Što je pravi, istinski fashion i kako smo povjerovali da moda mora imati veze s luksuzom?
Što je pravi, istinski fashion i kako smo povjerovali da moda mora imati veze s luksuzom?

Što je pravi, istinski fashion i kako smo povjerovali da moda mora imati veze s luksuzom?

Što je za vas pravi fashion? Jesu li to obične bijele majice s natpisom ili Gucci torba iz najnovije kolekcije? Ili oboje? Sjećate se kada smo 2015. godine svi krenuli nositi oversized majice i/ili bomber jakne, takva moda je postala “streetwear“, iako je govorila više i bila prisutnija od mode high-end brendova. Moda i luksuz su se oduvijek preklapali, no prava moda ne mora i ne smije biti usko vezana za luksuz.

Ta premisa nas u startu tjera na razmišljanje – jer kako onda neka odjeća nije luksuzna, a postala je pravi fashion? (pritom ne mislim na fast-fashion). Pa odjevni predmeti koje je radila Vivienne Westwood na početku svoje karijere su bili sve, ali luksuzni nikako. Antwerpska šestorka (Margiela, Dries Van Noten, Demeulemeester i ostali) su prve kolekcije stvarali od drapiranja odjeće i revije održavali u napuštenim tvornicama. Luksuzno? Ne. Dok s druge strane imamo Balenciagu koja je luksuzan brend. A odjeća im je streetwear.

Kako je Vivenne rekla NE luksuzu (barem u svojim počecima)

Najpoznatija punkerica i njen tadašnji partner Malcom McLaren su u 70-ima otvorili dućan koji su prvo nazvali Too Fast To Live, Too Young To Die, a nakon nekoliko godina su ga preimenovali u SEX. Njihov cijeli svjetonazor nije imao nikakve veze s luksuzom, a opet – napravili su jednu od najutjecajnijih modnih priča 20. stoljeća. Njihova odjeća je bila prosta, divlja, često napravljena od latexa ili gume, ali su radili fashion (barem ono što je fashion bio tada u Londonu). Čak se usuđujem reći da su prvo stvorili subkulturu iz koje se kasnije rodio fashion. Vivienne nije marila za luksuz, njen rad je bio baziran na društvu, idejama, mogućnostima i provokacijama. To je bila moda i to nije bio luksuz.

sex vivienne
sex vivienne

Radikalnost Antwerpske šestorke

Svi studenti mode i dizajna su sigurno jednom tijekom svog obrazovanja pisali o Antwerpskoj šestorci. Da uvedem u priču one koji nisu pisali o njima ili nisu čuli za njih, Antwerpska šestorka je kolektiv dizajnera s prestižne belgijske akademije. Poznati su pod tim nazivom jer su im imena prekomplicirana za izgovoriti, pa im je javnost dala nadimak “the Antwerp six”. Zašto se oni savršeno uklapaju u ovu temu? Klima 1980-ih odigrala je značajnu ulogu u oblikovanju njihovog modnog pristupa. Oni su kreativnost crpili iz društvenih nemira i želje za promjenom. A u kritičnim situacijama nema mjesta za luksuz. Oni ga nisu ni tražili. Bili su radikalni, buntovni, “nanjušili” su duh vremena, i samim time imali veliki utjecaj na modu, a da nisu ni taknuli luksuz kao takav.

The Antwerp Six
The Antwerp Six

Luksuz u rozoj trenirci od pliša

Svima je jasno što Balenciaga radi. I ne mogu reći da mi se ne sviđa, koliko god mi je svaka kolekcija ista. Da na trenutak zanemarimo važnost i povijest Balenciage i pretvaramo se da to nije Balenciaga, nego neki XY brend, biste li kupili njihovu odjeću? Balenciaga je usko povezana s luksuzom od osnivanja brenda (za razliku od Vivienne i Antwerpske šestorke), no svaka kolekcija je bazirana na streetwearu. Zašto Balenciaga ima tu privilegiju prodavati trenirke, obične bijele majice i poderane hlače i zvati se luksuznim brendom? Istu stvar je Demna radio u Vetemensu, Kanye u Yeezyju…Da rezimiramo, Demna nam je dobro smjestio. Fun fact: studirao je na istoj belgijskoj akademiji na kojoj je studirala Antwerpska šestorka. Slučajnost?

Balenciaga Fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall 24
Balenciaga, Fall 2024
balenciaga fall24
Balenciaga, Fall 2024

Što je onda pravi fashion i gdje je tu luksuz?

Kreativni direktori, odnosno dizajneri, su ti koji nose modu unutar luksuznih modnih kuća. Resursi tih istih modnih kuća, pretvaraju njihovu modu u luksuz. I taj ciklus je takav oduvijek i ostat će isti. Moda i luksuz su dvije zasebne cjeline koje žive u istom prostoru. Tek kada se uklone ograničenja iz mode, ona može disati. Zato je i jasno da su svi veliki dizajneri najkreativniji bili u svojim ranim počecima, kada nisu imali nikakvu obavezu prema velikim modnih kućama. Nažalost, kako je Madonna rekla: “Cause we are living in a material world”, mjesta za luksuz će uvijek biti. Streetwear je pravi fashion, a luksuzne modne kuće su fashion za manje mase koje si to mogu priuštiti. Ali za dobrobit kreativnosti, pogotovo kreativnosti mladih neafirmiranih dizajnera, moda i luksuz se moraju gledati kao odvojene cjeline.

Foto: Vivienne Westwood, Balenciaga, Profimedia

Učitati još
Zatvori