potaknuti kritičko sagledavanje grada i njegovih prostora.
Festival će potrajati tri dana, od 3. do 5. listopada i okupit će umjetnike i umjetnice koji se većinski izražavaju u mediju performansa. Imamo i jednu javnu debatu našeg velikogoričkog Debatnog kluba kao i jednu arhitektonsku šetnju, glazbeni program u petak i subotu, te kazališne poslastice.
- Kakav nas program čeka tih dana?
Festival će otvoriti Ljiljana Mihaljević happeningom “Gozba” u četvrtak, 3. listopada od 18 sati na prostoru parka ispred Muzeja Turopolja u Velikoj Gorici. Zatvorit će ga Kata Mijatović izvedbom „Buđenje, Velika Gorica“ u subotu, 5. listopada. Između ove dvije velike i važne umjetnice svoj rad predstavljaju i nastupaju: Vice Tomasović, Nikolina Butorac, Juraj Šantorić, Teatro Verrdi, Debatni klub Velika Gorica, Kristina Vujica, Nera Gržin-Nero, Josip Bišćan, te Cura i Dečko. Kompletan program je na našem webu www.oglede.com. Programi su besplatni, a svi ste dobrodošli.
- Kako je prošle godine reagirala publika?
Publika je na samim počecima uvijek malobrojna, oprezna, ali znatiželjna. Prednost izvedbi na otvorenom je da su tu i za one slučajne prolaznike, ne zatvaramo ih unutar institucija, otvaramo ih javnosti. Velika Gorica je brzo rastući grad koji se konstantno mijenja unutar strukture stanovništva, pa samim time i grad koji ima publiku za različite prakse i estetike. Ne vole, ili bolje reći – ne prate svi ovo što radimo mi, i to je isto u redu. Publike uvijek ima, a na njoj treba raditi. Ne možemo očekivati da će se publika magično pojaviti na našim programima samo zato što smo ih oglasili. Na razvoju publike treba raditi. Treba ju senzibilizirati za suvremene prakse, putem radionica, zajedničkih izvedbi, uključivanjem u programe, kroz tribine, volonterske klubove i slično. I to pokušavamo strukturirati unutar festivala. Vidjet ćemo što će reći i kako će im se svidjeti ove godine.
- Koliku ulogu ima nezavisna umjetnička scena u umjetničkoj sceni Gorice, ali i Hrvatske generalno?
Nezavisna scena je uvijek pokretač promjene. Generator novih inicijativa i ideja, potreban balans. Valjda nemamo što izgubiti pa idemo uvijek „all in”. Bez puno kalkulacija, nekad i glavom kroz zid. Jest da, ako ne postoji institucionalna podrška, projekti će biti kratkotrajniji i teže će se održati. Naime, potrebna je oooogromna energija, volja i entuzijazam da bi se nešto pokrenulo i održalo, a onda treba taj plamen stalno održavati na životu. To je često vrlo teško i tema je za jedan poseban razgovor. Ni u Gorici nije ništa drugačije. Nekad je ovdje djelovala Gorička alternativna scena (GAS) koja je radila sjajan program festivala. Večeri slam poezije, koncerata, predstava, glazbenik Vedran Ivorek radio je jedinstveni Exposure Music festival, snažna je bila punk i rock scena… Nezavisna scena je nužna i neophodna jer propitkuje društvene vrijednosti i u tome ima puno više slobode, te je vrlo često je korektiv društvenim i političkim strujanjima.
- Izvedbene umjetnosti, različiti suvremeni žanrovi i vrste posljednjih nekoliko godina dobivaju dobru vidljivost, što bi po vama još trebalo napraviti kako bi ona postala dostupna široj javnosti, te prepoznata od strane institucija?
Mislim da ona već je dostupna široj javnosti. No, ono na čemu trebamo raditi je na senzibilitetu te javnosti prema praksama koje provodimo i predstavljamo. To je taj famozni „razvoj publike“ koji se često spominje, a koji nije floskula. Da bi publiku za nešto zainteresirali prvo je trebamo educirati i pozvati na gledanje. Raditi na otvorenosti programa prema javnosti. Uključiti tu javnost neposredno u programe. Dati im prostora da se zainteresiraju. Da pitaju, da se i sami uključe. Nikad ne treba podcjenjivati publiku. Povezivanje nezavisne scene s institucijama koje već imaju svoje razvijene programe i organizaciju također je dobrodošlo. Partnerstva, koprodukcije i zajednički programi dat će bolju vidljivosti, kao i povezivanje s gospodarskim ili turističkim sektorom. Od toga ne treba zazirati ili misliti da ćemo „se prodati“. To znači osigurati stabilnost za projekte koje radimo. Drugim riječima, trebamo biti i malo poduzetni.
Više informacija i kompletan program pronađite na našoj web stranici Oglede Festival 2024 i društvenim mrežama festivala.
Foto: Katarina Drvodelić