Zaštita okoliša ono je o čemu trebamo misliti svakodnevno, a svojim akcijama i djelima to podržavati. Na današnji dan, kada se obilježava Dan planeta Zemlje, neophodno je isticati važnost svih tema koje se tiču zelenijeg svijeta kojim smo okruženi. Promicanje održivih praksi, edukacija, angažman svih nas, podizanje svijesti o klimatskim promjenama te poticanje na djelovanje u svom okruženju – sve su to teme kojima se svakodnevno bavimo. Osim aktivnosti na terenu, Dan planeta Zemlje često uključuje i različite događaje, kampanje i edukativne programe koji potiču ljude da razmišljaju o svojem utjecaju na okoliš te da traže načine kako ga zaštititi i očuvati za buduće generacije. Jedan od takvih načina su i hvale vrijedne kampanje.
Hrvatski Telekom tako je prije godinu dana pokrenuo platformu ‘Poziv koji ne propuštaš’, usmjerenu na zaštitu okoliša, učinkovitije korištenje prirodnih resursa, kružno gospodarstvo, savjesnije upravljanje elektroničnom opremom i otpadom te ostale teme održivosti. Prvi rezultati već su ovdje – prikupljeno je više od 23.000 starih mobitela za koje je HT osigurao da se odgovorno zbrinu. Kampanja traje i dalje, a rješavanjem svog elektroničkog otpada vi direktno možete doprinijeti očuvanju našeg planeta.
Poziv koji ne propuštaš
U našim kućama nalazi se čak pet milijuna mobitela koji se ne upotrebljavaju – podatak je to koji je dobiven u najnovijem istraživanju Hrvatskog Telekoma, koje je provedeno povodom predstavljanja platforme ‘Poziv koji ne propuštaš‘ usmjerene na zaštitu okoliša, učinkovitije korištenje prirodnih resursa, kružno gospodarstvo, savjesnije upravljanje elektroničkom opremom i otpadom te ostale teme održivosti. Čak do 80% materijala u mobitelima može se reciklirati ili iznova upotrijebiti kao primjerice za izradu nakita što je napravio poznati hrvatski dizajner nakita Nenad Sovilj. O svemu tome smo podrobnije pisali u članku Za Journal stručnjaci otkrivaju zašto nije dobro držati mobitel koji ne koristite u ladici. Sada, godinu dana kasnije stižu prvi rezultati.
S prikupljenih više od 23.000 mobitela spriječena je emisija više od 8,6 tona otpada. Time smo pokazali kako je svatko od nas svojim angažmanom doprinjeo boljem svijetu koji nas okružuje.
Pokreni se – svojim djelovanjem možeš doprinijeti zaštiti planeta
Živimo u vremenu kada nas tehnologija potpuno okružuje, a njezin rast i napredak, diktiran svjetskim trendovima, dovodi do nepotrebnog gomilanja otpada. Elektronički otpad najbrže je rastuća kategorija otpada, s godišnjom stopom rasta od 3-5 %, a samo 17,4 % elektroničkog otpada pravilno je zbrinuto, obrađeno i reciklirano. Koliko samo u svojim ladicama i ormarima imate starih mobitela, tableta, rutera, plus fiksnih telefona, medijskih prijavnika/TV dekodera, punjača, prijenosnih punjača, vanjskih baterija, kablova, laptopa, wearablesa (satovi, narukvice, slušalice)?
Naime, za svaku zbrinutu i recikliranu tonu elektroničkog otpada izbjegava se emisija dvije tone CO2, a izvlačenjem plemenitih metala iz odbačene elektronike proizvodi se 80% manje emisije CO2 od vađenja iz zemlje, u pametnom telefonu su 62 kemijska elementa od kojih se mnogi mogu ponovno iskoristiti. Zato je vrijeme da se svi uključimo (Pogledajte kako su to učinile i omiljene hrvatske zelene Tik Tokerice.)
Kako se uključiti?
Kako za proizvodnju jednog pametnog telefona treba 12.760 litara vode, računica je jednostavna – kad za dvije godine građani Hrvatske zamijene 40% od 4,5 milijuna mobitela novima za to ćemo „potrošiti“ 23 milijarde litara vode. Istodobno, re-upotrebom 100 kg smartphonea (90 komada) sprječava se emisija 361 kg CO2e. Svi mi kao pojedinci ili kompanije, svojim angažmanom možemo dati opipljiv doprinos, jer ovo je „poziv“ za sve nas i ne želimo i ne smijemo ga propustiti.
Posjeti bilo koji T-Centar diljem Hrvatske i donesi bilo što od gore spomenute elektroničke opreme. Odložite ih u za to posebno predviđenu kutiju, a HT će osigurati da se svi prikupljeni mobiteli i oprema, u skladu s ekološkim standardima, odgovorno i propisno zbrinu.
Nemojte čekati sutra i krenite već danas malim potezima u gradnju bolje svijeta. Više o kampanji možete čitati ovdje.
Foto: Promo, Unsplash