Prije trideset godina na uglu Savske i Vukovarske ulice u Zagrebu osvanulo je neobično mjesto s visokim bakrenim tankovima – bila je to mini pivovara i Pivnica Medvedgrad, koja je promijenila način na koji se na ovim prostorima doživljavalo pivo i time udarila temelje današnjeg craft pivarstva. Pivovara Medvedgrad najstarija je i najveća obiteljska pivovara u Hrvatskoj, koja slavi tri desetljeća neprekinutog uspjeha na craft pivarskoj sceni.
Bilo je mini kriza, koronakriza i kriza, ali sada plove mirnim vodama, rekla su nam četiri brata Ivan, Nikola, Petar i Luka Nauković, koji nakon roditelja nastavljaju s pivarskom tradicijom, a mogu se pohvaliti i impresivnim brojkama. Naime, u pivnicama i pivovari zapošljavaju 96 djelatnika, a do ove godine skuhalo se više od 25 milijuna litara piva i oko 90 različitih vrsta piva.
Najpoznatije (i najprodavanije) njihovo pivo je, pogađate, svijetli lager Zlatni medvjed koji ove godine također slavi 30. rođendan, a tom je prigodom dobilo i novu etiketu. U slavljeničkoj godini očekuje nas i 5 novih etiketa piva, a jedna od njih nosit će ime Četiri dečka, kako se prvotno i trebala zvati ova pivovara, ali mama nije dala! Nije htjela miješati poslovno i privatno, rekla su nam četiri brata u razgovoru. Do toga je ipak došlo. Na sreću!
Spontana podjela
- Možete li, za početak, našim čitateljima opisati tko je zadužen za koji dio posla i kako je do toga došlo?
Ivan: Ja sam najstariji brat, zadužen za financije i marketing. Nikola je zadužen za proces nabave sirovina i ambalaže, a pomaže i pri predstavljanju novih piva. Petar se bavi digitalizacijom svih procesa u pivovari i on je glavna adresa za sva tehnička pitanja u pivovari i pivnicama. Nas troje smo, dakle, u Upravi Pivovare Medvedgrad. Luka, najmlađi brat, najviše je zadužen za ugostiteljski dio kao i organizaciju evenata i koncerata. Zapravo, podjela poslova je bila spontana, dogodila se sama od sebe. Naš tata je inženjer i dobro crta, a mama, između ostalog, lijepo pjeva. Tata se uvijek šalio da crtamo na mamu, a pjevamo na tatu. Dakle, ne znamo ni jedno ni drugo. Ali, eto, znamo neke druge stvari i baš je zgodno što su različite i što nam pomažu da nastavimo obiteljski posao. Tata je i dalje direktor pivovare, ali nije više aktivan toliko u operativnom poslovanju.
- Jeste li oduvijek znali da ćete se uključiti u obiteljski posao ili se to dogodilo spontano?
Nikola: Trenutak kad smo se mi pridružili je onaj kad smo odlučili puniti pivu u boce, 2013. godine. Do tad smo isključivo kuhali pivo za potrebe pivnice, za ugostiteljstvo. Kad je došla odluka da brend koji su naši roditelji stvarali kroz pivnicu možemo iskoristiti i puniti u boce, odlučili smo pomoći roditeljima i graditi dalje posao na tim temeljima. Kupili smo tada punilicu boca, ušli u trgovine, kioske, sve s ciljem koji smo danas i ostvarili.
Od sveg piva što pivovara proizvede 10 % sada odlazi u pivnice, 90 % se u bocama distribuira po cijeloj Hrvatskoj.
Medvedgrad šuti, gura, vuče i radi…
- Osim te ključne 2013. godine i 2019. je bila velika prekretnica u vašem poslovanju.
Luka: Tako je, te smo godine preuredili zgradu i otvorili pivovaru u Gajnicama, na adresi Huzjanova 36. Ta nam je godina trebala biti odskočna daska. Napravili smo i redizajn loga i veliku proslavu za 25 rođendan pivovare. Ljudi su stajali u kolonama da bi došli do nas, oni koji su stigli na proslavu čekali su pivo i po 20 minuta jer se stvorila velika gužva i hype. I onda je stigla korona… Uvijek volim naglasiti kako smo se mi tada snašli. Doslovno preko noći odlučili smo da nećemo stati i počeli smo dostavljati pivu po kućama.
Nikola: Svi djelatnici iz tri pivnice u Zagrebu su nam pomagali i raznosili pive po cijelom gradu. Brat Petar je podigao web shop. Prvi, od svih pivovara, imali smo tu mogućnost i još bi pive dostavljali hladne na adrese.
Ivan: Zapamtio sam jedan komentar s društvenih mreža iz tog vremena: Dok svi kukaju, Medvedgrad šuti, gura, vuče i radi…
Luka: Uvijek je s nama tako – znamo da je problem tu, ali i da ćemo ga riješiti.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Tradicionalan način
- Poznati ste po proizvodnji finih i pitkih lagera na tradicionalan način, ali uz korištenje moderne tehnologije. Je li se u 30 godina nešto značajno mijenjalo po pitanju proizvodnje?
