Živimo u fast-fashion vremenu u kojem je moda dostupna gotovo svima, a nabava posljednjih modnih trendova jednostavna kao odlazak u fast food – uđeš, kupiš, izađeš, potrošiš, baciš, kupiš. I tako u krug. Gotovo da nema potrebe za finim restoranima – koji bi u ovoj modnoj metafori bili visoka moda, jer konzumiraju puno vremena i novca. No, ostaje jedan modni predmet koji je imun na brzu potrošnju jer svaki njegov šav i detalj odaju preciznost izrade i cijenu. Dizajnerska torbica danas, možda više no ikada, odraz je društvenog statusa i modnog stila.
Od praktičnog predmeta u kojem su se čuvali sakupljeni plodovi do sjajnog ukrasa koji se ponosno klati s ramena, ženska torbica prošla je pravu evoluciju. Najstarija pronađena torba pripadala je „Ötziu, ledenom čovjeku“ koji je živio pred više od 5000 godina. Torbe su jako dugo zadržale svoju funkcionalnu svrhu i tek su uvođenjem džepova postale predmet isključiv za žensku domenu. Dame su tada oko zapešća nosile male vrećaste torbice ručno izrađene od različitih materijala kao što su svila, baršun i saten, a nerijetko ukrašene dragocjenim metalima.
Industrijska revolucija donijela je nove materijale i tehnike izrade torbica, kao i novi stil života i mogućnost putovanja. Ručna prtljaga, razvijena u 19. stoljeću za željeznička putovanja modernog putnika, preteča je današnje torbe. Sve je započelo s jednim brižnim mužem, industrijalcem Samuelom Parkinsonom, koji je za svoju suprugu 1841. godine naručio od torbara H.J.Cavea iz Londona set kožnih torbi. Rezultat su bile torbe različitih veličina izrađene od najkvalitetnijih materijala koje su se razlikovale od dotadašnjih torbi nižih društvenih klasa. I tako je nastala prva luksuzna ručna dizajnerska torba koja je kasnije inspirirala Louis Vuittona, Guccio Guccija i mnoge druge.
U 20. stoljeću svaka moderna žena imala je vlastiti asortiman ručnih torbica koje su bile najrazličitijih dimenzija i oblika. Emancipacijom žena i sve većom zaposlenošću, torbe su postajale praktičnije i prikladnije za različite svrhe – za posao, shopping, večernji izlazak. Brending postaje sve vidljiviji, a dizajn prepoznatljiviji.
Kraljevske obitelji oduvijek su bili trendsetteri pa ne čudi da je obožavana Grace Kelly inspirirala Hermesovu slavnu „Kelly bag“ koja je još uvijek jedna od najskupljih i najpoželjnijih torbi na svijetu.
Obožavateljima torbi biti ce drago znati da u Amsterdamu postoji jedinstveni muzej koji na jednom mjestu čuva preko 5000 torbi. U prekrasnoj palači na kanalu Herengracht možete vidjeti antikne povijesne primjerke, bezvremenske klasike i moderne ekscentrične torbe zbog kojih ćete sigurno naći razlog zašto vam je potrebna još jedna torbica. Jer ipak, to nije samo torbica, to je odraz vase osobnosti, stila i karaktera, ono što vas odvaja od ostalih žena i stavlja točku na i svakog looka.
Galerija:
Tekst: Katarina Bakić Vujičić