‘Ciganin, ali najljepši’ u Hrvatskom narodnom kazalištu
Kraj godine obilježila je predstava ‘Ciganin, ali najljepši’ u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Svi koji su pročitali genijalan istoimeni roman Kristijana Novaka, s velikim su nestrpljenjem čekali taj 30. prosinca. A rasprodana mjesta tijekom početka godine govore u prilog tomu koliko je predstava dobra. Iako je izazvala veliku pozornost s obzirom na svoju tematiku, u osnovi se radi o jako dobrom i napetom krimiću, kroz koji se ogledava sadašnje društvo određene sredine, a i razni odnosi te jedna intenzivna ljubavna priča.
Predstava je to o zabranjenoj ljubavi između sredovječne žene Milene i mlađahnog Roma, političkim skandalima i izbjeglištvu. Nastala prema hit romanu Kristiana Novaka, predstavu potpisuje Ivica Buljan, a glavne uloge tumače Nina Violić te mladi Filip Vidović. Radnja se događa u mirnom međimurskom mjestu gdje Hrvati žive ne miješajući se s Romima iz susjednog Bukova Dola. No, među njima raste netrpeljivost i na površinu jako brzo izlaze duboko ukorijenjene predrasude o Romima, da bi uskoro saznali da se radi i o (ključnom) dijelu međunarodne izbjegličke rute i švercom ljudima i droge. Na takvom mjestu dešava se ljubav između Milene i Sandija. Oboje, prkoseći svojim zajednicama i pravilima koje su zadale njihove sredine, bore se protiv predrasuda.
Predstava, kao i roman, donosi nekoliko narativnih linija – one ljubavne, između Milene i Sandija, policijske, istražiteljske, linija iračkog izbjeglice i na kraju romske. Dramatičar Ivor Martinić je iz romana od četiristo stranica uspio napraviti najbolji izbor scena kako bi priča zadržala zadani okvir. Scene se izmjenjuju oko scenografije na filmski način, brzo i dinamično. Miješa se prošlost i sadašnjost, mjesta radnje – Hrvatska, Iran, Grčka, stvarnost, no i ono mistično, nadnaravno.
Nina Violić, prvakinja HNK, odlično je iznijela ulogu Milene, sredovječne žene koja se nakon razvoda i gubitka posla, vraća u rodno mjesto. Nina Violić publici donosi lik koji tijekom predstave raste i sazrijeva. Koja počinje kao razvedena raspuštenica, da bi se uskoro predala zabranjenoj ljubavi i borila se protiv predrasuda i zadrtosti sredine.
Iznenađenje predstave svakako je Filip Vidović kao mladi Rom Sandokan, Sandi. Ovo mu je debitantska uloga na sceni Hrvatskog narodnog kazališta i – apsolutno osvaja. Zajedno s Ninom Violić stvara kemiju na sceni koja je opipljiva. Posebno su dojmljivi u sceni vođenja ljubavi. Za tu scenu sa sigurnošću možemo reći da je jedna od najprovokativnijih, no i najuspjelijih scena postavljenih na pozornicu HNK.
Uz ovo dvoje izvrsnih glumaca na pozornici se izmjenjuje još trideset glumaca igrajući sve zajedno četrdesetak uloga. Rekordan je to broj za HNK. Od sporednih uloga ističu se još one koje igraju Ksenija Marinković kao Fanika, Ana Begić kao Fanikina kći, Siniša Popović kao Hamer te Franjo Kuhar kao Rudolf, Milenin otac. Krešimir Mikić kao zagrebački inspektor Bule, Dušan Bućan kao Nuzat, izbjeglica iz Irana, Goran Grgić kao međimurski inspektor Padolek i Luka Dragić kao Plančić također su ustavili priličan utisak.
Posebno bi istakli Almu Pricu i Livija Badurinu kao Sandijevu majku Albinu i njezinog nevjenčanog supruga Đanija te Bojana Navojca kao proračunatog Roma, vođe romske zajednice. Mladi glumci Tin Rožman, Ugo Korani, Josip Brakus i Ivan Colarić glume Sandijeve prijatelje, mlade Rome kriminalce i to na prilično uspješan i uvjerljiv način.
Predstavi jedino bi mogli zamjeriti neujednačenost u vokalnim mogućnostima glumaca te dok su neke replike dovoljno glasne i razgovijetne, neke su ipak nešto tiše, i ako niste pročitali knjigu i međimurski dijalekt vam nije blizak, možda ćete imati malo problema s razumijevanjem. No, bez obzira na to postavljanje romana ‘Ciganin, ali najljepši’ na scenu Hrvatskog narodnog kazališta bitan je i jako hrabar čin – jer uz sveopću netrpeljivost koja vlada u društvu, a posebno onu prema manjinama – pokazuje višeslojnost priče i situacije.
Predstavu svakako morate pogledati, a ako još niste, i roman uzmite u ruke. Ovdje možete pročitati kako ga je interpretirala i doživjela naša kolumnistica Ilina Cenov.
Foto: Ercegović