Petar: U pivarstvu je tradicija iznimno važna i mi se oduvijek držimo tradicionalnih načina proizvodnje piva, kao što je dekokcija, čime se postiže punina okusa, kakvu nije moguće dobiti modernim, jednostavnijim i bržim načinom kuhanja piva. Ne dodajemo nikakve konzervanse ni bilo kakve druge dodatke. I na to smo jako ponosni. Tata je na početku angažirao stručnjake iz Češke kako bi napravio prva piva. S vremenom smo zaposlili domaće stručnjake koji stvaraju odlična piva i preselili se u veću pivovaru koja se sastoji od varionice, podruma za fermentaciju i prostora za punjenje. Također, u njoj se nalaze i naši uredi. Modernija oprema nam omogućuje da smo efikasniji, ali smo tradicionalne metode zadržali.
Ivan: Iskoristit ću slogan jedne pivovare koji bi mogao biti i naš moto: Mi smo stari 100 godina i obećajemo vam da se ništa nije promijenilo! Mi to možemo reći za 30 godina.
Pet novih etiketa
- Svako vaše pivo ima zanimljivu etiketu kroz koju pričate neku priču o Zagrebu. Povodom slavlja 30 godina kroz etikete odlučili ste ispričati priču o vama – što nas očekuje?
Ivan: Uvijek pričamo priču kroz etiketu i naše je pivo po tome dobro poznato: Zlatni medvjed, Grička vještica, Crna kraljica, Ljeto u Zagrebu, Fakin, Hendrix, Baltazar… Šest etiketa uvijek je i svima dostupno, a svake godine skupimo još po 25 sezonskih koje su dostupne 2 do 3 mjeseca. Slavlje 30 godina dobra je prilika da se i mi kao obitelj predstavimo kupcima kroz etikete. Naime, Andrea Knapić nam radi sve etikete već 30 godina, osmislila nam je i prvi logo i etiketu još 1994. godine, a Vedran Klemens je ilustrator s kojim radimo.
Prvo pivo koje će izaći u slavljeničkoj godini zove se Strojar. Prije nego što smo postali pivovara, naš je otac imao firmu koja je radila stvari od metala. Proizvodio je postrojenja za druge pivare, pa je tako jedno napravio i za sebe. Tako je sve krenulo! Dakle, strojar je posveta ocu i našim počecima. Drugo će se pivo zvati Krigla jer smo krenuli s pivnicama i kao takvi dugo godina bili poznati javnosti. Treća će se zvati Četiri dečka jer mi smo četiri brata koja su nastavila obiteljski posao.
Četvrto pivo bit će posveta lagerima jer su oni specifični za nas, iako, naravno, proizvodimo i druge vrste piva. Peto pivo bit će posveta održivom poslovanju, odnosu prema zaposlenicima koji njegujemo kao i prema zajednici i ekologiji.
Ljetni rock spektakl
- Vaše se pivo može kušati u pivnicama Medvedgrad u Ilici i na Samoborskoj cesti, u Pivnici Mali Medo u Tkalčićevoj te u Fakin craft baru u Vukovarskoj, a je li moguće doći i u obilazak pivovare?
Ivan: Moguće je, ako se najave veće grupe. Svakako, najbolja prilika za posjet je 18. svibnja kada smo organizirali event ‘Popust u PM’ i kada nudimo 30 % popusta na pivo u bocama. Svi posjetitelji mogu razgledati pivovaru i doći na koncert Ljetnog kina.
- A to nije i jedini koncert koji spremate, zar ne? Na ljeto nas očekuje pravi rock spektakl.
Luka: U našem dvorištu 5. i 6. srpnja slavimo veliki jubilej na najrockerskiji mogući način, s dva dana Brundanja – Craft, Rock & Street Food festivala. Prvi dan nastupit će Jonathan, Majke i Let 3, a drugi Savršeni Marginalci, Kojoti, Pips Chips&Videoclips i Jura Stublić & Film. Sve najjače hrvatske rock ikone. Bit će to centralna proslava obljetničke godine. Dva dana zabave.
Budućnost je svijetla
- I što dalje nakon rođendana? Kako vidite budućnost pivovare i slažete li se sva četvorica oko nje?
Ivan: Najprije ćemo ovu godinu proslaviti kako spada. Nastavit ćemo sa svojim humanitarnim inicijativama “Zeko je reko” i “Sretno dijete” jer na taj način pomažemo najranjivijim skupinama društva – djeci i životinjama.
Nemamo planove za širenje, kupnju drugih manjih pivovara, ne želimo ni nabildati prihode kako bi nas netko drugi kupio. Jednostavno, želimo organski rasti, uz dobar životni i poslovni balans nastaviti voditi pivovaru, uz zadovoljstvo svih zaposlenika, zajednice. Želimo piti pivu i uživati u svakoj novoj etiketi koju radimo! I da, u tome se svi slažemo.
Foto: Sanja Jagatić