Netflix već posljednjih nekoliko godina ozbiljno konkurira među većim igračima kada su u pitanju nagrade – bilo one televizijske ili filmske. Golden Globes i Critics’ Choice Awards su već osvojeni, više puta, a sada je, čini se, na redu Oscar. Što je zapravo pomalo čudno jer je Netflixova osnovna premisa gledati i uživati u filmovima i serijama u udobnosti svojega doma. Ne postoji zavraga čak i ironična uzrečica ‘Netflix & Chill’. Cijela poanta Netflixa jest da možete gledati filmove za velika platna, no kod kuće i kada god zaželite.
Roma
Jedan od filmova namijenjen velikom platnu svakako je Roma, režisera Alfonsa Cuaróna. Režiser poznat po filmovima Children of Men i Y Tu Mamá También ovog puta donosi film koji prati priču 1970-ih godine u Mexico Cityju, no vrijeme i mjesto se ne otkriva publici odmah.
Roma je film na španjolskom jeziku (i njegovoj meksičkoj inačici), traje 135 minuta, crno-bijeli je, no režirao ga je Cuarón, šest puta nominiran za Oscara i s dva osvojena kipića za režiju i montažu kino hita iz 2014., film Gravity. Cuarón je sam snimio film, u crno bijeloj tehnici na 65mm, Arri Alexa 65. Radi se o digitalnoj kameri u koju su se, kada se u potpunosti koristi, mnogi režiseri i snimatelji jednostavno, zaljubili.
Početna scena donosi jednostavan prikaz podnih pločica i pozadinskih zvukova koraka, laveža pasa, četke i automobila u prolazu. Nakon zvukova voda prekriva pločice i otkriva nam odraz aviona na nebu te tim potezom otvara cijeli novi, široki, veliki svijet filma pred gledateljima. Cijeli svijet filma Roma satkan je iz sjećanja vremena i mjesta koje više ne postoji, jako je osoban i donosi jednu odvažnu osobnu viziju. Vrlo malo velikih filmskih studija i kuća bi poduprlo ovakav projekt. Netflix je s ovim filmom sigurno riskirao jer se radi o filmu za veliko platno, no s druge strane s ovim filmom bi mogao pridružiti se utrci za Oscara.
Bitno je napomenuti da je Netflix sebi već pripremio teren za Oscare, sjetimo se filma, odlične drame Mudbound, također nominiranog za Oscara. Iako nije osvojio niti jednoga, glumačka izvedba Mary J. Blige mnoge je oduševila – i kritiku i publiku. Do sada su na policama Netflixa dva Oscara – onaj za Best Documentary Short Subject 2017. godine i onaj za Best Documentary Feature 2018. godine. Jasno je da Netflix ima velike ambicije zauzeti svoje mjesto i na tronu velikih filmova.
Romi su prethodila dva bitna filma, nisu namijenjeni kinima, no pristup njima također otkriva veće Netflixove apetite – 22nd July i Private Life. Slijedio je The Ballad of Buster Scruggs braće Coen, koji se čak mogao pogledati u nekim američkim kinima prije emitiranja na Netflixu. Bilo bi fer istaknuti da Netflix očigledno želi kreirati kvalitetne filmove, ne samo one zvučne, kojima bi se natjecali za nagrade. Iz tog razloga imamo mogućnost gledati ova odlična četiri filma baš iz udobnosti svojeg doma, iako bi komotno mogli gledati ih zavaljeni u kino foteljama.
Roma je film koji će mnogi proglasiti remek-djelom, jako osobna priča, preispitivanje osobne prošlosti režisera koji sa svakim svojim novim uratkom ispituje svoje granice stvaranja. Iako je osoban, film je više biografski, nego autobiografski. Cuarón filmom priča priču koju on sam nije stigao proživjeti… Radnja filma je smještena u rane 1970-e, kada je on sam imao desetak godine. Priča je to o dadilji, pripadnici Oaxaca pokrajine i indijanskog podrijetla, koja se zvala Liboria Rodriguez, i zvali su je od milja Libo. Bitno je napomenuti da su glumci u većini filma naturščici – Cleo, glumi ju Yalitza Aparicio, mlada žena koja obavlja veliku većinu kućanskih poslova i njihovi gospodari i šefovi Sofia i Antonio (glume ih Marina de Tavira i Fernando Grediaga). Kada Antonio napusti Sofiju, što ona pokuša sakriti od djece, Cleo joj ostane pomagati oko djece i njezin privatan život postane marginaliziran i vrti se oko ovog druge obitelji o kojoj se brine. Dramatični događaji i razvoj situacije u jednoj i drugoj obitelji učine svoje kako bi se njihovi životi sudarili i isprepleli.
Participant Media je produkcijska kuća koja stoji iza filma, no film vjerojatno ne bi ugledao svjetlo dana da prava za distribuciju nije otkupio Netflix, i sigurno se ne bi stvorio toliki buzz o filmu, posebno u vrijeme pred oscarovsku groznicu. Ovakav vid distribucije je naizgled najbolja opcija u vremenu kada se mali filmovi i male produkcije bore doći do gledatelja i kritike. A nemojmo smetnuti s uma da i veliki koriste takav vid distribucije – čekamo film The Irishman Martina Scorsesea, upravo na Netflixu. Nismo sigurni je li je ta strategija najbolja, jer neke filmove treba iskusiti na velikom platnu, bez mogućnosti pauziranja filma, prekidanja bilo kave vrste, što upravo ovakvo gledanje dozvoljava, no za sada ona – funkcionira.
Roma je prije prikazivanja prošao svoj festivalski put – Venice, Toronto, Chapel Hill…i na velikom platnu je prošao odlično. Doživljaj je nemjerljiv. Ako igra u vašoj blizini u kinu, svakako ga tako pogledajte i osjetit ćete zašto je ovo film kandidat za Oscara. A ako ćete ga ipak gledati u kućnoj atmosferi – uklonite mobitel i sve distrakcije, pripremite kokice i omiljeno piće te po mogućnosti ‘opalite’ projekciju na kućno platno ili zid s dobrim surroundom.
https://www.youtube.com/watch?v=6BS27ngZtxg&t=65s